Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 64 bits Ubuntu installeren  (gelezen 4718 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
64 bits Ubuntu installeren
« Gepost op: 2012/03/14, 08:50:18 »
Het installeren van 32 bits op ASUS P7P55D MoBo gaat prima (behalve SuSe 11.4).
Maar alle Ubuntu versies die ik probeerde starten wel op, partitie indelen en naam opgeven lukt ook nog, maar het copieren van de installatie files stopt telkens op ~17-30%, waarna de pc vastloopt (muis vast en moet hw-reset).
De HD's zijn via SATA aangesloten en in BIOS is gekozen voor config SATA echter twijfel ik of er een SATA driver geinstalleerd is?
Hoe is te zien of de ATA/ATAPA controller niet IDE maar SATA is geworden?? (In Windows te zien via Device Manager).
Waarom wil 32 wel maar 64 niet lukken??

Re: 64 bits Ubuntu installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/14, 09:26:35 »
Het kan zijn dat je hardware niet geschikt is voor 64 bits.

Re: 64 bits Ubuntu installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/14, 10:01:27 »
Het kan zijn dat je hardware niet geschikt is voor 64 bits.
Dat lijkt me een foute conclusie.

Heb je wel eens een geheugentest uitgevoerd? (memtest)

Re: 64 bits Ubuntu installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/14, 10:24:42 »
KAN. We hebben geen overzicht van zijn hardware, dus het KAN inderdaad dat zijn hardware niet geschikt is voor 64-bits.

Re: 64 bits Ubuntu installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/14, 10:25:21 »
Je haalt me de woorden uit de mond =D

Offline aartje

  • Lid
Re: 64 bits Ubuntu installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/14, 13:33:29 »
Je hebt meer kans op een zinnig antwoord als je zoveel mogelijk
gegevens van je systeem beschrijft, zoals moederboard, processor, hoeveelheid geheugen
,type disk, diskindeling, graphics kaart etc. etc. Kortom liever teveel gegevens
dan te weinig en welke Ubuntu versie wil je installeren ?
K,X,Lubuntu of gewoon Ubuntu . Men is hier niet helderziend.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/14, 13:37:16 door aartje »

Re: 64 bits Ubuntu installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/14, 20:18:13 »
KAN. We hebben geen overzicht van zijn hardware, dus het KAN inderdaad dat zijn hardware niet geschikt is voor 64-bits.
Hardware is niet "geschikt" of "ongeschikt". De CPU moet met de architectuur overweg kunnen, en dat is het geval, anders had de kernel niet eens kunnen starten.

Het probleem hier zou kunnen zijn het geheugen, dat met een andere adressering wordt aangesproken dan met een 32-bits OS. Zodoende zou een foutieve geheugenchip getriggerd kunnen worden.

Er kan ook een driverbug in de kernel zitten die enkel optreedt in de x86_64-branche.

Van wel of niet overweg kunnen is hier geen sprake. In essentie kan alles, uiteraard, maar breek me de bek niet open over zulke dooddoeners. :P

Re: 64 bits Ubuntu installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/14, 21:04:08 »
Klopt. Als de CPU er niet mee om kan gaan dan is de CPU dus niet geschikt en CPU=hardware. Daarbij kun je met 1 GB RAM of minder ook geen 64-bit draaien en dat is dan ook ongeschikte hardware.

Re: 64 bits Ubuntu installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/14, 21:06:00 »
Klopt. Als de CPU er niet mee om kan gaan dan is de CPU dus niet geschikt en CPU=hardware. Daarbij kun je met 1 GB RAM of minder ook geen 64-bit draaien en dat is dan ook ongeschikte hardware.
Stel dat de CPU inderdaad niet geschikt is voor x86_64, dan had heel die live-cd niet opgestart, laat staan het setup kunnen starten.

Kun je uitleggen waarom een systeem met minder dan 1 GB aan RAM geen x86_64-OS kan draaien?

