Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows XP CD start niet bij opstarten  (gelezen 9477 keer)

jorisvankuijk

  • Gast
Windows XP CD start niet bij opstarten
« Gepost op: 2009/01/20, 20:37:20 »
Beste ubuntu-fans,

Ik heb nu ubuntu op mijn laptop staan, maar ik zou toch graag een dualboot hebben met windows XP, ik speel namelijk een paar game´s die op ubuntu niet kunnen en ik heb geen itunes op ubuntu. Nou over mijn probleem; ik wil graag XP helemaal schoon installeren zonder ubuntu op mijn laptop, als dat geïnstalleerd is ga ik een dualboot maken (of misschien wel een trialboot met Windows 7 erbij), ik stop dus de installatie CD van XP gewoon in mijn laptop bij het opstarten, deze hoort als het goed is gewoon te starten, met ubuntu had ik hetzelfde probleem maar kon ik in mijn windows ervoor kiezen een of andere help functie te gebruiken waardoor het ineens wel werkt. Maar deze windows XP CD werkt in ieder geval niet. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik kom er echt niet meer uit, ik heb heel google al afgezocht. En nog even voor als jullie het nodig hebben.. Ik heb een Acer 5735Z.

Alvast erg bedankt voor de moeite,
Joris van Kuijk (Trotse/Tevreden/Blije ubuntu gebruiker)

Offline ivo

  • Lid
Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/20, 20:46:37 »

Heb je al in de bios setup gekeken of die wel staat ingesteld om van CD te booten?

Misschien moet je eens in een Acer forum duiken.....
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

jorisvankuijk

  • Gast
Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/20, 20:54:55 »

Heb je al in de bios setup gekeken of die wel staat ingesteld om van CD te booten?

Misschien moet je eens in een Acer forum duiken.....
In de bios setup heb ik al gekeken, maar daar snap ik echt geen drol van. Ik kan daarin ook niks wijzigen maar volgensmij staat alles ook goed. Ik zal eens vragen op het Acer forum, misschien wilen ze mij ook wel de installatie cd van vista even sturen want ik was weer zo dom om die te verwijderen :P.

Edit: Er bestaat geen acer forum :S
« Laatst bewerkt op: 2009/01/20, 20:58:03 door jorisvankuijk »

Offline Emil

  • Lid
Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/20, 21:38:25 »
Werkt je cd op een andere computer?
Als dat niet zo is zou je downloaden kunnen overwegen, of lenen van een vriend ofzo . Je hebt een xp cd (die niet illegaal is neem ik aan) dus je hebt je xp licentie betaalt voor die computer dus er is niets illegaal aan een cd lenen of downloaden.

jorisvankuijk

  • Gast
Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/20, 21:41:18 »
Werkt je cd op een andere computer?
Als dat niet zo is zou je downloaden kunnen overwegen, of lenen van een vriend ofzo . Je hebt een xp cd (die niet illegaal is neem ik aan) dus je hebt je xp licentie betaalt voor die computer dus er is niets illegaal aan een cd lenen of downloaden.
Deze CD heeft al eerder gewerkt op een andere computer. En het is inderdaad gewoon een CD geleverd bij mijn oude computer (extra erbij besteld want het was een vista  >:(). Dus van een vriend lenen is onnodig. Het ligt gewoon aan mijn computer :S.

jorisvankuijk

  • Gast
Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/21, 09:06:58 »
Ik heb nou het run.exe bestand geladen met wine, de setup start op en hij gaat niet verder, als ik dan alt + tab doe flipt m´n hele computer. Dit is dus niet de oplossing  ???. Kan iemand mij hier alsjeblieft nog mee helpen?

Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/21, 09:41:20 »
als je tijdens het opstarten op f8 duwd krijg je dan geen opstartmenu waarvan je wilt booten
bij veel systemen is dit zo
dan kan je kiezen tussen cd , hd , enzo

willem 2a

  • Gast
Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/21, 12:02:44 »
Dat probleem heb ik ook met iets dergelijks gehad.
Het volgende is gebeurt. Na 's avonds de pc te hebben af gesloten,
nadat er niets op wees dat er iets aan de hand was.
De volgende dag probeerde ik mijn pc weer op te starten gewoon niets !!
Het programma begon op te starten en na enkele seconden stopte het sloot af en begon opnieuw met het zelfde resultaat.
ik had toen Windows xp en op een tweede partitie Ubuntu en alles werkte voordien naar behoren.
Veel gerommel om weer te kunnen opstarten niet gelukt.
Met behulp van Ubuntu nog mijn gegevens kunnen redden van de ntfs partitie, 
maar kan nu met mijn xp cd niets meer doen de ntfs partitie word niet meer herkent
en bestaat volgens opvraag niet meer
dus mijn hardeschijfruimte is nu ongeveer 100GB kleiner geworden dan voorheen
Weet nog steeds niet wat hier de oorzaak van is geweest.

