Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Updaten naar 22.0 04 LTS: /boot heeft niet genoeg ruimte  (gelezen 785 keer)

Offline Bastian

  • Lid
Updaten naar 22.0 04 LTS: /boot heeft niet genoeg ruimte
« Gepost op: 2022/10/03, 12:02:40 »
Beste allemaal,

Hoop dat ik mijn topic in een goede hoofdtopic geplaatst heb. Probeer momenteel te upgraden (via terminal) mijn huidige Ubuntu-versie te upgraden naar de nieuwste versie: 22.04.1 LTS.

De SSD heeft wel genoeg ruimte over (45GB in totaal vrij); de melding gaat over /boot.

Wat ik al gedaan heb:
Ik heb al sudo apt autoremove uitgevoerd om oude kernels te verwijderen. (na updaten van de nieuwe linux headers en generic).

Dit is de melding die ik nu voor mijn scherm krijg:
De upgrade is afgebroken. De upgrade heeft in totaal 207 M vrije
ruimte op schijf ‘/boot’ nodig. Maak ten minste 56,9 M extra
schijfruimte vrij op ‘/boot’. U kunt oude kernels verwijderen via de
opdracht ‘sudo apt autoremove’. Ook kunt u in
/etc/initramfs-tools/initramfs.conf COMPRESS=xz instellen om de
grootte van uw initramfs te verkleinen.

Helaas heeft het nog niet geholpen met het verwijderen van de oude kernels. Ik heb geprobeerd te zoeken op DuckDuckGo met mijn issue, maar kom er helaas niet uit na 2 weken ;-).

Hoop dat ik met jullie de bovenstaande ´probleem´ kan verhelpen.

Hartelijk dank,
Bastian.



Let´s make the world open source

Re: Updaten naar 22.0 04 LTS: /boot heeft niet genoeg ruimte
« Reactie #1 Gepost op: 2022/10/03, 17:12:23 »
Hallo Bastian,

Heb je hier iets aan? https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=109032.0

Re: Updaten naar 22.0 04 LTS: /boot heeft niet genoeg ruimte
« Reactie #2 Gepost op: 2022/10/03, 20:28:38 »
Wilde net reageren dat dit bekend klinkt haha. Heb het toen opgelost door de tip van DeBaas op te volgen: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=109032.msg1058379#msg1058379

In principe is het dus goed kijken welke kernels je wil verwijderen (meestal verschilt alleen het laatste nummer) en de gerelateerde bestanden uit /boot weggooien (kan alleen met rootrechten). Het wordt aangeraden om altijd de huidige draaiende kernel (uiteraard) en de versie daarvoor te laten staan. Al het oudere mag weg.

Let wel: Als de kernel via de pakketbeheerder nog als geïnstalleerd staat kun je het beter verwijderen via die route (dan zou het via synaptic moeten kunnen).

Als je over een specifieke versie twijfelt kun je volgende doen (versienummer uiteraard aanpassen naar je situatie):
dpkg -l | grep "linux-headers-5.4.0-99"

Komt hier uitvoer uit dan heb je de bewuste kernelversie nog geïnstalleerd staan. In dat geval zou ik dus niet handmatig die bestanden uit /boot gaan gooien. Geeft dit commando geen tekst terug maar heb je wel bestanden van die specifieke kernelversie in /boot dan kunnen die weg.
« Laatst bewerkt op: 2022/10/03, 20:44:45 door erik1984 »

Offline Bastian

  • Lid
Re: Updaten naar 22.0 04 LTS: /boot heeft niet genoeg ruimte
« Reactie #3 Gepost op: 2022/10/04, 15:35:06 »
Dank voor jullie reacties!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze "situatie" of "probleem" niet eerder heb gehad, dus probeer te begrijpen/snappen - ook van DeBaas, en wordt er echter niet veel wijzer van, imho.

Ik ben er achtergekomen welke kernel ik nu heb draaien
Met uname -r: 5.4.0-126-generic
En met uname -mrs: 5.4.0-126-generic x86_64

Op een van de posts zijn ook twee links te vinden en heb "byobu" geïnstalleerd en wordt ook uitgelegd om alle kernels te verwijderen behalve  recente drie kernels. De uitleg van de links is hier te vinden:

https://www.pontikis.net/blog/remove-old-kernels-debian-ubuntu
https://www.tecmint.com/remove-old-kernel-in-debian-and-ubuntu/

Helaas wordt de commandline niet herkend (ook niet met sudo).

Vriendelijke groet,
Bastian

Update
Een foto gemaakt van mijn /boot - klik op de foto om uit te vergroten.



