Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: belastingaangifte met gedownloade gegevens  (gelezen 7101 keer)

Offline gerret38

  • Lid
belastingaangifte met gedownloade gegevens
« Gepost op: 2012/03/08, 12:34:42 »
Wie weet hoe je de gedownloade gegevens die in een platte tekstbestand genaamd
"getal.ibv2011" automatisch in het aangifteprogramma "ib2011ux" kunt laten invullen.
Als ik "openen met" kies staat ib2011ux er niet bij.
De helptelefoon van de belastingdienst wist het ook niet.

Re: belastingaangifte met gedownloade gegevens
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/08, 13:30:58 »
Als je het aangifteprogramma start, zie je rechtsonder in het venster 'Open bestand' staan. Als je daarop klikt, kan je onder meer kiezen voor 'een nieuwe aangifte met al gedownloade gegevens over 2011'. Vervolgens kan je het gedownloade bestand inladen.

Offline HarzG

  • Lid
belastingaangifte, ander lettertype kiezen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/08, 17:59:04 »
Voor iemand die een slecht leesbaar lettertype op het scherm ziet - het programma kan ook vanuit de terminal gestart worden onder vermelding van een lettertype.
(bron: nllgg.nl)
./ib2011ux -L -*-lucida-medium-r-*-*-10-*-*-*-*-*-*-*
… en als iemand meer wensen heeft, kan de lijst van bruikbare lettertypes opgevraagd worden met
./ib2011ux -L -
Als je een passend lettertype gevonden hebt of tevreden bent met de genoemde Lucida, dan kan je deze opdracht ook vastleggen in een starter/snelkoppeling.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: belastingaangifte met gedownloade gegevens
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/09, 08:57:57 »
Die code in de Terminal zal ik ook eens proberen. Lukte mij niet om het met de info te doen wat op de belastingsite staat vermeld.

Re: belastingaangifte met gedownloade gegevens
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/10, 00:51:32 »
Er is ook een "deb" bestand te downloaden van het belasting-programma.

Kies de juiste versie van deze site: http://download.opensuse.org/repositories/home:/rbos:/ib/

Zie de site van Leo Cardinaals: http://lcardinaals.wordpress.com/2012/03/06/belastingaangifte-onder-ubuntu-11-10/

Re: belastingaangifte met gedownloade gegevens
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/10, 10:39:57 »
@anton_2: Dat is goed om te zien! Maar ik zou toch maar oppassen met debs uit externe pakketbronnen, zeker bij zoiets belangrijks als dit. Maar sowieso moet je natuurlijk terughoudend zijn met het downloaden van losse debs en toevoegen van pakketbronnen. Je kunt in dit geval beter de .package van de belastingdienst gebruiken; dat is ook gewoon een binary met een installer.

@femke: Plus 1. Ik doe het wel keurig op Linux, maar ben het volledig met je eens dat het inderdaad erg onduidelijk is op Linux of je iets wel of niet aanvinkt. Vind dat ze een keer een betere toolkit moeten gebruiken zoals Qt bijv. Probleem is er niet, want op Mac gebruiken ze ook gewoon de toolkit van Mac, dus voor Linux zou het een kleine moeite zijn dit in bijv. Qt te maken. 1 keer doen, nooit meer naar omkijken.

Offline HarzG

  • Lid
Re: belastingaangifte met gedownloade gegevens
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/10, 11:31:21 »
Je kan amper zien in Linux of je nu wel of niet iets hebt aangevinkt.
Ik kan het met een resolutie van 1280x1024 redelijk zien. Een ingedrukte knop is "verzonken" en een niet ingedrukte komt iets naar boven. De makers hebben daarvoor een schaduw linksboven voor ingedrukt en een schaduw rechtsonder voor niet ingedrukt bedacht. Maar ja, dat is een weergave uit een tijd van de CRT-schermen. Op een notebook- of een ander TFT-scherm hangt het maar net van de kijkhoek af of je dat nog opvalt.
Het zou veel handiger zijn als dat een "open" stip = niet geselecteerd en een gevulde stip = geselecteerd zou zijn.
Daarvoor hoeft men m.i. niet eens de toolkit te wijzigen.

