Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tutorial Mailserver opzetten (via Webmin)  (gelezen 9576 keer)

Offline Sharky_80

  • Lid
Tutorial Mailserver opzetten (via Webmin)
« Gepost op: 2008/10/30, 09:48:47 »
Nadat ik zelf lang op de diverse fora heb moeten zoeken naar een duidelijke stap oor stap uitleg hoe je op een gemakkelijke manier een mailserver kunt opzetten, dacht ik - nu mijn eigen server draait - dit te documenteren en anderen hiermee te helpen... Vandaar hieronder mijn uitleg. Mocht je aanmerkingen en/of aanvullingen hebben; Ik zie ze hieronder wel verschijnen!

Tutorial Mailserver

Doel    
Het opzetten van een eigen mailserver die ik vanaf verschillende plaatsen kan benaderen; locale PC’s en laptops, via het internet of via mobiele media zoals telefoons en PDA’s. Op die manier kun je real-time bij je gegevens en wordt alles op één manier gearchiveerd.

Pakketten
•   Ubuntu Linux 8.04.1 server editie
•   Webmin 1.430
•   Fetchmail versie 6.3.6
•   Dovecot IMAP/POP3 Server Versie 1.0.10   

Voorbereiding
In deze situatie ga ik ervan uit dat Ubuntu en Webmin reeds zijn geïnstalleerd. Fetchmail en Dovecot wellicht nog niet. Je kunt dit controleren door in webmin op Servers te klikken. Staan Fetchmail en Dovecot hier niet bij. Dan moeten deze onderdelen eerst worden geïnstalleerd.
Daarnaast zul je op je router poort 143 (IMAP) en/of poort 993 (IMAPS) moeten openzetten.
Tip: wanneer webmin niet in het Nederlands staat, kun je dit eenvoudig doen door te kiezen: Webmin -> Change Language and Theme. In dit scherm maak je bij Webmin UI language de keuze Dutch (NL) bij personal choice. Log uit en meteen daarna weer in. De taal staat nu op Nederlands.

Fetchmail
Op de website www.debian.org ga ik op zoek naar een distributie van Fetchmail. Het .deb bestand tref ik aan op: http://ftp.nl.debian.org/debian/pool/main/f/fetchmail/fetchmail_6.3.6-1etch1_i386.deb
Nu we de url van het pakket hebben, installeren we deze via Webmin door te gaan naar Systeem -> Software pakketten. Vul de URL naar het pakket in het tekstveld Van ftp of http URL in en klik op de knop Installeer. Fetchmail wordt nu geïnstalleerd.

Dovecot installeren
Het installeren van Dovecot gebeurd op dezelfde manier. De locatie van het .deb bestand van Dovecot: http://ftp.nl.debian.org/debian/pool/main/d/dovecot/dovecot-imapd_1.0.rc15-2etch4_i386.deb Maar volgens mij staat Dovecot standaard geïnstalleerd in Webmin 1.430.

Configuratie Fetchmail
Het configureren van Fetchmail is met Webmin een fluitje van een cent. De eerste stap is een Fetchmail profiel voor een gebruiker toe te voegen.

Vul de naam van de gebruiker in het lege tekstveld achter de knop of zoek de naam van de gebruiker op door op de zoekknop te klikken. Zodra je op de knop Toevoegen klikt wordt een invoerscherm getoond waarin je enkele gegevens moet invullen.

Mail server opties:
Servernaam:   Geef hier een omschrijving van de server;
Polling:   Aanzetten;
Mail server:   Wanneer het om een externe popserver gaat, bijvoorbeeld van je provider. Vul hier dan het serevr adres in. Bijv. mail.planet.nl;
Protocol:   Kies hier voor POP3 waarbij de mail van de externe server wordt verplaatst naar je eigen server. of IMAP waarbij de mail zowel op de eigen server als de externe server staat;
Serverpoort:   Laat deze op standaard staan;
Identificatie:   Password, zegt voldoende;

Mail server gebruiker details:
Remote gebruiker   Gebruik hier je gebruikersnaam waarmee je normaal gesproken inlogd op de externe server;
Remote wachtwoord   Gebruik hier het wachtwoord dat bij bovenstaande gebruker hoort;
Locale gebruiker(s)   Vul hier de gebruiker of gebruikersnamen in die deze mail mogen benaderen.
Laat berichten op server?   Standaard op Nee
Altijd alle berichten ophalen?    Standaard op Ja
Verbinden in SSL mode?   Standaard op Nee

Klik op Aanmaken en je verbinding is gereed.
Om dit te controleren kun je onderin de configuratie klikken op de link Kontroleer alle servers. Hierbij kun je een inzicht krijgen wat er gebeurt. Wanneer er mail op de externe server staat, zie je hier dat deze wordt binnengehaald.

