Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Microsoft maakt er een potje van.  (gelezen 3483 keer)

Offline jos34

  • Lid
Microsoft maakt er een potje van.
« Gepost op: 2018/11/11, 18:03:36 »
https://www.techpulse.be/nieuws/229794/activatieserver-windows-10-ondervindt-problemen-downgrades-en-ongeldige-certificaten/

Gelukkig heb ik nog W 8.1 als Window$. (Ubuntu blijf ik natuurlijk volgen), maar wat een draak OS vind ik dat Window$ 10.

Ben trouwens benieuwd wat er gebeurd als de support voor Window$ 7 in Jan 2020 verloopt, blijven mensen bij Window$ 7, gaan ze vooral upgraden naar Window$ 10, of vooral upgraden naar Window$ 8.1 (dat in 2023 verloopt), en krijg dit OS ineens een veel hoger marktaandeel? Of mischien toch Linux?, tja dat blijft ook niet stil staan uiteraard.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/11, 19:53:34 »
Ach, het betrof slecht een klein aantal gebruikers, Windows 10 bleef normaal functioneren en het was weer snel opgelost :)
https://tweakers.net/nieuws/145547/microsoft-lijkt-probleem-met-windows-activaties-opgelost-te-hebben.html
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Phil II

  • Lid
Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/11, 20:41:34 »
van een potje gesproken , ik snap het ook niet meer , is Windows van Microsoft een Linux Distro ?

Offline jos34

  • Lid
Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/11, 21:55:01 »
Ach, het betrof slecht een klein aantal gebruikers, Windows 10 bleef normaal functioneren en het was weer snel opgelost :)
https://tweakers.net/nieuws/145547/microsoft-lijkt-probleem-met-windows-activaties-opgelost-te-hebben.html

Maar dit was al wel de 4de fout naast 3 eerdere.

1.Bestanden verdwenen:
https://www.rtlz.nl/tech/artikel/4441861/microsoft-trekt-windows-10-update-terug-bestanden-gewist
2.Probleem, geen geluid meer.
https://dutchitchannel.nl/610076/windows-update-brengt-ook-geluidskaarten-in-de-problemen.html
3.Probleem met ZIP bestanden.
https://www.security.nl/posting/584313/Microsoft+bevestigt+probleem+met+zip-bestanden+en+Windows+10

Dus ja ik denk dat meneer Satya Nadella of in ieder geval Microsoft er wel een potje van maakt, mischien moet ome Balmer of Bill maar weer terug komen. Want als je nog niet eens een fatsoenlijke update kan uitbrengen.....

@Phil II

Nee natuurlijk niet, of is over Window$ praten hier soms taboe? En Window$ is dan een Window$ NT distro als we het heel precies moeten zeggen.

PS. Het is Window$ geen Windows!
« Laatst bewerkt op: 2018/11/11, 22:11:37 door jos34 »

Offline Phil II

  • Lid
Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/11, 22:32:15 »
....
@Phil II

Nee natuurlijk niet, of is over Window$ praten hier soms taboe? En Window$ is dan een Window$ NT distro als we het heel precies moeten zeggen.

PS. Het is Window$ geen Windows!
Ik denk niet dat het op dit forum taboe is van over Windows ( problemen ) te praten ,
mocht dit het geval geweest zijn dan had hun server het met een kleinere harde schijf gered

wist niet dat er twee Windows versies bestonden , weeral iets bijgeleerd

en te vernemen dat Windows nog steeds geen Linux Distro is stelt mij voorlopig gerust

Offline jos34

  • Lid
Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/11, 22:47:30 »
Huh, nee Window$ draait eigenlijk ook op een kernel, zoals ze dat bij Linux dan noemen. Window$ is eigenlijk de gebruikers interface (distrubutie), de kernel heet Window$ NT. Bij Window$ ME en Window$ 98 en eerder was deze kernel DOS.
Bij Window$ 2000, XP en later Window$ NT.

Maar dit wordt waarschijnlijk vergeten bij Window$, zeer waarschijnlijk omdat er slechts 1 distro is.
Daarnaast lijkt Linux wat betreft naam natuurlijk verder niet op bv. Ubuntu, terwijl Window$ NT wel op Window$ lijkt, dat zal ook wel een rol spelen.

Kort samengevat Window$ is eigenlijk een Window$ NT distro, en vroeger een DOS distro.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/11, 22:58:32 door jos34 »

Offline Phil II

  • Lid
Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/12, 00:14:44 »
DOS , je brengt mij aan het dromen , was het nu ‘93 of 94 ?
denk terug aan mijnen 486 full DX door Windows 3.1 bestuurd
met 8 of 16 ? MB RAM geheugen en een harde schijf van 250 MB !
14  inch kleurenmonitor , 24 pin’s printer
‘k was toen nog redelijk mooi  en relatief jong
those were the days …

en dan was er Windows XP... tof besturingssysteempje

en dan was er windows 8/10 , waarna ik overgestapt ben op Linux

en nu hebben we , gebaseerd op en bij gratie van Ubuntu 18 , joepie ! klap klap klap , Linux Mint 19
Peace around , above en under me , Hallelujah , geen computerproblemen meer
« Laatst bewerkt op: 2018/11/12, 01:47:53 door Phil II »

Offline amrus

  • Lid
Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/12, 17:10:06 »
In het Belgisch consumentenmagazine "Testaankoop' geven ze de tip om W7 te vervangen door Linux Mint.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/12, 20:54:11 »
Dat had ik niet gezien, maar het is een goed advies. De desktopomgevingen van Linux Mint lijken immers goed op die van Win7.
En als je kijkt naar wat de meeste mensen doen met hun notebook of pc, dan kunnen ze best met Linux Mint hetzelfde doen. Meestal gaat het alleen om mensen die betaald hebben (of dat toch zouden moeten hebben) voor bepaalde commerciële software die die dan ook per se verder willen kunnen gebruiken en dan moet je onderzoeken of dat kan met WINE of dat een VM of een dual boot met Windows dan vereist is.

Offline jos34

  • Lid
Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/12, 22:26:09 »
Inhoud verwijderd, promoten van illegaal downloaden.

Zozo en dit is geen promotie? Ik vind promotie trouwens wel wat ver gezocht. Ik help mensen niet ofzo, ik geef ook geen link. Zeggen dat ik een niet legitieme software gebruik is toch niet verboden mag ik hopen?
Kijk als ik nou een link geef?

Is het soms ook verboden als ik zeg, dat ik een biertje opheb voordat ik ging autorijden?
(Promotie voor rijden onder invloed van alcohol)
Al kan dat niet zo zijn, want ik heb geen auto, noch een rijbewijs, bovendien lust ik geen bier. :)
« Laatst bewerkt op: 2018/11/13, 19:32:54 door jos34 »

Offline Phil II

  • Lid
Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #10 Gepost op: 2018/11/13, 00:54:51 »
Dat had ik niet gezien, maar het is een goed advies. De desktopomgevingen van Linux Mint lijken immers goed op die van Win7.
En als je kijkt naar wat de meeste mensen doen met hun notebook of pc, dan kunnen ze best met Linux Mint hetzelfde doen. Meestal gaat het alleen om mensen die betaald hebben (of dat toch zouden moeten hebben) voor bepaalde commerciële software die die dan ook per se verder willen kunnen gebruiken en dan moet je onderzoeken of dat kan met WINE of dat een VM of een dual boot met Windows dan vereist is.

geldt wat mij betreft ook voor Windows 10 , met er bovenop het veiligheids en betrouwbaarheids aspect

om bij Windows 7 te blijven ;
- wereldwijd zijn er nog méér dan 500 miljoen actieve gebruikers van dit OS op hun desk- en laptops
- de support vervalt in januari 2020 ( binnen een kleine 15 maanden dus )
- een Windows 10 licentie kost € 145

de twee extremen zijn :
- weldra méér dan 500 miljoen nieuwe computertjes de deur uit met gratis Windows 10
- of méér dan 500 miljoen licenties à € 145 de deur uit =  méér dan 72,5 miljard aan eurootjes

"k begin stilletjes aan te snappen wat er achter het Microsoft charme offensief zit  en iedereen aanraden van de kernel van deze zaak door een kritische " follow the money " bril te bekijken

en aan de bezoekers van dit forum die in het Windows 7 schuitje zitten , ga maar gerust voluit voor Ubuntu 18.04 LTS of Linux Mint 19 , dit forum heeft voldoende gekwalificeerd personeel aan boord om je hierbij te helpen


« Laatst bewerkt op: 2018/11/13, 02:05:16 door Phil II »

Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #11 Gepost op: 2018/11/13, 08:13:43 »
In het Belgisch consumentenmagazine "Testaankoop' geven ze de tip om W7 te vervangen door Linux Mint.