Het helpt trouwens vrijwel niets als je bij de instellingen (keuzeknop onderin) kiest voor "hoog contrast". Ze hadden de knop ook zwart-wit kunnen noemen, veel meer veranderd er namelijk bij mij niet op het scherm.

Maar sowieso moet je natuurlijk terughoudend zijn met het downloaden van losse debs en toevoegen van pakketbronnen.
... mee eens.
btw: Overigens is de weergave in het DEB-pakket van Richard Bos niet anders bij de keuzeknoppen.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/10, 11:33:08 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: belastingaangifte met gedownloade gegevens
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/10, 11:35:04 »
Daarvoor moet je dus wel de toolkit wijzigen want de huidige toolkit kan geen andere knopjes dan deze knopjes (verzonken/niet verzonken).

Re: belastingaangifte met gedownloade gegevens
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/10, 13:31:40 »
Precies. Ik heb de Mac-versie ook even gebruikt en daar wordt de native toolkit gebruikt en de vinkjes zijn dan ook echte vinkjes. Ziet er heel mooi native uit, zelfde op Windows. Een beetje Linux-polish met Qt of QML (wat beide heel makkelijk te gebruiken is evt. i.c.m. Python) zou echt wel mogen. Kleine investering, maar dan wel meteen goedwerkend programma dat duidelijk is en jaren meekan.

Offline jolo

  • Lid
Re: belastingaangifte met gedownloade gegevens
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/10, 15:35:22 »
Met de Microsoft Fonts geïnstalleerd, vind ik het belastingaangifte programma in Ubuntu 11.10 voldoende leesbaar. Zie onderstaande afbeelding en deze info http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/belastingdienst-programma-onder-ubuntu-9-10/msg536785/#msg536785
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: belastingaangifte met gedownloade gegevens
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/10, 16:13:00 »
De knopjes kunnen inderdaad wat duidelijker, maar ach... mij stoort het niet. Voor mij is het duidelijk genoeg.

Ben allang blij, dat we überhaupt in Linux aangifte kunnen doen....

Offline HarzG

  • Lid
Re: belastingaangifte met gedownloade gegevens
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/10, 16:54:41 »
Ben allang blij, dat we überhaupt in Linux aangifte kunnen doen....
Een paar jaar terug kon ik het bestand trouwens niet verzenden met het Windows-programma. Wat was ik blij dat de gegevens prima in het Linux-aangifteprogramma ingelezen en verzonden konden worden. Deze verzend-problemen schijnen vaker bij Windows voor te komen dan bij OSX/Linux. (Maar er zijn uiteraard veel meer Windows-gebruikers die over deze fouten meldingen produceren.)

Daarvoor moet je dus wel de toolkit wijzigen want de huidige toolkit kan geen andere knopjes dan deze knopjes (verzonken/niet verzonken).
Ik ben geen programmeur. Misschien zit dat in het verschil op welke manier WxWidgets met GTK+ samenwerkt. Maar als Audacity ook WxWidgets-toolkit (zelfde versie?) gebruikt, dan zijn ze daar blijkbaar slimmer dan de dames en heren van de belastingdienst. Audacity toont bij mij heel mooi zichtbare knoppen om iets aan of uit te zetten.

Er is ook nog een optie om het Windows-programma voor de aangifte te gebruiken onder Wine.
Voor wat betreft de zichtbaarheid van knoppen (wel/niet aan) is de Windows-versie beter gemaakt dan de Linux-versie.

Maar elk voordeel hep z'n nadeel. De helpfunctie werkt niet zomaar. F1 levert je namelijk in het Windows-aangifteprogramma alleen een index. De tekst van de helpinfo wordt helaas niet getoond en ook de functieknoppen van de help werken niet.
Je kan trouwens voor wine-Programma's wel een CHM-viewer installeren die met de Windows-helpbestanden kan omgaan. Daarna kan je naar het ib2011.CHM-bestand bladeren. Helaas, helaas sluit dat bestand bij mij telkens weer als ik in de linker kolom op een onderwerp klik.
Ik heb het Windows-aangifteprogramma dan ook weer verwijderd.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce