Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Davmail in Ubuntu 11.10  (gelezen 1211 keer)

Offline NielsH

  • Lid
Davmail in Ubuntu 11.10
« Gepost op: 2011/10/24, 10:23:57 »
    Allemaal

    ik weet dat er al een topic over bestaat en dat er "opgelost" bij staat. Helaas is dit voor mij niet het geval  :(
    Mijn bedoeling is om Davmail op Ubuntu 11.10 te installeren, alleen krijg ik van het softwarecenter volgende mededeling:
    "Kan niet voldoen aan afhankelijkheid: libswt-gtk-3.6-java|libswt-gtk-3.5-java|libswt-gtk-3.4-java"

    Was al wat aan het rondzoeken gegaan een vond op dit forum volgende uitleg door Stoleman
    "Ik gebuik davmail als gateway naar een exchange omgeving. In 11.10 kloppen de dependencies niet meer. Hieronder een werkwijze om de laatste davmail versie in 11.10 te draaien.  

        dpkg-deb -x davmail_3.9.5-1805-1_all.deb davtmp
        dpkg-deb --control davmail_3.9.5-1805-1_all.deb davtmp/DEBIAN
        gedit davtmp/DEBIAN/control
        vervang Depends: openjdk-6-jre|sun-java6-jre,libswt-gtk-3.6-java|libswt-gtk-3.5-java|libswt-gtk-3.4-java
        door openjdk-6-jre|sun-java6-jre,libswt-gtk-3-java|libswt-gtk-3.6-java|libswt-gtk-3.5-java|libswt-gtk-3.4-java
        dpkg -b davtmp davmail_aangepast.deb[/li]
"

De uitleg van Stoleman is waarschijnlijk zeer goed, maar ik ben een te grote noob om te snappen wat ik hier mee aanvangen moet...

Wie helpt me op weg; verder dan google het maar -want dat probeerde ik al?

Merci...

Re: Davmail in Ubuntu 11.10
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/24, 10:48:55 »
De eerste 2 stappen zijn terminalcommando's die je kan kopieren en plakken. Je moet ze wel uitvoeren in dezelfde map als waar je het bestand "davmail_3.9.5-1805-1_all.deb" hebt staan.

1. Start terminal.
2. Navigeer naar map waar het .deb bestand staat. commando hiervoor is "cd" (standaard bevindt de terminal zich in /home/jouwnaam)
3. Voer stap 1 en 2 van Stolmans lijstje uit:

dpkg-deb -x davmail_3.9.5-1805-1_all.deb davtmp
dpkg-deb --control davmail_3.9.5-1805-1_all.deb davtmp/DEBIAN
Wat dit doet is het .deb pakketje uitpakken in de map davtmp.

Nu staat er in die map davtmp/DEBIAN/ een bestand genaamd "control". Dit moet je opnen met een tekstbewerker zoals 'gedit'

Het stukje "openjdk-6-jre|sun-java6-jre,libswt-gtk-3.6-java|libswt-gtk-3.5-java|libswt-gtk-3.4-java" vervang je door "openjdk-6-jre|sun-java6-jre,libswt-gtk-3-java|libswt-gtk-3.6-java|libswt-gtk-3.5-java|libswt-gtk-3.4-java"

sla dit bestand op.

pak het hele zaakje weer in met het commando:

dpkg -b davtmp davmail_aangepast.deb
Nu is er een pakket gemaakt genaamd "davmail_aangepast.deb"

Dit kun je nu als het goed is installeren door er op te dubbelklikken in bestandshebeer.  Nu zouden de afhankelijkheden wel moeten kloppen.

NB: Dit is zoals ik het begrijp, ken het bewuste pakket niet dus kan zijn dat er fouten in mijn uitleg zitten.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/24, 10:52:19 door erik1984 »

Offline NielsH

  • Lid
Re: Davmail in Ubuntu 11.10
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/24, 10:51:11 »
Beste Erik

ik ga het tijdens de lunch even proberen.

Merci!

Ik hou je op de hoogte.

niels

Re: Davmail in Ubuntu 11.10
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/24, 20:38:47 »
Zo ziet het er zeker overzichtelijker uit  :) was even een quick and dirty post van mij. De inhoud klopt nog steeds en als je het zo uitvoerd hou je een werkende davmail over.

Offline NielsH

  • Lid
Re: Davmail in Ubuntu 11.10
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/25, 23:14:35 »
Bedankt Erik! Alles is gelukt.

Stolman, niets te verwijten hoor. Ik ben gewoon een noob die 1,5jr geleden -toen zijn netbook het begaf op windows- Linuxmint installeerde en vertrokken was.

Nu een nieuwe laptop en wilde voor de meer "hardcore" versie gaan, vandaar met "moeder" ubuntu gestart...

Maar... is toch niet zo eenvoudig. Ik heb die davmail wel aan de praat, maar zit met een gekend probleem dat het icoon niet in m'n "bovenbalk" zichtbaar is. Blijkbaar is de zwarte kleur bij 11.10 de schuldige, maakt alles onzichtbaar/niet aanklikbaar.

Heb al wat tutorials gevolgd om dat te verhelpen, maar is me nog steeds niet gelukt.

(wil jullie niet lastig vallen, maar tips steeds welkom)

Bedankt voor de hulp!

Re: Davmail in Ubuntu 11.10
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/25, 23:24:22 »
Hmm ik mis de icoon niet hoor. Als je alles insteld in .davmail.properties en davmail mee laat opstarten, dan zie je na het opstarten eenmaal dat ie gestart is en daarna heb je er geen omkijken naar.

Volgens mij kun je ook vanuit het menu davmail opstarten en dan alles invullen. Het notificatie dingetje geeft naar mijn idee weinig meerwaarde.

Offline NielsH

  • Lid
Re: Davmail in Ubuntu 11.10
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/25, 23:25:54 »
Hm, ja, bij mij verschijnt de "tekstballon" wel (met notificatie listening enz), maar ik zag hem graag actief...Moest je ooit settings willen veranderen.

Vreemd seg, dat jij hem op 11.10 wel ziet, en ik niet...

Re: Davmail in Ubuntu 11.10
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/26, 08:43:40 »
De settings verander ik rechtstreeks in het verborgen .davmail.properties bestand in je home directory. Verder zie je het icoon wel als je in gnome Shell werkt of zoals ik met Caïro docks werk.