Deze heb ik dan gemist, in welke maand is dit gepubliceerd?
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Offline jos34

  • Lid
Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #12 Gepost op: 2018/11/13, 19:40:28 »
Dat had ik niet gezien, maar het is een goed advies. De desktopomgevingen van Linux Mint lijken immers goed op die van Win7.
En als je kijkt naar wat de meeste mensen doen met hun notebook of pc, dan kunnen ze best met Linux Mint hetzelfde doen. Meestal gaat het alleen om mensen die betaald hebben (of dat toch zouden moeten hebben) voor bepaalde commerciële software die die dan ook per se verder willen kunnen gebruiken en dan moet je onderzoeken of dat kan met WINE of dat een VM of een dual boot met Windows dan vereist is.

geldt wat mij betreft ook voor Windows 10 , met er bovenop het veiligheids en betrouwbaarheids aspect

om bij Windows 7 te blijven ;
- wereldwijd zijn er nog méér dan 500 miljoen actieve gebruikers van dit OS op hun desk- en laptops
- de support vervalt in januari 2020 ( binnen een kleine 15 maanden dus )

- een Windows 10 licentie kost € 145

de twee extremen zijn :
- weldra méér dan 500 miljoen nieuwe computertjes de deur uit met gratis Windows 10
- of méér dan 500 miljoen licenties à € 145 de deur uit =  méér dan 72,5 miljard aan eurootjes

"k begin stilletjes aan te snappen wat er achter het Microsoft charme offensief zit  en iedereen aanraden van de kernel van deze zaak door een kritische " follow the money " bril te bekijken

en aan de bezoekers van dit forum die in het Windows 7 schuitje zitten , ga maar gerust voluit voor Ubuntu 18.04 LTS of Linux Mint 19 , dit forum heeft voldoende gekwalificeerd personeel aan boord om je hierbij te helpen

Je vergeet er 1, mensen stappen over op een (niet legitieme) versie van Windows 8.1.
Legitiem gaat ook lastig worden ben ik bang, Microsoft zelf verkoopt het niet meer in ieder geval.

(ik vind momenteel nog wel Windows 8.1 licenties met prijzen in USD, geen idee of die legaal zijn)

Of zou dat net zoiets zijn als de Discman? (nog steeds her en der te koop), oude "meuk" waarvan men vanaf wil?

En even tussen haakjes, je moet helemaal niks. Je kan nog gewoon Windows 7 blijven gebruiken zonder support, zo wordt Windows XP nu zelfs ook nog gebruikt.

Ik vind het trouwens wel enigzins zorg en lach verwekkend dat straks, zowel, Windows XP als Vista, als 7, als 8 en 8.1 zonder support en beveiligings updates gebruikt zullen worden. (5 besturings systemen)
PS. zijn er ook nog mensen die Windows 2000 met internet gebruiken? Dan kom ik op 6 uit.
Want dat het deze kant opgaat is wel met zekerheid te stellen. Dus opzich best begrijpelijk dat M ons Windows 10 door de strot probeerd te duwen.

Waarom trouwens een nieuwe PC met gratis Windows 10?? Dan kan toch ook gewoon een losse gratis Windows 10??
« Laatst bewerkt op: 2018/11/13, 19:53:10 door jos34 »

Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #13 Gepost op: 2018/11/13, 20:04:09 »
- een Windows 10 licentie kost € 145

de twee extremen zijn :
- weldra méér dan 500 miljoen nieuwe computertjes de deur uit met gratis Windows 10
En 500 miljoen ouwe als onbruikbaar afgeschreven computertjes voor een habbekrats op de tweedehands markt, want veel aanbod en amper vraag.
"Daar geef ik niks veur. Draait geen jonge win fatsoenlijk op en 7 wordt niet meer ondersteund. Tientjuh. Of drie tientjes als ie 16gig intern en ssd is."=D

en aan de bezoekers van dit forum die in het Windows 7 schuitje zitten , ga maar gerust voluit voor Ubuntu 18.04 LTS of Linux Mint 19 , dit forum heeft voldoende gekwalificeerd personeel aan boord om je hierbij te helpen
Maar op die ouwe goedkope pc's draait linux inderdaad prima.  ;)
Pas nog een 'trage' laptop gekocht voor niet al te veel.

Je vergeet er 1, mensen stappen over op een (niet legitieme) versie van Windows 8.1.
Legitiem gaat ook lastig worden ben ik bang, Microsoft zelf verkoopt het niet meer in ieder geval.