Moderatoredit: was een quote, deze verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 2022/10/04, 16:18:34 door Ron »
Let´s make the world open source

Offline ajjp

  • Lid
Re: Updaten naar 22.0 04 LTS: /boot heeft niet genoeg ruimte
« Reactie #4 Gepost op: 2022/10/04, 18:21:37 »
In je opening schrijf je:
Citaat
Helaas heeft het nog niet geholpen met het verwijderen van de oude kernels.
Bedoel je daarmee dat "sudo apt autoremove" zijn werk niet heeft gedaan? Dit commando verwijdert alle kernels behalve degene waarop je nu draait en zijn directe voorganger. Als deze zijn werk niet heeft gedaan, dan zullen m.i. allerlei andere programma's dat ook niet doen, want die grijpen achter de schermen op dezelfde manier in als dit terminalcommando.
Of bedoel je dat er zelfs na verwijderen van oude kernels nog steeds niet genoeg ruimte is voor boot. Dan hoef je niet verder te proberen via programma's oude kernels te verwijderen. Dan kun je, behalve ingrijpen op de grootte van partities, eigenlijk niets anders meer proberen dan ook die voorlaatste kernel te verwijderen, b.v. met Synaptic. Dat moet nog meer ruimte geven.
Ik ben overigens bang dat als je een al niet 100% correct werkend systeem gaat upgraden, de kans groot is dat je er met een niet (100%) werkend systeem uitkomt.
Overweeg eens een schone installatie van 22.04.

Offline h2o

  • Lid
Re: Updaten naar 22.0 04 LTS: /boot heeft niet genoeg ruimte
« Reactie #5 Gepost op: 2022/10/04, 19:17:08 »
Ik heb voor het handmatig opzoeken en eventueel later verwijderen van kernels het volgende scriptje:
Citaat
#!/bin/sh
echo Aanwezige kernels
sudo dpkg -l | grep linux-image
echo ======================
echo Kernel verwijderen met het commando
echo sudo apt  remove linux-image-xx.xx-xx --purge
echo voor xx het kernelnummer en de versie gebruiken

In mijn geval is dat nu:

Citaat
echo voor xx het kernelnummer en de versie gebruiken
Aanwezige kernels
ii  linux-image-5.10.0-18-amd64           5.10.140-1                       amd64        Linux 5.10 for 64-bit PCs (signed)
ii  linux-image-amd64                     5.10.140-1                       amd64        Linux for 64-bit PCs (meta-package)

Stel... dat ik linux-image-5.10.0-18-amd64 zou willen verwijderen, dat gebruik ik:
sudo apt autoremove linux-image-5.10.0-18-amd64 --purgeIn mijn geval kan dat niet eens omdat dit de enigste kernel is, maar oudere kernels kun je hiermee moeiteloos opzoeken en verwijderen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline ajjp

  • Lid
Re: Updaten naar 22.0 04 LTS: /boot heeft niet genoeg ruimte
« Reactie #6 Gepost op: 2022/10/04, 21:02:40 »
@h2o, ik ben bang dat in je code sudo apt autoremove linux-image-5.10.0-18-amd64 --purge een typefoutje zit, en auto weg moet.

Offline h2o

  • Lid
Re: Updaten naar 22.0 04 LTS: /boot heeft niet genoeg ruimte
« Reactie #7 Gepost op: 2022/10/04, 21:11:26 »
@h2o, ik ben bang dat in je code sudo apt autoremove linux-image-5.10.0-18-amd64 --purge een typefoutje zit, en auto weg moet.
Dat klopt, het moet dus zijn: sudo apt remove linux-image-5.10.0-18-amd64 --purge
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Bastian

  • Lid
Re: Updaten naar 22.0 04 LTS: /boot heeft niet genoeg ruimte
« Reactie #8 Gepost op: 2022/10/06, 08:51:34 »
Hartelijk dank aan jullie reacties @ajjp en @h2o - Ga proberen om vandaag uit te zoeken welke kernels ik kan verwijderen en welke kernel juist niet (die nu in gebruik is) en uit te voeren. 

Ik houd jullie op de hoogte.

Vriendelijke groet,
Bastian

Ik wil persoonlijk geen schone installatie uitvoeren. De/boot deel is ¨vol¨ en dit is voor mij de eerste keer van zo´n melding.
Let´s make the world open source

Offline Bastian

  • Lid
Re: Updaten naar 22.0 04 LTS: /boot heeft niet genoeg ruimte
« Reactie #9 Gepost op: 2022/10/06, 15:02:12 »
Hierbij een update bericht van mijn kant.

Het /boot euvel is verholpen door én alle goede tips/adviezen door jullie, is mijn Ubuntu desktop upgraded naar 22.04 LTS. Het heeft even geduurd, maar dit geeft verder niet - ben graag zorgvuldig :).

Hartelijk dank aan jullie!  :)

Bij deze zet ik mijn topic als ´opgelost´.

Alvast een goed weekend.

Vriendelijke groet,
Bastian
Let´s make the world open source