jorisvankuijk

  • Gast
Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/21, 12:43:34 »
als je tijdens het opstarten op f8 duwd krijg je dan geen opstartmenu waarvan je wilt booten
bij veel systemen is dit zo
dan kan je kiezen tussen cd , hd , enzo
Als ik op F2 duw kom ik in de setup. Dan ga ik naar boot en zie ik een aantal dingen staan. Maar verder kan ik daar niks mee doen  ???. ik heb elke toets op het toetsenbord geprobeerd, maar het werkt niet. Ik moet gewoon mijn pc bootable hebben.

jorisvankuijk

  • Gast
Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/21, 12:44:17 »
Dat probleem heb ik ook met iets dergelijks gehad.
Het volgende is gebeurt. Na 's avonds de pc te hebben af gesloten,
nadat er niets op wees dat er iets aan de hand was.
De volgende dag probeerde ik mijn pc weer op te starten gewoon niets !!
Het programma begon op te starten en na enkele seconden stopte het sloot af en begon opnieuw met het zelfde resultaat.
ik had toen Windows xp en op een tweede partitie Ubuntu en alles werkte voordien naar behoren.
Veel gerommel om weer te kunnen opstarten niet gelukt.
Met behulp van Ubuntu nog mijn gegevens kunnen redden van de ntfs partitie, 
maar kan nu met mijn xp cd niets meer doen de ntfs partitie word niet meer herkent
en bestaat volgens opvraag niet meer
dus mijn hardeschijfruimte is nu ongeveer 100GB kleiner geworden dan voorheen
Weet nog steeds niet wat hier de oorzaak van is geweest.
Dat is een ander probleem wat ik heb, ik kan gewoon mijn computer opstarten en alles werkt goed. Maar mijn windows XP cd start niet automatisch bij het opstarten.

Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/21, 13:13:59 »
Ik begin zo onderhand te geloven dat dit een laptop kwaal is ??

Had hier 3 weken terug een laptop met dezelfde problemen.
Ubuntu had er nog nooit opgestaan.....

Windows was gecrasht, de persoon in kwestie wilde opnieuw windows installeren lukte niet.
Kwam bij mij, ik heb nog 4 andere <goede> cdtjes geprobeerd maar de laptop wilde nooit mer booten van de cd.

Ik stop een ubuntu cd erin en voila hij boot meteen..

schiet mij maar lek, snap er nix van.....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

DarkEra

  • Gast
Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/21, 13:23:29 »
Waarschijnlijk omdat de "Recovery" partitie weg is? De meeste Pc's en Laptops worden geleverd met een speciale versie van een Windows cd/dvd die alleen gebruik maakt van de recovery partitie op de hardeschijf. Als deze weg is omdat je de hele hardeschijf gebruikt heb voor Ubuntu dan wil het soms niet lukken.

Wat betreft het verhaal dat Gandyman net poste, daar sta ik ook versteld van omdat daar zelfs nooit Ubuntu op heeft gestaan. Zeker een misselijk truukje van de fabrikant?
« Laatst bewerkt op: 2009/01/21, 13:25:21 door DarkEra »

willem 2a

  • Gast
Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/21, 13:34:03 »
Bij mij geen laptop maar een gewone kast van dell met een pentium 4

DarkEra

  • Gast
Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/21, 13:35:08 »
jorisvankuijk,

Zit er in die Acer een SATA schijf? Ik denk het haast van wel. Dan valt XP hier niet op te zetten omdat deze geen drivers bevat voor de SATA hdd.
Maar waarom de cd niet opstart blijft mij ook nog een raadsel.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/21, 13:43:51 door DarkEra »

DarkEra

  • Gast
Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/21, 13:54:03 »
Zoek eens met Google naar: xp cd wil niet starten op acer

Er valt volgens mij toch een hoop info te vinden hierover.

Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/21, 14:02:32 »
Ik heb geen flauw idee Darkera ??
Hij boot netjes van de XP cd en begint dan te mopperen en eindigt met een fout dat hij niet kan booten van die cd.

