Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluidsproblemen Skype en meer  (gelezen 1553 keer)

Geluidsproblemen Skype en meer
« Gepost op: 2014/08/11, 15:09:55 »
Een lang verhaal.

Een jaar geleden heb ik Bodhi 2.4.0 op een Asus eee pc geïnstalleerd. Alles draaide prima - ook Skype - inclusief geluid. Twee weken geleden besloot ik Bodhi te vervangen door Luna van Elementary. Op de live usb was niks aan de hand, het installatieproces verliep ook zonder haperingen, maar na de reboot bleef het scherm op zwart staan. Dan maar Xubuntu 14.04 erop zetten, dacht ik. Vanaf dat moment begonnen de echte problemen. Geluid via Skype en de browser (video-flimpjes) was niet meer om aan te horen. Alsof twee geluids-applicaties om voorrang vochten. Maar ingrijpen in Pulse-audio en andere pogingen haalden niets uit. Ik heb vervolgens tien linux-varianten geïnstalleerd - variërend van Lubuntu tot Zorin tot Puppy tot weer de oorspronkelijke versie van Bodhi- maar het probleem bleef. Totdat ik Easy Peasy erop heb gezet. Toen was het geluid via Skype en andere kanalen weer okay. Curieus, want Easy Peasy draait op een ondergrond van Ubuntu 12.04. Het probleem met Easy Peasy alleen is, dat de resolutie van het beeldscherm nogal beperkt is. Het ziet er niet uit. Dus eigenlijk wil ik een chiquere variant van linux/Ubuntu gebruiken.

Wat zou nu oorzaak kunnen zijn van de geluidsproblemen bij andere distributies?

Re: Geluidsproblemen Skype en meer
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/11, 15:34:16 »
Zowel Bodhi 2.4.0 als Easy Peasy zijn 12.04 gebaseerd, dus mogelijk is de ondersteuning daar beter dan in (gebaseerd op) 14.04

Heb je wel de nieuwste Skype? Want alleen de nieuwste versie wordt nog ondersteund door MS.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Geluidsproblemen Skype en meer
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/11, 15:45:31 »
Citaat van: Vistaus link=topic=85652.msg922121#msg922121 date=1407764056}
Heb je wel de nieuwste Skype? Want alleen de nieuwste versie wordt nog ondersteund door MS.
[/quote

Ik wel, en die doet het dus nergens meer op al mijn Linux bakken. Wel op mijn Androïd tablet gelukkig. Volgens de nodige berichten op Internet begrijp ik dat ik ook bepaald de enige niet ben. Snik. Wie weet een oplossing?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Geluidsproblemen Skype en meer
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/11, 16:07:58 »
Citaat van: Vistaus link=topic=85652.msg922121#msg922121 date=1407764056}
Heb je wel de nieuwste Skype? Want alleen de nieuwste versie wordt nog ondersteund door MS.
[/quote

Ik wel, en die doet het dus nergens meer op al mijn Linux bakken. Wel op mijn Androïd tablet gelukkig. Volgens de nodige berichten op Internet begrijp ik dat ik ook bepaald de enige niet ben. Snik. Wie weet een oplossing?

Volg het onderstaande en op al mijn Linux bakken werkt de nieuwe versie perfect,

http://www.webupd8.org/2014/06/skype-43-for-linux-released-with.html

http://www.skype.com/en/download-skype/skype-for-computer/

Skype installeren - om dat te doen (en te verwijderen Skype ), gewoon gebruik maken van de volgende opdracht:
    sudo apt-get remove skype skype-bin:i386 skype:i386

En ook, zorg ervoor dat SNI-qt is geïnstalleerd en niet word verwijderd (zodat je niet verliest de Skype AppIndicator) door met de volgende opdracht:

    sudo apt-get install sni-qt:i386

Re: Geluidsproblemen Skype en meer
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/11, 19:01:46 »
Bedankt voor de snelle reactie, mensen. Ik ga ermee aan de slag.
En meld de afloop

Re: Geluidsproblemen Skype en meer
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/24, 10:11:01 »
Verschillende zaken geprobeerd, maar nog steeds niet opgelost. Zelfs niet met het njeuwe OS Quelitu (mooie distro), terwijl dat toch in eerste instantie geen geluidskuren vertoonde.

Skype geeft steeds hetzelfde aan: 'Het lijkt of Pulseaudio en het desktopgeluid (?) beide actief zijn. Kies of voor Pulseaudio of voor de ander' (Alsa?)

Skype draait alleen met pulseaudio en ik zou niet weten hoe ik de bijgeleverde geluidstoepassing van welk OS-systeen dan ook moet uitschakelen. Overigens doet dit probleem zich alleen voor op mijn Asus EEE PC 1101 netbook. Op mijn Compaq laptop heb ik nergens last van (Xubuntu 14.04).

Offline Krist

  • Lid
Re: Geluidsproblemen Skype en meer
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/30, 12:56:29 »
Hallo

ik heb precies hetzelfde probleem en heb daar net een vraag over gepost.
Zie "geluidsprobleem op Asus EeePC 1201 HA met Xubuntu 14.04"
Kan je vragen koppelen of zo? Ik ben compleet nieuw hier