Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: synaptic onder wayland  (gelezen 532 keer)

Offline Curly

  • Lid
synaptic onder wayland
« Gepost op: 2021/03/27, 16:11:30 »
Ik draai ubuntu 20.10, met wayland als default windowmanager. Hierop draaide tot vandaag synaptic niet ( You are using Wayland environment, Synaptic will continue without administrative privileges.)
Vandaar dat ik switchte naar Xorg. Zojuist echter ontdekt dat synaptic weer draait onder wayland, heb echter geen update voorbij zien komen. Maar goed, ben weer terug naar wayland.
Voor degenen die ook om deze reden geswitched zijn, doe er je voordeel mme.

Groetjes Ben

Offline Rik123

  • Lid
Re: synaptic onder wayland
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/30, 11:55:46 »
Ik gebruikt Ubuntu 20.04 met wayland  maar het was me niet eens opgevallen dat er problemen waren met  synaptic.. wel geïnstalleerd maar ik gebruik het niet geloof ik  :)
Maar waar ik nu benieuwd naar ben, is het u opgevallen dat wayland minder stabiel zou werken? Ik heb er helemaal niets van gemerkt en het is toch een punt van kritiek wat ik soms op sites over Ubuntu heb gelezen.
Ubuntu 21.04 will use Wayland by default

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: synaptic onder wayland
« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/30, 12:16:58 »
Volgens iemand van het Ubuntu IRC kanaal is Synaptic sterk verouderd, wordt het niet doorontwikkeld en zou het niet aangeraden zijn om nog verder te gebruiken. Dit werd mij maanden geleden medegedeeld, alhoewel ik van andere mening was bleef de persoon in kwestie volhardend het bovenstaande beweren.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline vanadium

  • Lid
Re: synaptic onder wayland
« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/30, 13:05:48 »
synaptic is inderdaad verouderd, helaas. De huidige trend is niet meer grafische programma's in zijn geheel als beheerder te draaien. Wayland blijkt dat eenvoudig  niet te ondersteunen. Tegenwoordig draait de grafische interface zelf als gewone gebruiker, en worden in de achtergrond slechts het uiterste minimum aan taken als beheerder uitgevoerd.

Wayland is ondertussen wellicht al verder verfijnd, en wordt (terug) standaard (je herinnert je wellicht dat ook 17.10 eventjes standaard naar Wayland is gegaan). Er blijven echter nog steeds beperkingen die vooral power users zullen hinderen. Zo is er voor het ogenblik wellicht nog geen enkel programma dat toelaat afkortingen te expanderen op Wayland (vb: je typt "gh" en automatisch wordt dit aangevuld tot "Geachte heer<enter><enter>".

Offline vanadium

  • Lid
Re: synaptic onder wayland
« Reactie #4 Gepost op: 2021/03/30, 13:06:16 »
Dubbel wegens die quote knop
« Laatst bewerkt op: 2021/03/30, 13:09:42 door vanadium »

Offline Rik123

  • Lid
Re: synaptic onder wayland
« Reactie #5 Gepost op: 2021/03/30, 18:16:05 »
@M_aD en vanadium , wat ik wil even zeggen :twee toppers op deze site, bedankt voor deze info !!!