Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SSD erg langzaam na installatie 18.04LTS  (gelezen 1006 keer)

Offline Hannes1

  • Lid
SSD erg langzaam na installatie 18.04LTS
« Gepost op: 2018/12/20, 18:24:47 »
Hallo voor ieder die dit leest.

Om mijn Desktop PC te upgraden heb ik een nieuwe Crusial 500gb SSD aansgeschaft, met de verwachting dat alles een stuk sneller zou moeten gaan.
omdat ik mijn pc wil opstarten vanaf de SSD heb ik ubuntu 18.04 gedownload en met ubuntu 18.04 (wat ik dus al gebruik via de HDD) ook een opstart usb gemaakt. Om zeker te weten dat ik ubuntu op de SSD zou zetten heb ik de oude HDD ontkoppelt.
het isntalleren gaat helemaal prima, pas als ik de PC opnieuw opstart via de SSD gaat alles ineen super langzaam. Als ik een letter in typ om in te loggen moet ik wel een minuut wachter voordat er ook maar iets gebeurt op het scherm. als ik dan eindelijk het wachtwoord  heb staan en zeg aanmelden, dan word het beeld zwat en kom ik weer terug in het inlog scherm...

Voor de zekerheid heb iik alles weer terug gezet en leeg gemaakt ubuntu weer opnieuw gedownload op usb gezet en opnieuw gebrobeerd, zonder succes.. de ssd blijft langzaam.
Wat doe ik verkeert? Moet ik nog een firmware voor de ssd installeren zoals de support van Crusial zegt, zo ja, hoe doe ik dat?

met vriendelijke groed Johannes
« Laatst bewerkt op: 2018/12/20, 18:41:01 door Hannes1 »

Re: SSD erg langzaam na installatie 18.04LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2018/12/20, 18:44:27 »
Had je de aanvullende drivers aan-gevinkt al vroeg in de installatieprocedure?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline atomos

  • Lid
Re: SSD erg langzaam na installatie 18.04LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2018/12/20, 19:37:31 »
Ubuntu mag geen probleem geven met een SSD, de eventueel drivers pakt die zo mee.
Ik zit zelf aan een hardware probleem te denken.
Om dat uit te sluiten zou je de SSD toch in een ander systeem moeten uitproberen.

☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline jolo

  • Lid
Re: SSD erg langzaam na installatie 18.04LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2018/12/20, 20:33:35 »
Ikzelf heb ook een Crucial SSD. Namelijk een Crucial BX100. Je zou de snelheid daarvan kunnen testen, via applicatie Schijven/Disks (gnome-disks).

Nadat je de applicatie hebt gestart, kun je ‘m benchmarken via het tandwieltje rechtsboven "Schijf benchmarken" en "Benchmark uitvoeren". Bij deze test behoort de optie "Schrijfbenchmark" niet te zijn gevinkt. Klik dan nogmaals op "Benchmark uitvoeren".  Ook zou je nog de output kunnen posten van terminalvenstercommando inxi -Fxz [Enter]

Ik heb de SSD benchmark uitgevoerd in Xubuntu 18.04.1 op de hoofd pc uit mijn onderschrift. Zie onderstaande screenshot.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: SSD erg langzaam na installatie 18.04LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2018/12/20, 22:05:11 »
Hoe oud is je pc? Specs?
Heb je in je bios ahci aangezet?

Offline jan11000

  • Lid
Re: SSD erg langzaam na installatie 18.04LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2018/12/20, 22:07:52 »
Voor installatie in de bios instellen, AHCI voor de sata poorten. Misschien kun je bij linux dit ook doen zonder opnieuw te installeren.

Op welke poort zit je ssd aangesloten?
Zorg dat je ssd op de hoofd controller zit, en niet op je extra sata poorten, zie je handleiding van je moederbord.

Na installatie van linux,
eerst updaten, dan de videokaart driver installeren, indien dit nodig is.

Indien nog langzaam,
smart bekijken,
test snelheid van je ssd.

Offline Hannes1

  • Lid
Re: SSD erg langzaam na installatie 18.04LTS
« Reactie #6 Gepost op: 2018/12/21, 16:21:08 »
Bedankt voor alle snelle reacties!

zo snel kan ik zelf niet eens.. Gelukkig heb ik de het probleem ondertussen wel gevonden.
Vroeg in de installatie heb ik wel aangevinkt om alle drivers mee te installeren. Daar is iets niet goed gegaan met de driver voor de videokaart denk ik. Omdat de videokaart de boel aan het saboteren was. Via de poort van het moederboard werkte het wel goed. waarna ik zelf maar weer een driver heb geïnstalleerd voor de videokaart. die nu wel werkt maar, maar nog niet zo als het hoort na mijn idee

Dit probleem is in iedere geval verholpen. Nogmaals dank voor het willen helpen =D

Re: SSD erg langzaam na installatie 18.04LTS
« Reactie #7 Gepost op: 2018/12/21, 20:02:55 »
Mooi dat het werkt. Veel plezier ermee.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore