Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: iso naar usb schrijven (winpe)  (gelezen 1036 keer)

Offline peer

  • Lid
iso naar usb schrijven (winpe)
« Gepost op: 2022/11/21, 13:00:14 »
Ik heb een winpe iso file. Deze wil ik naar een usb stick schrijven. Als ik dit met het beroemde dd commando (gebruik ik altijd) doe dan start de usb daarna niet op. Als ik de iso met rufus (in een windows omgeving) naar de usb stick schrijf dan lukt dit wel.

Mijn vraag is nu: Hoe kan ik deze iso naar de usb stick schrijven in linux zodat de usb daarna opstartbaar is??

Re: iso naar usb schrijven (winpe)
« Reactie #1 Gepost op: 2022/11/21, 14:00:13 »
Hallo, hier nog nooit meegemaakt dat dd niet wil. Met die WinPE heeft dat iets met UEFI te maken, als ik het goed zie, op het eerste gezicht.

Hier een link naar ArchLinux over hoe je een opstartbare WinPE iso in Linux kunt maken. Gedoe, dat wel.

https://wiki.archlinux.org/title/Windows_PE

Offline peer

  • Lid
Re: iso naar usb schrijven (winpe)
« Reactie #2 Gepost op: 2022/11/21, 15:54:46 »
ziet er ingewikkeld uit. Dan blijft rufus gemakkelijker.
Ik zoek nog even verder.
 
edit:
en ik heb een programmaatje gevonden dat werkt. Het heet WoeUSB-ng".
link: https://github.com/WoeUSB/WoeUSB-ng
« Laatst bewerkt op: 2022/11/21, 16:12:23 door peer »

Re: iso naar usb schrijven (winpe)
« Reactie #3 Gepost op: 2022/11/21, 19:26:20 »
Ik doe dat met Opstartschijf maken. Werkt simpel en goed. Standaard onder ubuntu geinstalleerd dus ik denk een linux Gnome.
Ik weet niet of je hier iets aan hebt?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
Re: iso naar usb schrijven (winpe)
« Reactie #4 Gepost op: 2022/11/22, 09:22:50 »
Normaal gesproken gebruik ik altijd 'dd... ' om een iso te schrijven naar een usb disk. Ik heb hier in het verleden een GUI (in java) voor gemaakt en die gebruik ik eigenlijk.

 Dat gaat bijna altijd goed. Alleen bij bestanden die gebaseerd zijn op windows of winpe levert dit een niet opstartbare usb disk op. Ik vermoed dat 'opstartschijf' uit gnome dit ook niet kan.

Re: iso naar usb schrijven (winpe)
« Reactie #5 Gepost op: 2022/11/22, 17:31:54 »
Alleen bij bestanden die gebaseerd zijn op windows of winpe levert dit een niet opstartbare usb disk op. Ik vermoed dat 'opstartschijf' uit gnome dit ook niet kan.

Eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd. Onder win nooit zo happig geweest op iso's (want exe is daar normaal).
Als ik zo'n iso (live) usb opstart op een win pc start hij in elk geval gewoon op zoals het hoort.

Is iso niet gewoon iso, unix of zo, wat de OS overstijgt?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
Re: iso naar usb schrijven (winpe)
« Reactie #6 Gepost op: 2022/11/23, 09:40:41 »
Een iso bestand is gewoon een iso bestand . Kun je gewoon mounten in linux. Maar als je een opstartbaar iso bestand hebt dat je op een usb stick wil zetten dan kun je problemen tegen komen.

De iso bestanden met een linux os erop zijn meestal opstartbaar vanaf een usbstick. Niet allemaal. Soms moet je het iso bestand nog aanpassen met 'isohybrid'. Schrijven kan daarna met dd of balena etcher.

De officiele iso bestanden van windows en winpe iso bestanden kun je ook niet zomaar naar een usb stick schrijven. Bij het schrijven eindig je met een niet opstartbare usb stick.   Om een opstartbare usb stick te krijgen gebruikte ik altijd rufus in windows. In linux kon ik dat tot nu toe niet. Met het programma WoeUSB-NG kan dit ook binnen linux. WoeUSB-NG werkt alleen met windows en winpe iso's

Offline h2o

  • Lid
Re: iso naar usb schrijven (winpe)
« Reactie #7 Gepost op: 2022/11/23, 10:22:12 »
Heb je Ventoy al eens geprobeerd? Daarmee kun je een iso toevoegen. Ventoy wel zo inrichten dat het ook UEFI aan kan. Werkt heel goed en wellicht ook met WindowsPE??
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: iso naar usb schrijven (winpe)
« Reactie #8 Gepost op: 2022/11/23, 12:09:28 »
Een iso bestand is gewoon een iso bestand . Kun je gewoon mounten in linux. Maar als je een opstartbaar iso bestand hebt dat je op een usb stick wil zetten dan kun je problemen tegen komen.

Dat dacht ik ook. Iso is iso.

De officiele iso bestanden van windows en winpe iso bestanden kun je ook niet zomaar naar een usb stick schrijven. Bij het schrijven eindig je met een niet opstartbare usb stick.   Om een opstartbare usb stick te krijgen gebruikte ik altijd rufus in windows. In linux kon ik dat tot nu toe niet. Met het programma WoeUSB-NG kan dit ook binnen linux. WoeUSB-NG werkt alleen met windows en winpe iso's

Mogelijk dan omdat win vaak closed source is en daardoor specifieke win iso's moeilijker??
Standaard iso is in elk geval gewoon iso.

De iso bestanden met een linux os erop zijn meestal opstartbaar vanaf een usbstick. Niet allemaal. Soms moet je het iso bestand nog aanpassen met 'isohybrid'. Schrijven kan daarna met dd of balena etcher.

Ik heb nog nooit iets aan hoeven pakken. Gewoon met "opstartschijf maken" en het werkt.
Daar kwam de strekking van mijn reactie vandaan. Omdat het bij mij in één ruk gewoon goed gaat, prima werkt waar ik uiterst tevreden over ben.
Just saying  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore