Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] openssh gelocked door screensaver  (gelezen 1897 keer)

Offline ivo

  • Lid
[OPGELOST] openssh gelocked door screensaver
« Gepost op: 2009/10/19, 22:15:33 »
Beste Samenwerkers!

Op de 8.04 heb ik openssh-server 1:4.7p1-8ubuntu1.2 draaien.
Wanneer ik mijn scherm blokkeer dan komt daarna meteen de screen-saver.

Ik merk dan echter dat ik dan niet meer vanaf remote met ssh bij mijn machine kan.
Zodra ik de muis beweeg zodat de screen-saver weg is, werkt het wel weer.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn, wat zie ik over het hoofd?
Kan met google niet echt concreet iets hierover vinden, vandaar hier mijn vraag.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/20, 20:36:18 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: openssh gelocked door screensaver
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/20, 01:57:24 »
Heb je misschien ook ingesteld dat de energiebesparende modus ingeschakeld wordt samen met de screensaver?
Dan zou het mogelijk kunnen zijn dat je machine gewoon niet meer bereikbaar is via het netwerk omdat de netwerkkaart uit staat.

Offline ivo

  • Lid
Re: openssh gelocked door screensaver
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/20, 09:13:02 »
Heb je misschien ook ingesteld dat de energiebesparende modus ingeschakeld wordt samen met de screensaver?
Dan zou het mogelijk kunnen zijn dat je machine gewoon niet meer bereikbaar is via het netwerk omdat de netwerkkaart uit staat.


Kan ik dat config tool van de command line opstarten? Ik heb nu ssh verbinding met lokale X-display.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: openssh gelocked door screensaver
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/20, 12:17:14 »
gnome-screensaver-preferences of gnome-power-preferences

Je zou ook nog kunnen proberen om de screensaver te veranderen in een zwart scherm.
Of helemaal uitzetten en de monitor op standby laten springen.

Offline ivo

  • Lid
Re: openssh gelocked door screensaver
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/20, 13:14:59 »
gnome-screensaver-preferences of gnome-power-preferences

Je zou ook nog kunnen proberen om de screensaver te veranderen in een zwart scherm.
Of helemaal uitzetten en de monitor op standby laten springen.

Er staat geen vink bij "Activate screensaver when computer is idle".
Dat klopt ook wel, want bij normaal gebruik springt de screensaver niet aan.
Het is alleen bij blokkeren van het scherm.

Ik vind dit een snoeiharde bug, dat wanneer je je scherm locked bepaalde services niet meer beschikbaar zijn.
Juist in dit kader is het bizar, ssh toegang van buiten omdat ik niet voor mijn scherm thuis zit.
Maar om dat te kunnen mag mijn scherm niet gelocked zijn.

Dit kan toch niet  ??? ??? ???
Is dit iets voor het launchpad?


« Laatst bewerkt op: 2009/10/20, 13:32:20 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: openssh gelocked door screensaver
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/20, 13:48:23 »
Ik denk dat het toch echt ergens in jouw instellingen zit.
Ik blokkeer het scherm ook regelmatig (control-alt-L) als ik wegga. Maar ik kan daarna toch gewoon inloggen via SSH.

Als het alleen gebeurt als je je scherm vergrendelt, dan zou ik als eerste kijken naar de instellingen voor de schermbeveiliging en energiebesparing. Zit het daar niet in, dan zou ik verder kijken naar de netwerkinstellingen. Blijft je computer wel online (msn, irc, etc.) of gaat hij offline? Staat er iets in de logs over het uitzetten van verschillende services? Een firewall die van alles gaat blokkeren als je het scherm vergrendelt? (Firestarter, UFW?)

Offline ivo

  • Lid
Re: openssh gelocked door screensaver
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/20, 13:57:46 »
Ik denk dat het toch echt ergens in jouw instellingen zit.
Ik blokkeer het scherm ook regelmatig (control-alt-L) als ik wegga. Maar ik kan daarna toch gewoon inloggen via SSH.

Als het alleen gebeurt als je je scherm vergrendelt, dan zou ik als eerste kijken naar de instellingen voor de schermbeveiliging en energiebesparing. Zit het daar niet in, dan zou ik verder kijken naar de netwerkinstellingen. Blijft je computer wel online (msn, irc, etc.) of gaat hij offline? Staat er iets in de logs over het uitzetten van verschillende services? Een firewall die van alles gaat blokkeren als je het scherm vergrendelt? (Firestarter, UFW?)

Ik zie een kip met een ei. Hoe controleer ik of mijn computer online blijft als het scherm gelocked is?
Er draait geen firewall, maar als dat wel zou zijn, hoe weet een firewall dat het scherm gelocked wordt?

Afijn, ik zal vanavond op mijn gemak thuis eens kijken of ik wat kan vinden in de richting die je aangeeft.



There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: openssh gelocked door screensaver
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/20, 14:05:34 »
Ik zie een kip met een ei. Hoe controleer ik of mijn computer online blijft als het scherm gelocked is?
Heb je geen 2e computer? Dat lijkt me het makkelijkst :)
Log met computer 1 in op irc, msn oid. Zorg dat je op computer 2 kan zien of computer 1 online is. Log ook in op irc, een 2e msn account, etc.
Vergrendel computer 1. Kijk nu op computer 2 op msn, irc, enz. of computer 1 nog steeds is ingelogd.

Je kan ook een ssh-verbinding opzetten van computer 2 naar computer 1. Terwijl je aan het werk bent met die ssh-verbinding vergrendel je het scherm op computer 1. Wat gebeurt er dan met die ssh-verbinding? Krijg je een foutmelding? Valt hij zomaar weg? Enz.

Citaat
Er draait geen firewall, maar als dat wel zou zijn, hoe weet een firewall dat het scherm gelocked wordt?
Het programma dat je scherm vergrendelt zou een signaal naar bijv. Firestarter kunnen sturen dat het scherm geblokkeerd wordt. Maar als je dat niet gebruikt zal dat het probleem niet zijn :)

Offline ivo

  • Lid
Re: openssh gelocked door screensaver
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/20, 14:13:35 »

Heb je geen 2e computer? Dat lijkt me het makkelijkst :)


Jaja, vandaar mijn vraag in het zonet vers geopende topic "tracepath netwerk route".
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Re: [OPGELOST] openssh gelocked door screensaver
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/20, 20:38:19 »
Schiet mij maar lek. Om dit probleem te onderzoeken ben ik gestart met het fris en fruitig rebooten van de doos zodat er geen rare zaken onderwater aanwezig zijn.
Maar nu kan ik het niet meer reproduceren. Terwijl het niet 1 keer was dat het niet lukte!

Goed, als ik het weer tegenkom meld ik het hier wel weer.
Bedankt zover voor het meedenken.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.