Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scribus: tussenvoegen van tekst en/of afbeeldingen  (gelezen 3589 keer)

Scribus: tussenvoegen van tekst en/of afbeeldingen
« Gepost op: 2010/12/20, 18:35:13 »
Beste,

sinds kort heb ik het opensource-dtp pakket Scribus ontdekt. Graag hadden wij er voor ons bedrijf een productcatalogus mee gemaakt. Er is echter iets wat me niet lukt, het lijkt heel basic, maar ik kan er niets van terugvinden in de scribushandleidingen.

Ik zou graag op een willekeurige plek in een reeds 'gevuld' scribusdocument content (tekstvakken, afbeeldingsvakken) kunnen tussenvoegen op zo een manier dat alle reeds aanwezige content die erachter komt simpelweg naar beneden schuift, zodat er ruimte ontstaat waar de tussen te voegen content dan mooi tussen kan. (In een simpel Wordbestand is dit gewoon een kwestie van met je cursor op de plaats van toevoeging te klikken: van zodra je dan begint te typen, schuift al hetgeen volgt naar achteren/onderen). Hoe doe ik dit dus in Scribus?

Alvast bedankt voor het antwoord,

Wim

Re: Scribus: tussenvoegen van tekst en/of afbeeldingen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/20, 19:14:43 »
Zo zou het moeten: From Inset Menu, you can insert images, text, shapes, Polygon, and tables etc.
Van http://www.addictivetips.com/ubuntu-linux-tips/install-and-use-scribus-as-desktop-publisher-in-ubuntu-linux/
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Scribus: tussenvoegen van tekst en/of afbeeldingen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/20, 19:23:17 »
Selecteer het object, waar je tekst omheen moet vloeien. Druk op F2 (daarmee opent het eigenschappen paneel). Kies voor Vorm en kies daar een andere optie dan "uitgeschakeld" onder Tekstomloop rond frame.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Scribus: tussenvoegen van tekst en/of afbeeldingen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/21, 09:23:01 »
Bedankt voor de reacties, maar het is nog niet wat ik zoek. Als je gewoon 'insert' doet, zit je sowieso met een overlapping over je oude content. Met tekstoverloop wijkt de oude tekst inderdaad uit ROND het nieuw ingevoegde vak, maar het tekstvak zelf wijkt niet uit, evenmin als afbeeldingen. Het principe is eenvoudig: als ik 3 regels wil tussenvoegen, moet al hetgeen eronder 3 regels zakken. Als dit niet automatisch kan gebeuren, moet het mss door handmatige selectie van alle content die zich eronder bevindt om deze dan vervolgens met de pijltjes te laten zakken, maar dat is nogal omslachtig en de selectiemogelijkheden in Scribus lijken me heel beperkt: Je kan enkel 1 pagina selecteren of de ganse laag. Ik zou eigenlijk alles onder de 'cursor' moeten kunnen selecteren.

Groeten,

Wim


Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Scribus: tussenvoegen van tekst en/of afbeeldingen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/21, 13:04:05 »
Ik weet niet of dit helemaal de goede manier is, maar ik zou dat op de volgende manier aanpakken:

Je maakt een tekstvak aan, die de hele breedte van de onderliggende kolom heeft, en de hoogte van je nieuwe contant.
Dit textvak geef je dan de optie uit mijn vorige bericht.

In dat nieuwe tekstvak zet je je plaatje of je regels tekst.

Wil je alleen tekst, dan kun je ook te marges veranderen en de eerst genoemde tekstvak gebruiken

Of bedoel je dat je gewoon 3 ´lopende' regels wilt toevoegen (de content tekst zelf aanpassen), dan kan met rechterklik - tekst bewerken
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Scribus: tussenvoegen van tekst en/of afbeeldingen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/21, 13:04:38 »
Scribus is niet beperkt maar werkt anders dan een gewone tekstverwerker. Scribus werkt met frames. Deze kan je verplaatsen met shortkeys.