(ik vind momenteel nog wel Windows 8.1 licenties met prijzen in USD, geen idee of die legaal zijn)
Die illegale versies geven ook een hoop gedonder. OEM versies worden ook regelmatig afgeschreven dus op lange termijn gaan die vaak ook donderen (hoe ze dat doen is me nog steeds niet duidelijk. Aantallen of zo?).
Nee, dat illegaal gedoe was na XP al ver afgelopen.

Je kan nog gewoon Windows 7 blijven gebruiken zonder support, zo wordt Windows XP nu zelfs ook nog gebruikt.

Ik moet zelfs bekennen dat ik sinds XP al niet meer alle updates bleef doorvoeren. De pc werd er zo snel zo traag van.
En je kunt updaten wat je wilt, maar de gatenkaas gaat er toch niets dicht mee dus je blijft tegen het risico van besmettingen oplopen. En ik hoefde nooit te herinstalleren, dus het ging behoorlijk goed.
Een goede geupdate virusscanner, nog wat extra mallware, een goede firewall van een derden-partij, achter een router, en niet te veel onzinzooi installeren. Dat zijn de belangrijkste dingen om al heel veel gedonder buiten de deur te houden.
Maar nog beter .... Linux installeren.  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2018/11/13, 20:08:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #14 Gepost op: 2018/11/13, 21:40:55 »
Terug naar het topic, de oktober update wordt weer hervat.
Gebruikers wordt aangeraden om te wachten tot het systeem zelf met een melding komt over de update.
Hier nog geen melding, ben wel nieuwsgierig naar de nieuwe versie van kladblok (Notepad) die ook bruikbaar is voor Linux bestanden :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline rico70

  • Lid
Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #15 Gepost op: 2018/11/13, 22:43:07 »
Waarom trouwens een nieuwe PC met gratis Windows 10?? Dan kan toch ook gewoon een losse gratis Windows 10??
Je kan nog steeds gratis en legaal upgraden vanaf win 7 en later naar win 10.
Bovendien schijnt het mogelijk te zijn om win 10 zonder licentie te gebruiken. Nadeel geen windws store (of hoe dat heten mag) en af en toe een nag screen

Offline Phil II

  • Lid
Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #16 Gepost op: 2018/11/14, 01:18:20 »
on topic : laten we niet naïef zijn , wie er ook aan het fornuis zit , privacy schending en data verzameling behoren nu eenmaal tot  de hoofdingredienten van  Microsoft's recepten en ruiken verdacht naar $ ... de grote massa proeft noch riekt het nog steeds niet
fijnproevers gaan voor Linux met behoorlijk wat keuze van schotels op het menu , hmmm , om van te smullen ,  lekker
kwestie van de discussie wat te kruiden  :evil:   
« Laatst bewerkt op: 2018/11/14, 03:47:01 door Phil II »


Offline jos34

  • Lid
Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #18 Gepost op: 2018/11/15, 15:34:12 »
Waarom trouwens een nieuwe PC met gratis Windows 10?? Dan kan toch ook gewoon een losse gratis Windows 10??
Je kan nog steeds gratis en legaal upgraden vanaf win 7 en later naar win 10.
Bovendien schijnt het mogelijk te zijn om win 10 zonder licentie te gebruiken. Nadeel geen windws store (of hoe dat heten mag) en af en toe een nag screen

En dat kon met Vista, Windows 7, 8 en 8.1 ook al. Je krijg dan alleen een pik zwarte desktop achtergrond, urlg eng me Windows is overleden :) zo zwart als de dood. (eigenlijk best wel een beetje humor van Microsoft dit) , en een watermerk. Een niet geactiveerde versie stopt niet met werken dat niet.

Alleen bij XP kreeg je een melding dat je Windows moest activeren, en kwam je je desktop niet meer in. Geen idee waarom deze versie hierin afweek van de latere versies. Mischien is Microsoft wat milder geworden naar piraterij toe?

Maar dit is net zoiets als dat je Windows 7 zonder key kon installeren en bij Windows 8 al dan niet legitieme maar wel altijd een geldige key moet invoeren.
Bij Windows 10 is het weer als 7 dacht ik en kon je het invoeren van de productcode overslaan als ik mij niet vergis? Niet echt consequent hierin die Microsoft.

