Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gedeelde mappen op Ubuntu 12 vraagt om wachtwoord  (gelezen 800 keer)

Offline JvR

  • Lid
Gedeelde mappen op Ubuntu 12 vraagt om wachtwoord
« Gepost op: 2014/06/09, 21:50:51 »
Ik heb een netwerk met daarin 1 PC met W7 Pro en twee laptops beide met ubuntu 12 lts. Bij beide laptops en ook de PC heb ik een gedeelde map gemaakt met voor alle drie lees en schrijf rechten. Als ik vanuit de laptops de gedeelde map op de W7 benader dan kan ik er zo data inzetten of uithalen, zonder wachtwoord of wat dan ook. Andersom vanuit de laptops de map op W7 benaderen gaat niet want dan krijg ik een inlogscherm te zien die vraagt om gebruiker en wachtwoord. Als ik als gebruiker dezelfde naam zet als waarmee ik als gebruiker in de laptops aangemeld ben en vervolgens het wachtwoord invul wat ik moet invullen wanneer ik wat moet installeren in ubuntu dan krijg ik de mededeling: Aanmeldingsfout: onbekende gebruikersnaam of ongeldig wachtwoord. Ik heb bij het delen van de mappen op beide laptops geen wachtwoord  hoeven te geven en heb op beide laptops dezelfde naam als gebruiker. Wat wel opvalt is dat bij de W7 PC als windows netwerknaam WERKGROEP staat en bij de beide ubuntu laptops WORKGROUP. Geprobeerd om bij de W7 de naam WERKGROEP te veranderen in WORKGROUP maar dat gaf geen oplossing. Waar moet ik nog wat instellen om toegang te kunnen krijgen op beide ubuntu laptops? Ik heb dit forum nageplozen maar geen aanwijzing daarvoor gevonden of heb ik iets over het hoofd gezien? Maakt het wat uit of er voor het netwerk WORKGROUP of WERKGROEP wordt gebruikt of moet ik dat veranderen in bijvoorbeeld de W7 PC naar WORKGROUP?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Gedeelde mappen op Ubuntu 12 vraagt om wachtwoord
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/10, 05:32:35 »
Zoek naar een handleiding over samba, dit is een map delen zoals windows doet.

In linux samba installeren, dit is een grafische programma waar je je gedeelde map kunt instellen, en wie toegang heeft tot deze map.

Offline daniel

  • Lid
Re: Gedeelde mappen op Ubuntu 12 vraagt om wachtwoord
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/14, 16:00:19 »
Begrijp ik dat je op je windows 7 een Hoofdmap hebt die je met beide laptops wil kunnen uitwisselen en omgedraaid?
Dus de windows computer staat de hoofdmap (om te delen).
« Laatst bewerkt op: 2014/06/14, 16:02:02 door daniel »

Offline JvR

  • Lid
Re: Gedeelde mappen op Ubuntu 12 vraagt om wachtwoord
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/22, 22:47:13 »
Sorry Daniel dat ik niet eerder gereageerd heb, door familieomstandigheden kon dat niet eerder. Op de W 7 PC heb ik op C schijf  een gedeelde map staan, zoals gebruikelijk bij Windows OS. Gewoon bedoeld om inderdaad data of wat dan ook in die map te zetten om eenvoudig van de ene PC of laptop data uit te kunnen wisselen. Zoals vermeldt kon ik  die map benaderen vanuit beide Ubuntu 12 laptops maar andersom niet. Op beide laptops heb ik een map 'openbaar' in Ubuntu die ik gedeeld heb.
Op aanraden van jan11000 heb ik geprobeerd wat te vinden over Samba en uitgekomen bij Leo Cardinaals's weblog en wat daar stond over folders delen. Een geweldig educatieve weblog zeker voor mij die geen enkele ervaring heeft met Ubuntu en de schrik om het hart slaat als commando's lijken op het DOS tijdperk. Maar ervaring moet je eenmaal opdoen en ik probeer er iets van te begrijpen en uit te voeren met de hulp van genoemde weblogs. Chapeau voor die mensen die daar de moeite voor nemen!
Om terug te komen op mijn probleem. Afgelopen weekend heb ik weer eens aan experimenteren geweest en tot mijn verbazing lukt het nu wel om met de W7 PC wel de gedeelde map op een van de Ubuntu laptop te benaderen met dezelfde inlognaam en wachtwoord die ik nodig heb bij het aanmelden bij het opstarten. Wat twee weken niet wilde lukken gaat nu ineens wel. Zonder dat ik iets veranderd heb.
Nu nog uitvinden waarom het bij de ene laptop wel lukt en bij de andere niet,ik probeer verder en anders kom ik weer terug op dit topic in dit forum.
Beide bedankt voor uw reacties, het heeft mij op de goede weg geholpen al is alles nog niet opgelost.