Re: 64 bits Ubuntu installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/14, 21:11:55 »
Nuja, dan zou de Live CD niet hebben opgestart nee, wel het splash screen laten zien want de CPU verwerkt de architectuur tijdens het inlezen.

En met 1 GB of minder kun je geen x86_64 draaien nee. Wel eens 64-bit Ubuntu opgestart met 1 GB of minder? Ik wel en ik kan je zeggen dat bijna niks wilde starten. Met 32-bit wel. 64-bit vereist meer geheugen dan 32-bit en dat is ook een feit. Zelfs Phoronix heeft dat meermaals opgemerkt.

Re: 64 bits Ubuntu installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/14, 21:16:03 »
Zie http://wiki.ubuntu-nl.org/community/32bit_en_64bit voor meer over de verschillen en specificaties van de verschillende architecturen.
We dwalen wel een beetje van het eigenlijke topic af eigenlijk.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/15, 13:44:36 door Luckiboy »

Re: 64 bits Ubuntu installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/14, 21:34:14 »
Nuja, dan zou de Live CD niet hebben opgestart nee, wel het splash screen laten zien want de CPU verwerkt de architectuur tijdens het inlezen.

En met 1 GB of minder kun je geen x86_64 draaien nee. Wel eens 64-bit Ubuntu opgestart met 1 GB of minder? Ik wel en ik kan je zeggen dat bijna niks wilde starten. Met 32-bit wel. 64-bit vereist meer geheugen dan 32-bit en dat is ook een feit. Zelfs Phoronix heeft dat meermaals opgemerkt.
Dit is gewoon niet waar, een kernel zal niet draaien op een architectuur waarvoor die niet is geschreven. Er zal in beeld een tekst verschijnen met die boodschap enkele seconden na het opstarten.

Maar goed, ik laat onze discussie nu rusten, hier is de TS niet bij gebaat.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 64 bits Ubuntu installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/14, 23:19:54 »
Dit is gewoon niet waar, een kernel zal niet draaien op een architectuur waarvoor die niet is geschreven. Er zal in beeld een tekst verschijnen met die boodschap enkele seconden na het opstarten.
Klopt: dit kan ik uit eigen ervaring bevestigen.

@Beekhof: installeer wat *nu* meteen werkt, dat lijkt me de kortste klap. En probeer bij het verschijnen van 12.04 nog eens, of andere versies ook willen werken op je ijzerwaar. Kun je niet wachten, pak dan volgende week bèta 2 van 12.04.

Re: 64 bits Ubuntu installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2012/03/14, 23:31:32 »
Laten we de discussie inderdaad maar stoppen. Kennelijk gooi ik geld weg aan mijn ICT-opleiding, want ik leer toch alles foutief.

Verder ben ik het wel met Pjotr eens aangaande wat nu werkt danwel op bèta 2 wachten.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: 64 bits Ubuntu installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2012/03/15, 00:12:11 »
Veel discussie maar hoofdvraag overgeslagen: hoe te zien of er sprake is van SATA aansluiting (HW=MoBo en SW=driver) die past??
Dus: 1. hoe te zien dat Harde schijven op SATA controller werken (en niet op IDE)?
        2. Hoe te zien welke sata driver Ubuntu installatie toevoegd?

In bijlage is af te lezen dat het gaat om 64 bits processor en geheugen, echter is SATA controller 32 bits!?
En juist daar ging mijn vraag over!!

Pjor mijn dank, inderdaad komt er een nieuwere LTS aan.
Maar waarom dan SuSe noch 32 noch 64 bits wil installeren?  Pae?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 64 bits Ubuntu installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2012/03/15, 00:36:59 »
Veel discussie maar hoofdvraag overgeslagen: hoe te zien of er sprake is van SATA aansluiting (HW=MoBo en SW=driver) die past??
Dus: 1. hoe te zien dat Harde schijven op SATA controller werken (en niet op IDE)?
Kijk naar de aansluiting op de harde schijven. Klein stekkertje: SATA. Grote platte: IDE.