De configuratie wordt bijgehouden in het bestand .fetchmailrc en ziet er in mijn geval zo uit:

poll domein.nl
   proto pop3
   auth password
   via mail.domein.nl
   user "marc@domein.nl"
   pass "********"
   is marc
   nokeep
   fetchall
   no ssl

Dovecot configuratie
In de Dovecot configuratie dienen enkele regels te worden toegevoegd. Je opent de Dovecot configuratie door Servers -> Dovecot IMAP/POP3 Server -> Bewerk Configuratie File
In dit bestand moeten in ieder geval de volgende regels staan:

•   protocols = imap pop3 imaps pop3s
•   disable_plaintext_auth = no
•   log_timestamp = "%Y-%m-%d %H:%M:%S "
•   ssl_listen =
•   mail_location = maildir:~/Maildir
•   mail_privileged_group = mail
•   pop3_uidl_format = %08Xu%08Xv
•   mechanisms = plain
•   user = root

De meeste opdrachten staan reeds standaard vermeld. Toch is het goed om de hele configuratiefile te doorlopen.

IMAP configuratie Outlook (express)
Alle mail komt nu op de server binnen en wordt in de juiste maildir van de gebruiker geplaatst. Nu gaan we vanuit een externe bron mail bekijken.
In Outlook maak je een nieuw account aan, waarbij de naam en het e-mailadres hetzelfde blijft als de normale situatie bij je externe mail provider. Bij Gebruikersnaam en wachtwoord gebruik je NIET de bekende gegevens, maar gebruik je de gegevens die je normaal gesproken nodig hebt om Webmin binnen te komen; je accountgegevens van je eigen server.
Als POP adres geef je je eigen IP adres in. Als SMTP adres gebruik je het bestaande adres dat je normaal gesproken voor al je andere outlook accounts gebruikt.
In de linkerbalk van je Outlook mappenlijst wordt er naast je persoonlijke mappen een nieuwe map toegevoegd met de naam van je Server.

Vanaf nu kun je vanaf elk werkstation verbinding maken met je server!
 
IMAP configuratie Apple iPhone
Op de iPhone heb je normaal gesproken meer instellingen nodig, deze geef ik hieronder:
Ga naar Instellingen -> Mail, Contacten, Agenda -> Voeg account toe.

IMAP-accountgegevens
Naam:    Geef je eigen naam die de ontvanger krijgt te zien;
Adres:   Je volledige e-mail adres;
Beschrijving:   Identificeer dit account met deze naam op je iPhone;

Server Inkomende post
Hostnaam:   Je IP adres;
Gebruikersnaam:   Gebruik je inlognaam voor je eigen server;
Wachtwoord:   Het bijhorende wachtwoord;
Server uitgaande post: SMTP server van je eigen provider;

Geavanceerd
Postbusinstellingen:    Geef aan dat alles op de server moet worden bijgehouden en niet op de iPhone
Serverpoort:   143.

Nu wordt je iPhone gesynchroniseerd met je server.

Ik hoop dat je iets aan deze tutorial hebt gehad. Aanvullingen zijn altijd welkom om dit document zo compleet mogelijk te houden.

Speciale dank aan Bram Groot Nuelend. Zonder jouw hulp was ik er nooit uitgekomen!

moderator edit : dubbelpost verwijderd

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Tutorial Mailserver opzetten (via Webmin)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/30, 10:07:22 »
Ik heb wel wat vragen, want sommige dingen zijn wat vreemd.
Waarom haal je pakketten binnen van de debian repo's? Die paketten zitten ook in Ubuntu. Hoe denk je dat die debian pakketten geüpdate worden? Je hebt geen extra repository toegevoegd voor die pakketten.
Veiligheidsupdates van die debian pakketten komen dus niet automatisch binnen.

Hoe beveilig je alles? Webmin staat erom bekend dat het nogal wat veiligheidsproblemen had/heeft. Hoe sluit je Webmin af voor buitenstaanders?

Waarom laat je je mail niet via SSL controleren? Als je een keer via Wifi je mail checkt kan iedereen zo je wachtwoorden opvangen. Hetzelfde als je via een draadje verbinding maakt bij iemand anders thuis, of op school.

Offline Sharky_80

  • Lid
Tutorial Mailserver opzetten (via Webmin)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/30, 14:08:44 »
@ Johanvd:

Je hebt helemaal gelijk... Ik ben namelijk op gebied van Ubuntu server een complete nieuweling! En omdat ikzelf - als nieuweling - weinig tot geen info kon vinden heb ik dus een beginners tutorial in 'Jip en Janneke' taal geschreven...

Met jouw opmerkingen ga ik in ieder geval aan de slag en zal deze in de tutorial verwerken... In ieder geval bedankt voor je bijdrage!