Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pdf printen tergend traag  (gelezen 5641 keer)

pdf printen tergend traag
« Gepost op: 2012/07/14, 15:24:59 »
ik heb ubuntu, precise pangolin.
het printen van pdf's kan tergend traag verlopen-het is al gebeurd dat ik het opgaf na ruim 20 minuten wachten. >:(
mijn printer is een brother HL-2250DN.
ik zocht me al suf op het internet naar een oplossing...
wie helpt?

Offline jolo

  • Lid
Re: pdf printen tergend traag
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/14, 18:43:07 »
Deze printer dus http://tweakers.net/pricewatch/271630/brother-hl-2250dn.html#tab:info

Had je de Linux print drivers correct geïnstalleerd http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/download_prn.html#HL-2250DN

Als je een document print, welke info krijg je dan te zien in Afdrukstatus? Als je een document afdrukt en met de muis klikt op de printer in het mededelingengebied. Of typ in het terminalvenster system-config-printer [Enter] om afdrukbeheer te starten, en klik met de rechter muisknop op de printer zodat je in het contextmenu klikt op Printerwachtrij bekijken. Of toetsencombinatie Ctrl F. Blijft de printopdracht wellicht 20 minuten in de wachtrij staan?

Zie bijvoorbeeld onderstaande afbeelding. Vooral de status is belangrijk. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: pdf printen tergend traag
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/19, 12:41:52 »
Dag Jolo

intussen heb ik gepoogd de vermelde driver te installeren.
zie daaromtrent ook mijn berichten http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/'pcl-xl-error'-melding-bij-printen
ik hoop dat het is gelukt.
de pdf's afdrukken gaat alvast heel wat beter: nu 2 minuten per pg ipv vroeger zelfs weigeren na 40 minuten.
toch is de afdruk-kwestie nog niet volledig opgelost.
indien je meer wil weten, zie http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/'pcl-xl-error'-melding-bij-printen

mvg

ubuntu-beginner

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: pdf printen tergend traag
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/19, 13:21:07 »
Probeer het anders eens met xpdf. Lichtgewicht. Te installeren via Softwarecentrum.

Re: pdf printen tergend traag
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/19, 13:30:22 »
Merk je verschil tussen pdf's van gescande documenten of documenten met veel raster figuren en documenten met vooral fonts en vector tekeningen e.d.?

De printer waar ik op m'n werk mee werkte had denk ik het probleem dat raster figuren of gescande tekst enorme postscript bestanden opleverden wanneer deze naar de printer gestuurd werden. Met nieuwe artikelen in pdf ging het printen gewoon snel, maar voor anderen kon het een eeuwigheid duren. Ik heb dit nooit opgelost gekregen, behalve door ergens anders te gaan werken  ;)

Re: pdf printen tergend traag
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/20, 12:59:46 »
@ Pjotr (of iemand anders):
ik installeerde 'ns .xpdf, zoals je voorstelde.
Maar: als ik een .pdf bestand aanklik en aangeef het te willen openen met .xpdf, werkt het niet.
Hoe los ik dat dan op?

Offline mrGee

  • Lid
Re: pdf printen tergend traag
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/21, 23:46:28 »
Hallo

Ik heb hetzelfde ook gemerkt op diverse computers en diverse printers. Alleen als er plaatjes in
zitten dan gaat het inderdaad tergend langzaam. Hier (in Gambia College ) draait men nog op 10.04
Oplossing alhier, we gebruiken okular, dan gaat het wel goed.
In Xpdf ook wel. Het enige wat je moet doen, is het default instellen.
Klik rechts op een pdf bestand, kies eigenschappen en verander de default openen met in
xpdf (of desgewesnt in okular, maar die is niet lichtgewicht en komt uit de kde hoek)

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: pdf printen tergend traag
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/22, 11:20:19 »
ik probeerde het.
default geeft evenwel de kans tal van toepassingen te kiezen, maar xpdf staat er vreemd genoeg niet bij, hoewel hij wel degelijk is geïnstalleerd.

Offline mrGee

  • Lid
Re: pdf printen tergend traag
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/23, 08:56:16 »
Hallo

Bij mij staat ie er wel tussen, maar dat kan zijn doordat ik hem eens heb toegevoegd in het rijtje van
te kiezen defaults. En let op; er is een verschil in rechtsklikken en kiezen; openen met
of rechtsklikken en kiezen eigenschappen en dan naar het tabblad gaan dat, openen met heet.
Bij laatstgenoemde kies je de defaults, staat ie er niet tussen? Voeg hem toe met de knop
en ga op zoek naar xpdf (normaal /usr/bin/xpdf.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: pdf printen tergend traag
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/24, 12:05:32 »
"er is een verschil in rechtsklikken en kiezen; openen met
of rechtsklikken en kiezen eigenschappen en dan naar het tabblad gaan dat, 'openen met' heet.
Bij laatstgenoemde kies je de defaults, staat ie er niet tussen?"

-ik kan 'm ook niet via eigenschappen, openen met vinden
als ik dan toevoegen kies, verschijnen tal van programma's, maar xpdf staat er niet tussen.
Maar intussen lukt het printen van pdf's al veel beter.
allicht door de originele drivers van brother te installeren ( http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/download_prn.html#HL-2250DN )
wat ik wel jammer vind, is dat ik sedert ik dat deed, niet meer dubbelzijdig afdrukken kan.. de knop die die optie aangeeft, staat in lichtgrijs en kan ik niet meer kiezen.