Citaat
        2. Hoe te zien welke sata driver Ubuntu installatie toevoegd?
De drivers zitten standaard al in de kernel. Er wordt niets toegevoegd, tenzij je zelf modules compileert ofzo.
Hoogstwaarschijnlijk werkt alles gewoon via de standaard AHCI drivers.

Citaat
In bijlage is af te lezen dat het gaat om 64 bits processor en geheugen, echter is SATA controller 32 bits!?
En juist daar ging mijn vraag over!!
Ik heb je bijlage niet bekeken, maar het aantal bits zegt bij andere onderdelen helemaal niets. De geheugenbandbreedte van je videokaart zou best wel eens 256-bits kunnen zijn bijvoorbeeld.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: 64 bits Ubuntu installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2012/03/15, 11:34:07 »
Het wil maar slecht lukken met al die (te) simpele opmerkingen.
Al eerder gaf ik aan dat Windows aangeeft hoe de BIOS keuze AHCI herkend wordt (dit in "Device manager" = Apparaat beheer).
Zoiets beoog ik te vinden in Linux. Het antwoord: "het zit al in de Kernel" moet ik dus maar goedschikts aannemen, maar UNIX is van origine juist heel doorzichtelijk! Het zoeken waar het bewijs zit (voor kenners) is nu juist de vraag die ik stel.
Nogmaals waar is dat te zien in Linux Ubuntu welke storage controller actief is of wel toegepast wordt?

De bitbreedte (width 32 of 64 bits) voor een stuurapparaat (AHCI controller) lijkt mij veelzeggend, althans ik zou nu echt willen weten waarom dat dan opgegeven wordt (in Ubuntu commando lshw, of wel het cmd om de onderliggende hardware aan te duiden)?

Zo vraag ik mij af als dat apparaat (op het MoBo) slechts 32 bits aan kan er een mogelijkheid is om via een PCI-kaart toch 64 bits te werken (ik las zoiets voor speciale RIAD aansluiting, waar ik nog niet aan toe ben). Per slot van rekening kunnen processor, geheugen en wellicht een verstandige keuze van de Kernel die 64 bits wel behappen, dus..  tevreden stellen met 32 lijkt mij een te simpele "oplossing". Gaarne advies en vooral uitleg.

Re: 64 bits Ubuntu installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2012/03/15, 13:35:34 »
de CPU is ontworpen voor een bepaalde architectuur. x86=32-bits of x86_64=64-bits. Naar de rest hoef je niet te kijken, irrelevant.

udisks --dump | less

Druk op q om less af te sluiten. Anderzijds Systeem -> Beheer -> Schijfgereedschap. Beide manieren om je harde schijven en controllers te bekijken.

Ik vermoed een driverbug, kun je weinig aan doen. Heb je al een memtest uitgevoerd?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 64 bits Ubuntu installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2012/03/15, 14:28:11 »
Ik vermoed een driverbug, kun je weinig aan doen. Heb je al een memtest uitgevoerd?
Ook mijn idee.... Hopelijk bevat 12.04 straks een betere versie van het stuurprogramma dat de problemen veroorzaakt.

Memtest zou ik beslist ook even doen, voor alle zekerheid. Uurtje laten stampen, in elk geval één volledige toer laten voltooien. En dan kijken of er een foutmelding (error) bij zit. Zo ja, bepaal dan in welke MB-reikwijdte de fout zit, en trek de desbetreffende geheugenstrook uit je moederbord.

Re: 64 bits Ubuntu installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2012/03/15, 15:11:30 »
Ik vermoed een driverbug, kun je weinig aan doen. Heb je al een memtest uitgevoerd?
Ook mijn idee.... Hopelijk bevat 12.04 straks een betere versie van het stuurprogramma dat de problemen veroorzaakt.

Memtest zou ik beslist ook even doen, voor alle zekerheid. Uurtje laten stampen, in elk geval één volledige toer laten voltooien. En dan kijken of er een foutmelding (error) bij zit. Zo ja, bepaal dan in welke MB-reikwijdte de fout zit, en trek de desbetreffende geheugenstrook uit je moederbord.
Misschien een beetje offtopic, maar de problemen die ik had met mijn videokaart zijn in de béta van Ubuntu 12.04 opgelost.  Op andere computers ook, trouwens.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 64 bits Ubuntu installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2012/03/15, 18:47:18 »
Het wil maar slecht lukken met al die (te) simpele opmerkingen.
Al eerder gaf ik aan dat Windows aangeeft hoe de BIOS keuze AHCI herkend wordt (dit in "Device manager" = Apparaat beheer).
Zoiets beoog ik te vinden in Linux. Het antwoord: "het zit al in de Kernel" moet ik dus maar goedschikts aannemen, maar UNIX is van origine juist heel doorzichtelijk! Het zoeken waar het bewijs zit (voor kenners) is nu juist de vraag die ik stel.
Nogmaals waar is dat te zien in Linux Ubuntu welke storage controller actief is of wel toegepast wordt?
Het hele idee van AHCI is dat het een open standaard is waarvan de specificaties bekend zijn. Alle apparaten zouden op dezelfde manier moeten werken. De drivers zijn bekend en zitten standaard al ingebakken in de kernel. Er worden dus geen losse modules geladen etc.
Je kan wel een aantal zaken opvragen, bijv. via de volgende commando's:
sudo lshw -C storage
dmesg |grep -i ahci
dmesg |grep -i sata

Citaat
De bitbreedte (width 32 of 64 bits) voor een stuurapparaat (AHCI controller) lijkt mij veelzeggend, althans ik zou nu echt willen weten waarom dat dan opgegeven wordt (in Ubuntu commando lshw, of wel het cmd om de onderliggende hardware aan te duiden)?
Voor de werking maakt het geen moer uit. Het wordt opgegeven voor ontwikkelaars, techneuten en andere mensen die zelf met de hardware aan de slag willen. Of voor prestatiefreaks die het onderste uit de kan willen halen door allerlei aanpassingen. De busbreedte, snelheden etc. zijn allemaal onderdeel van de specificaties.
Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/SATA
Het heeft in ieder geval niets te maken met een 32-bits, 64-bits of anderssoortige installatie.

Citaat
Zo vraag ik mij af als dat apparaat (op het MoBo) slechts 32 bits aan kan er een mogelijkheid is om via een PCI-kaart toch 64 bits te werken (ik las zoiets voor speciale RIAD aansluiting, waar ik nog niet aan toe ben). Per slot van rekening kunnen processor, geheugen en wellicht een verstandige keuze van de Kernel die 64 bits wel behappen, dus..  tevreden stellen met 32 lijkt mij een te simpele "oplossing". Gaarne advies en vooral uitleg.
Het aantal bits heeft niets te maken met je processor. De specificatie van het aantal verschillende kleuren van je beeldscherm wordt ook in bits weergegeven. 24-bits bijv. of 16-bits. http://en.wikipedia.org/wiki/Color_depth

Met andere woorden: staar je niet blind op aantallen bits van de losse onderdelen die in je computer zitten. Alleen die van je processor is van enigszins belang.


Ik zou in jouw geval even uitzoeken welke onderdelen er op je moederbord zitten. Sommige moederborden hebben 2 SATA controllers, zodat er meer aansluitingen op kunnen. Vaak is er 1 van Intel, die standaard gewoon zou moeten werken. De andere kan van bijv. Jmicron zijn en daar zijn in het verleden wel eens problemen mee geweest.
Kijk dus even wat je hebt, en sluit desnoods je schijven eens aan op de poortjes van de andere controller.
Het testen van je geheugen kan verder ook helemaal geen kwaad.