Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alternatief voor sbackup  (gelezen 587 keer)

Alternatief voor sbackup
« Gepost op: 2014/06/12, 21:05:56 »
Ik heb geupgrade van 10.04 naar 14.04 Vooraf heb ik met simple backup suite (sbackup) alle belangrijke bestanden ge-backupt en op een externe schijf gezet. Nu wil die gaan terugzetten maar ik merk dat sbackup niet meer wordt ondersteund in versie 14.04

Is er een alternatief backup-restore programma waarmee ik de backups die met sbackup zijn gemaakt kan terugzetten?
Sjoerd van Staveren
www.van-staveren.net
--------------------------------------------------------
Dell Dimension 8250 - Intel Pentium 4 2.4GHz - 512Mb - Readon 9500pro/9700 met Acer AL2416W dvi - Canon MP520

Re: Alternatief voor sbackup
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/12, 21:44:01 »
sbackup zit bij mij in het Ubuntu Softwarecentrum (en in synaptic pakketbeheer zal sbackup ook te vinden zijn.)
Xubuntu 15.04

Re: Alternatief voor sbackup
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/13, 19:57:07 »
Klopt, ik heb het inmiddels gevonden en geïnstalleerd. Helaas kan deze versie niet omgaan met de back-up bestanden die met de versie die in 10.04 zat zijn gemaakt.
Sjoerd van Staveren
www.van-staveren.net
--------------------------------------------------------
Dell Dimension 8250 - Intel Pentium 4 2.4GHz - 512Mb - Readon 9500pro/9700 met Acer AL2416W dvi - Canon MP520

Offline koos4401

  • Lid
Re: Alternatief voor sbackup
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/13, 21:12:58 »
Citaat
Klopt, ik heb het inmiddels gevonden en geïnstalleerd. Helaas kan deze versie niet omgaan met de back-up bestanden die met de versie die in 10.04 zat zijn gemaakt.

Zelden zo'n goed argument gelezen om back-ups (als image) te maken met een live-CD (en dan bij mijn voorkeur: REDO of Clonezilla)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Alternatief voor sbackup
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/13, 22:00:20 »
Helaas kan deze versie niet omgaan met de back-up bestanden die met de versie die in 10.04 zat zijn gemaakt.
Waar heb je dat gelezen? Kan toch niet waar zijn: de (belangrijkste, zo niet de enig ) functie van een back-up programma is om back-upbestanden terug te kunnen lezen. En zeker na een geslaagde software upgrade.
Citaat van: sbackup
sbackup is basically using the same technology that Unix administrators have been used for decades
Er moet een andere oorzaak zijn of een bijzondere bug.
Zelf ken ik sbackup niet maar ik zou verder zoeken/vragen naar een oplossing. Je kan de externe schijf wel koppelen en de back-up bestanden zien?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Alternatief voor sbackup
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/14, 11:47:16 »
Citaat
Klopt, ik heb het inmiddels gevonden en geïnstalleerd. Helaas kan deze versie niet omgaan met de back-up bestanden die met de versie die in 10.04 zat zijn gemaakt.

Zelden zo'n goed argument gelezen om back-ups (als image) te maken met een live-CD (en dan bij mijn voorkeur: REDO of Clonezilla)

Of gewoon ouderwets met de hand en in de cloud, zoals ik het doe (mijn bestanden staan deels in de cloud en deels met de hand naar mijn externe harde schijf gekopieerd) ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Alternatief voor sbackup
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/14, 14:00:58 »
Een backup moet up-to-date zijn. Je moet dus regelmatig een backup uitvoeren. Dat moet zo snel mogelijk gaan en zo weinig mogelijk inspanning vergen. Dat moet ook foutloos gaan. Handmatig backuppen door je bestandjes te zoeken en over te kopiëren, valt in deze optiek af.

Voor zover ik zie gebruikt sbackup tar bestanden. Die tar bestanden zijn universeel, en kun je op elk unix systeem openen met het tar commando.

Het zou mij echter verwonderen dat sbackup, dat nog steeds actief ontwikkeld wordt, het niet meer doet. Indien dat zo is, dan zou het kunnen zijn dat er iets is fout gegaan met je backupbestanden. Kan je eens de preciese problemen en foutmeldingen van sbackup in Ubuntu 14.04 doorgeven?

Re: Alternatief voor sbackup
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/14, 14:09:47 »
Een backup moet up-to-date zijn. Je moet dus regelmatig een backup uitvoeren. Dat moet zo snel mogelijk gaan en zo weinig mogelijk inspanning vergen. Dat moet ook foutloos gaan. Handmatig backuppen door je bestandjes te zoeken en over te kopiëren, valt in deze optiek af.

Volgens de TS ging het om een backup voor herinstallatie, dat is dus *niet* regelmatig. Jou methode valt dus in deze optiek af.

Bovendien mag ik ook mijn eigen mening geven en ik vind handmatig overkopiëren het fijnst (en dat doe ik regelmatig, btw, net als het uploaden naar de cloud).
« Laatst bewerkt op: 2014/06/14, 14:24:12 door Vistaus »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Alternatief voor sbackup
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/14, 17:05:17 »
Volgens de TS ging het om een backup voor herinstallatie, dat is dus *niet* regelmatig. Jou methode valt dus in deze optiek af.
Je backup is ook je backup voor herinstallatie. Als je meent enkel te moeten backuppen om dan je systeem te kunnen herinstalleren, dan kan je net zo goed je gegevens maar weggooien: ze hebben toch geen waarde voor jou als je het zo aanpakt. Een backup dient voor voorziene en onvoorziene omstandigheden, en is er om je gegevens in alle omstandigheden veilig te stellen, niet alleen vlak voor een herinstallatie (Moet ik je daar nu écht van overtuigen???).

Kortom, ik denk dat mijn methode helemaal niet afvalt. Het zou bovendien beter zijn mocht je ook meehelpen de gebruikers te overtuigen van het belang een goed bijgewerkte reservekopie van de eigen gegevens bij te houden. Besturingssystemen veranderen elke maand en download je vrij van het net. Je persoonlijke gegevens zijn uniek en onherroepelijk verloren als het fout gaat.
 
Citaat
Bovendien mag ik ook mijn eigen mening geven en ik vind handmatig overkopiëren het fijnst (en dat doe ik regelmatig, btw, net als het uploaden naar de cloud).
Je bent natuurlijk vrij om dat te vinden. Sommige mensen vinden schrijven met de hand immers ook leuk. Maar of dat de meest efficiënte en accurate manier van werken is, is maar de vraag. OK als het maar gaat om enkele foldertje met een hondertal bestandjes.