Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van xubuntu naar ubuntu  (gelezen 695 keer)

Offline yogiman

  • Lid
van xubuntu naar ubuntu
« Gepost op: 2019/07/13, 08:38:13 »
Ik ga bij vrijwilligersorganisatie Scipweb mensen leren omgaan met Ubuntu. Thans werk ik met Xubuntu,en ik wil weer overstappen naar Ubuntu. Ik neem aan dat ik niet weer een  volledige installatie hoef te doen?

swake

  • Gast
Re: van xubuntu naar ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2019/07/13, 09:08:16 »
Je kan ook nog altijd overwegen om een multibootsysteem op te zetten , Ubuntu naast Xubuntu .

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: van xubuntu naar ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2019/07/13, 09:52:47 »
De makkelijkste manier is een backup maken van /home, dan een nieuwe installatie en daarna de /home terug zetten.

De moeilijkste manier is eerst met het commando:sudo apt install ubuntu-desktopde Ubuntu desktop te installeren en daar na met het commandosudo apt purge xfce* xubuntu* de  Xubuntu desktop te verwijderen.
Daarna met het commando sudo apt autoremove achter gebleven dingen verwijderen.
Hierna het je een werkende Ubuntu, maar zullen er nog veel programma's zijn achtergebleven.

Daarnaast kan je ook de Ubuntu desktop (zie hier boven) erbij installeren, dan eet je van 2 walletjes, maar dit kan je systeem onnodig belasten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline yogiman

  • Lid
Re: van xubuntu naar ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2019/07/13, 12:13:43 »
Het liefst doe ik een schone installatie van ubuntu, omdat de slaapstand thans niet goed werkt. Maar ik maak gebruik van de chrome extensie -fvd speed dial- (kan ik echt aanbevelen), waar ik veel tijd in heb gestoken om m op te tuigen, hetgeen ik dan wel kan exporteren naar de harde schijf, maar dan niet zeker weet of het makkelijk terug te vinden is na een herinstallatie. Bovendien heb ik geen installatie usb voor ubuntu (wat waarschijnlijk wel nuttig zou zijn als instrukteur). Aan de andere kant, zo moeilijk is die moeilijkste manier niet, en wat betreft overbodige programma's, heb ik een terabyte aan harde schijf waar ik niks mee doe.  Om kort te zijn, ik ben nog even in dubio.

DarkEra

  • Gast
Re: van xubuntu naar ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2019/07/13, 12:26:13 »
Je kan ook nog altijd overwegen om een multibootsysteem op te zetten , Ubuntu naast Xubuntu .
Nergens voor nodig en zelfs overbodig. Gewoon de Ubuntu desktop erbij installeren zodat je kan switchen tussen de twee desktop omgevingen bij het inlog scherm als je zowel Gnome en Xfce wil behouden.

Offline yogiman

  • Lid
Re: van xubuntu naar ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2019/07/16, 16:16:04 »
Bedankt Ron. Ben heel blij met de nieuwe versie. Gaat nu ook weer in slaapmodus. En ik heb nu ook geen grote randen meer bij display mirror. Had daar zoveel tijd in gestoken, en was helemaal niet nodig als ik niet xubuntu had geinstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2019/07/16, 16:49:06 door yogiman »