Geen reclame voor illegaal downloaden, maar ik gebruik al jaren enkel niet legitieme versies van Windows, en nergens problemen mee eigenlijk.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/15, 15:40:37 door jos34 »

Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #19 Gepost op: 2018/11/15, 15:42:39 »
en een watermerk.
Dat watermerk kon je ook weer weg krijgen.
Maar waarom? Internet stond toen vol met lijsten gewoon werkende OEM registratienummers.

Maar dit is net zoiets als dat je Windows 7 zonder key kon installeren en bij Windows 8 al dan niet legitieme maar wel altijd een geldige key moet invoeren.
Bij Windows 10 is het weer als 7 dacht ik en kon je het invoeren van de productcode overslaan als ik mij niet vergis?
Is het niet zo dat alleen als je van de partitie hardcoded (her)installeert dat je dan geen productcode in hoeft te voeren? Omdat je dan al de hardcoded geregistreerde versie gebruikt waarvan de productcode ook hardcoded is? Dezelfde partitie proberen te installeren op een andere pc werkt dan weer niet.

Onlangs heb ik geinformeerd hoe het gaat om een home versie om te zetten in een studie-versie, hoe het dan gaat als je na een studie weer terug wilt naar je geregistreerde homeversie.
Volgens die gast is zo'n omzetting niet meer dan een 'schakelaartje' binnen dezelfde W10. Dus van studentversie terug naar home is weer uitzetten van het student-schakelaartje.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jos34

  • Lid
Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #20 Gepost op: 2018/11/15, 15:59:57 »
Uh geen idee, ik vond trouwens ergens op internet dat je op het instal medium een klein bestandje kon aanpassen en voila, ineens kon je Windows 8.1 opnieuw installeren zonder product code te hoeven ingeven.

Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #21 Gepost op: 2018/11/15, 16:10:59 »
Dat is hoe het meestal werkt. De blokkering is meestal niet veel meer dan een verborgen 'vinkje' aan/uit ergens.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline maartenbc

  • Lid
Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #22 Gepost op: 2018/11/16, 16:24:04 »
Waarom trouwens een nieuwe PC met gratis Windows 10?? Dan kan toch ook gewoon een losse gratis Windows 10??
Je kan nog steeds gratis en legaal upgraden vanaf win 7 en later naar win 10.
Bovendien schijnt het mogelijk te zijn om win 10 zonder licentie te gebruiken. Nadeel geen windws store (of hoe dat heten mag) en af en toe een nag screen
Nee, geen nag screen. Tenminste dat heb ik in mijn VM nog niet gehad.
Wel kun je het desktop-thema niet aanpassen. Zelfs het desktop plaatje kan niet aangepast worden.
Gelukkig krijg je wel gewoon je updates.

Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #23 Gepost op: 2018/11/17, 18:04:07 »
... zolang het duurt.

Bij eerdere versies werd het zo ook een tijdje toegestaan met zaken als watermerkjes en zo als waarschuwende attentie te gaan registreren. Maar na een tijdje stopte de boel toch.
Ik verwacht dit nu ook gewoon weer.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jos34

  • Lid
Re: Microsoft maakt er een potje van.
« Reactie #24 Gepost op: 2018/11/18, 23:43:02 »
Waarom trouwens een nieuwe PC met gratis Windows 10?? Dan kan toch ook gewoon een losse gratis Windows 10??
Je kan nog steeds gratis en legaal upgraden vanaf win 7 en later naar win 10.
Bovendien schijnt het mogelijk te zijn om win 10 zonder licentie te gebruiken. Nadeel geen windws store (of hoe dat heten mag) en af en toe een nag screen
Nee, geen nag screen. Tenminste dat heb ik in mijn VM nog niet gehad.
Wel kun je het desktop-thema niet aanpassen. Zelfs het desktop plaatje kan niet aangepast worden.
Gelukkig krijg je wel gewoon je updates.

Gelukkig Jammer genoeg krijg je wel gewoon je updates.

Juist de verplichte updates (en sowiezo Windows updates  :'(, werkelijk wat een slecht ontworpen brak systeem) zijn voor mij de meest gehate eigenschap van Windows 10.

Zou je deze update functie trouwens kapot kunnen maken door het bestand wuauclt.exe (in geval van Windows 8.1) in de Windows\System32 map te hernoemen of te deleten? (of een ander corrupt bestand er voor in de plaats zetten met dezelfde bestandsnaam?)
« Laatst bewerkt op: 2018/11/18, 23:50:10 door jos34 »