Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu 7.10 als Accesspoint gebruiken  (gelezen 926 keer)

Quatroking

  • Gast
Xubuntu 7.10 als Accesspoint gebruiken
« Gepost op: 2007/12/16, 15:29:09 »
Hoi, nu ik een tijdje m'n WiFi goed draaiend met een hoge snelheid werkend heb, heb ik weer eens wat pc's op m'n kamer gerepareerd en draaiend naast elkaar gezet. Nu, heb ik dus ook nog een leuk routertje gevonden en zou ik dus de internet dat via de WiFi van mijn Xubuntu binnenkomt door laten lopen via de LAN naar de uplink van mijn router, zodat m'n andere pc's ook internet hebben. Echter, mij lukt het niet om bijde poorten open te hebben, als ik LAN aanheb doet WiFi het niet en andersom. Hoe kan ik ze allebij tegelijk open houden?

Offline Thom

  • Lid
Xubuntu 7.10 als Accesspoint gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/16, 22:05:44 »
Ik snap mogelijk het probleem (de vraag) niet goed, maar het lijkt me dat je onnodig een moeilijke oplossing zoekt om meerdere pc's toegang tot het internet te geven. Het is theoretisch wel mogelijk om 1 PC als toegangspoort tot internet in te stellen, maar je kunt toch elke PC hetzij bekabeld of draadloos aansluiten aan de poorten router (cq accespoint van je router). Een router zorg er al voor dat het bericht naar de juiste pc in je netwerk wordt gestuurd.
Om e.e.a. nog wat toe te lichten. Zelfs heb ik een ADSL router, met daaraan gekoppeld en switch. Aan de switch zijn 5 pc bekabeld aangesloten. Achter de switch heb ik een tweede switch met nog een PC + een accesspoint (voor draadloos internet). In mijn netwerk gebruik ik dus geen centrale pc voor doorgifte van internet.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline siegi

  • Lid
Xubuntu 7.10 als Accesspoint gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/16, 22:23:09 »
Je zal je vaste verbinding vast moeten instellen in /etc/network/interfaces.
Ik heb in mijn geval firestarter gebruikt om het wat te configureren

Quatroking

  • Gast
Xubuntu 7.10 als Accesspoint gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/17, 21:59:24 »
Ik heb wel Firestarter, maar hoe moet ik dit configureren?

EDIT: firestarter zegt dat ETH0 niet ready is, en dat ik de kaart/verbinding moet nakijken. Zet ik echter m'n WiFi uit, heb ik gewoon verbinding tot mijn netwerk..

Offline siegi

  • Lid
Xubuntu 7.10 als Accesspoint gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/17, 23:44:18 »
Heb eth0 al vast geconfigureerd?
Dus handmatige configuratie bij networkmanager  en zwervende modus uit.
En configureren maar.
Om nog gemakkelijk te kunnen werken zal je ook nog een dhcp server moeten draaien op eth0.

http://www.cyberdogtech.com/firewalls/tutorial.php?page=intro lijkt me een goede handleiding.