1 cd kan ik misschien nog begrijpen maar in totaal 5 stuks ?? (incl, die van hemzelf ?? )
Allemaal originele cdtjes dus daar ligt het ook niet aan...
Voordeel is wel dat hij nu Ubuntu op zijn laptop heeft.
Heb voor hem het uiterlijk behoorlijk aangepast, ivm de cultuurschok die hij ff had natuulijk.
wel een paar keer moeten helpen, want hij moest nu coldturkey overstappen naar iets heel anders.(Ubuntu)

Maar laatste wat ik hoorde was dat alles naar wens verliep...

Echter blijf het een vreemde zaak vinden.....  :o
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

jorisvankuijk

  • Gast
Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/21, 14:30:22 »
Zoek eens met Google naar: xp cd wil niet starten op acer

Er valt volgens mij toch een hoop info te vinden hierover.
Zoals in mijn startpost al staat, ik heb heel google al afgezocht. Ik snap er echt niks meer van.

jorisvankuijk

  • Gast
Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/21, 15:21:24 »
Hij start wel een boot cd op als mijn hele harde schijf leeg is. Dus weten jullie een manier om heel ubuntu in een keer te verwijderen?

Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/21, 15:31:12 »
Ik zou zeggen brand een ubuntu 8.04/8.10 cd en probeer hier eens van op te starten.

Dan weten we in ieder geval zeker dat het niet aan de cd/bios ligt.
Als deze niet wilt opstarten wordt het toch wel een probleem.

Weet je zeker dat booten van cd in de bios goed staat.


Je kan niet in ubuntu de hele schijf legen. Aangezien je dan de schijf gebruikt.
Met een livecd moet het kunnen, maar vraag me af of het daar wel aan ligt.

jorisvankuijk

  • Gast
Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/21, 20:24:53 »
Ik zou zeggen brand een ubuntu 8.04/8.10 cd en probeer hier eens van op te starten.

Dan weten we in ieder geval zeker dat het niet aan de cd/bios ligt.
Als deze niet wilt opstarten wordt het toch wel een probleem.

Weet je zeker dat booten van cd in de bios goed staat.


Je kan niet in ubuntu de hele schijf legen. Aangezien je dan de schijf gebruikt.
Met een livecd moet het kunnen, maar vraag me af of het daar wel aan ligt.


Ik kan de live CD ook niet opstarten, dat was me eerst wel gelukt in windows omdat er toen zo´n hulp tool inzat die iets deed waardoor het in een keer wel werkt. Kun je dit niet voor Windows XP doen?

jorisvankuijk

  • Gast
Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #20 Gepost op: 2009/01/21, 20:25:46 »
jorisvankuijk,

Zit er in die Acer een SATA schijf? Ik denk het haast van wel. Dan valt XP hier niet op te zetten omdat deze geen drivers bevat voor de SATA hdd.
Maar waarom de cd niet opstart blijft mij ook nog een raadsel.
Ik heb geen flauw idee wat een SATA schijf is. Maar de laptop is slechts 2 maanden oud.

Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #21 Gepost op: 2009/01/21, 20:26:35 »
Dan is het zeker weten een SATA.

jorisvankuijk

  • Gast
Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #22 Gepost op: 2009/01/21, 20:39:36 »
Dan is het zeker weten een SATA.
Geen XP erop dus :|. Dan moet ik even een Vista cd gaan kopen. (maar dat heeft natuurlijk weinig zin als ie niet werkt)

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #23 Gepost op: 2009/01/21, 20:44:39 »
Als ik alles zo lees lijkt het wel of je brander zelf niet helemaal jofel meer is.
Bootable CD's van zowel Ubuntu als XP zouden gewoon moeten opstarten als je in de bios de boot from cd prioriteit hebt gegeven.

Als je laptop nog maar 2 maand oud is, is het misschien een idee om eens naar de verkoper terug te gaan en zien wat die er van vindt.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

jorisvankuijk

  • Gast
Re: Windows XP CD start niet bij opstarten
« Reactie #24 Gepost op: 2009/01/21, 21:02:04 »
Als ik alles zo lees lijkt het wel of je brander zelf niet helemaal jofel meer is.
Bootable CD's van zowel Ubuntu als XP zouden gewoon moeten opstarten als je in de bios de boot from cd prioriteit hebt gegeven.

Als je laptop nog maar 2 maand oud is, is het misschien een idee om eens naar de verkoper terug te gaan en zien wat die er van vindt.
Ik heb hem op wehkamp gekocht  XD.
En weetjewat, laat dit gedoe dan ook maar. Ik laat gewoon ubuntu erop staan. Dan haal ik ubuntu wel van mijn desktop af en zet ik daar XP op. Dan kan ik op die computer gamen. Maar weet een van jullie misschien of itunes word ondersteund door ubuntu?