Uit de help functie
Moving and Re-sizing using Arrow Keys
Move item 1 unit (current: pt,mm,in,c,p,cm) Arrow key up/down/left/right
Move item 10 units (current: pt,mm,in,c,p,cm) Ctrl+Arrow keys
Move item 0.1 units (current: pt,mm,in,c,p,cm) Shift+Arrow keys
Move item 0.01 units (current: pt,mm,in,c,p,cm) Control+Shift+Arrow keys
Resize item 1 unit outwards (current: pt,mm,in,c,p,cm) Alt+Arrow keys
Resize item 1 unit inwards(current: pt,mm,in,c,p,cm) Shift+Alt+Arrow keys
Resize item 10 units outwards (current: pt,mm,in,c,p,cm) Control+Alt+Arrow keys
Resize item 10 units inwards(current: pt,mm,in,c,p,cm) Control+Shift+Alt+Arrow keys
Resizing Images in Edit Mode
Alt right arrow, move right side outwards (expand)
Alt left arrow, move left side outwards (expand)
Alt Shift right arrow, move left side inwards (shrink)
Alt Shift left arrow, move right side inwards (shrink)
Selection/Navigation Keys
Shift + Left Click = Selecting more than one object.
Shift+Cursor Key selects Characters
Ctrl+Shift+Cursor Key selects Words
Ctrl+Cursor Up/Down selects Lines
Ctrl+Home selects Text from the Start to the Cursor Position
Ctrl+End selects Text from the Cursor Position to the End
Ctrl+Cursor Key moves to the next Word
Home moves to the beginning of the line
End moves to the end of the line
Ctrl+Shift+Click selects the Object beneath another
Shift+Click adds an Object to the Selection
Ctrl+Alt+Click selects a single Object out of a Groups
Overlapping objects - Control shift select any frame on any level on one layer to select it. Then to move or resize the frame you have selected, hold down control.
You can constrain objects when re-sizing them with Ctrl&#043drag. Constraining keeps the aspect ratio the same as the original shape.
Als je dus ruimte wil maken door meerdere frames te verplaatsen zal je deze moeten selecteren en met bovenstaande commando's moeten verplaatsen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Scribus: tussenvoegen van tekst en/of afbeeldingen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/23, 10:14:20 »
Als je een tekstvak over de ganse breedte maakt, en tekstomloop aanzet, verspringt de tekst wel, maar zoals reeds gezegd niet de afbeeldingen, noch het tekstvak an sich. De snelknoppen die je toont kende ik niet, en kunnen me idd een eindje verder helpen. Toch slaag ik er met deze shortkeys enkel in om binnen 1 tekstvak zaken te selecteren. Shift+Ctrl+End werkt bvb wel binnen 1 tekstvak, maar kan niet dienen om alle tekst- en afbeeldingsvakken onder een bepaald vak (tot aan het einde van het ganse document dus) te selecteren.

Met shift+click kan ik idd meerdere vakken tegelijk selecteren, dat is al wat, maar als het meerdere tientallen vakken betreft is het toch niet echt handig. Ik zie maar 1 andere mogelijkheid: ik verklein, wanneer ik veel naar onderen wil selecteren, het document tot pakweg 15% van de originele grootte ene selecteer zo handmatig met een 'sleepklik' (ik verzin hier ter plekke maar een woord) meerdere pagina's tegelijk (automatisch naar beneden scrollen en selecteren doet ie niet wanneer je bij een sleepklik tegen de onderkant van je scherm komt). Echt handig is het niet, maar tot op heden vind ik geen efficientere oplossing.

Bedankt voor de aangeboden hulp,

Groeten,

Wim

Re: Scribus: tussenvoegen van tekst en/of afbeeldingen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/23, 11:26:14 »
Op deze site http://docs.scribus.net/ staat de documentatie en ook Get Started With Scribus - A Beginner's Tutorial on Publication Design
Wellicht kan je hier nog wat uit halen. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Scribus: tussenvoegen van tekst en/of afbeeldingen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/23, 12:33:49 »
Als je een tekstvak over de ganse breedte maakt, en tekstomloop aanzet, verspringt de tekst wel, maar zoals reeds gezegd niet de afbeeldingen, noch het tekstvak an sich.
Dat hangt ook af denk ik van de laag waarop de afbeelding staat. Een afbeelding zal maar text verdringen als ze op een hogere laag staat (en "wrap" moet natuurlijk aan staan zoals reeds vermeld), niet als ze op een lagere laag staat.