Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: zo installeer je handmatig een stuurprogramma van Nvidia  (gelezen 3937 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuw op mijn webstek:

Zo installeer je handmatig een stuurprogramma van Nvidia:
https://sites.google.com/site/computertip/lenovo

Handig als je een videokaart van Nvidia hebt die zo nieuw is, dat het gesloten fabrieksstuurprogramma in de pakketbronnen, te oud is voor die kaart.

Let op: dit is een gevaarlijke ingreep, die vaak mislukt en dan zware systeemschade kan veroorzaken, die soms zeer moeilijk te herstellen is!
« Laatst bewerkt op: 2015/01/19, 16:01:08 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zo installeer je handmatig een stuurprogramma van Nvidia
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/06, 00:37:40 »
Bijvoorbeeld doordat Stuurprogrammabeheer je geen fabrieksstuurprogramma aanbiedt voor je nieuwe Nvidia-videokaart.

Re: Tip: zo installeer je handmatig een stuurprogramma van Nvidia
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/19, 15:37:22 »
Ik heb de tip uitgeprobeerd maar bij punt 5 hield het op:
"5. U krijgt nu een aanmeldscherm voor ogen zonder grafische schil. Dus u moet uzelf nu aanmelden in de terminal."
Ik kreeg inderdaad een zwart scherm met knipperende cursor, maar ik kon niets intypen want het toetsenbord deed het niet meer.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zo installeer je handmatig een stuurprogramma van Nvidia
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/19, 15:59:31 »
Vervelend.... Draadloos toetsenbord? Probeer eens een ander toetsenbordje, bijvoorbeeld met een PS/2-aansluiting.

Overigens: zoals je ongetwijfeld zult hebben gezien op de instructiepagina, staat er een waarschuwing bij, dat 't een gevaarlijke ingreep is die vaak mislukt en dan zware systeemschade kan veroorzaken.... Dus weet waar je aan begint.

Voor alle duidelijkheid zal ik die waarschuwing toevoegen aan het beginbericht van dit draadje.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/19, 16:08:21 door Pjotr »

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: zo installeer je handmatig een stuurprogramma van Nvidia
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/19, 17:13:03 »
Let op: dit is een gevaarlijke ingreep, die vaak mislukt en dan zware systeemschade kan veroorzaken, die soms zeer moeilijk te herstellen is!

Dan is dat geen Tip maar een wanhoops-poging .... sorry !
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zo installeer je handmatig een stuurprogramma van Nvidia
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/19, 17:17:39 »
Let op: dit is een gevaarlijke ingreep, die vaak mislukt en dan zware systeemschade kan veroorzaken, die soms zeer moeilijk te herstellen is!

Dan is dat geen Tip maar een wanhoops-poging .... sorry !
Och, het is maar hoe je 't wil noemen..... het is een tip voor "wanhopigen" en voor experimenteerders die wel eens wat willen uitproberen op hun proefbak.  =D

Re: Tip: zo installeer je handmatig een stuurprogramma van Nvidia
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/19, 20:13:35 »
Let op: dit is een gevaarlijke ingreep, die vaak mislukt en dan zware systeemschade kan veroorzaken, die soms zeer moeilijk te herstellen is!

Dan is dat geen Tip maar een wanhoops-poging .... sorry !


Ja, maarja, het leven zit vol met risico's en soms zul je zo'n poging moeten ondernemen als het echt niet anders kan hè. Als jij vastzit op een onbewoond eiland, dan is flessenpost ook een wanhoopspoging maar hee, als iemand toevallig die fles vindt en jou komt redden... ;) In dit geval is die 'redder' deze nVidia-ingreep.

Re: Tip: zo installeer je handmatig een stuurprogramma van Nvidia
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/19, 20:39:32 »
Vervelend.... Draadloos toetsenbord? Probeer eens een ander toetsenbordje, bijvoorbeeld met een PS/2-aansluiting.

Niet om het een of ander,maar je hebt de allernieuwste nvidiakaart toch niet draaien op een antiek barrel?  =D
Kubuntu 20.04

Re: Tip: zo installeer je handmatig een stuurprogramma van Nvidia
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/19, 21:33:14 »
Vervelend.... Draadloos toetsenbord? Probeer eens een ander toetsenbordje, bijvoorbeeld met een PS/2-aansluiting.

Niet om het een of ander,maar je hebt de allernieuwste nvidiakaart toch niet draaien op een antiek barrel?  =D


Laptops alla, maar sommige moderne PC-kasten hebben naast USB- ook nog steeds een PS/2-aansluiting.

Re: Tip: zo installeer je handmatig een stuurprogramma van Nvidia
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/19, 22:02:18 »
Was ook niet letterlijk bedoeld Vistaus ;)
Kubuntu 20.04

Re: Tip: zo installeer je handmatig een stuurprogramma van Nvidia
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/19, 22:08:30 »
Het was inderdaad met een draadloos toetsenbord.

Re: Tip: zo installeer je handmatig een stuurprogramma van Nvidia
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/19, 22:26:46 »
Het was inderdaad met een draadloos toetsenbord.

Hoewel ik daar nooit problemen mee ervaren heb i.c.m. een tty, zou je kunnen overwegen een bedrade te proberen zoals Pjotr al aangaf.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zo installeer je handmatig een stuurprogramma van Nvidia
« Reactie #12 Gepost op: 2015/03/17, 19:20:55 »
Vandaag heb ik de handleiding verbeterd: in plaats van de gevaarlijke xorg-edgers PPA, heb ik een beperktere en daardoor veiligere PPA gevonden en in de handleiding verwerkt: mamarley/nvidia. Zie:
https://sites.google.com/site/computertip/lenovo#TOC-Installatie-via-de-PPA-mamarley-nvidia
(punt 1, linkerkolom)

Vooralsnog alleen voor nvidia-346, maar dat is ook de nieuwste en meest benodigde voor splinternieuwe Nvidia-videokaarten.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Tip: zo installeer je handmatig een stuurprogramma van Nvidia
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/03, 17:25:46 »
Mag ik vragen hoe je het merkt als de niet gesloten-bron-stuurprogramma van Nvidia dat in de pakketbronnen van Linux Mint of Ubuntu zit, niet recent genoeg is?

Ikzelf heb er nogal wat gedoe mee gehad. Ik heb een GTX970 in m'n PC hangen en zonder de repo's aan te zetten werkt hij niet lekker in 14.10/17.1. 15.04 heb ik nog niet getest trouwens. Hij herkent maar één van de twee schermen (m'n secundaire), zet 'm als primair en maakt er een hele vreemde resolutie van. Met die driver kan ik m'n  primaire en secundaire scherm configureren - ze werken dus ook beiden - en de resoluties goed zetten én ze goed uitlijnen. Zonder die drivers is het dus geen geval van werkt niet, maar werkt slecht/matig. Hij pakt de DVI-uitgang, maar de DP wordt genegeerd. 't zal aan de kernel liggen, denk ik. Met edgers heb ik trouwens nooit problemen gehad. Hij beviel me wel. Dit is wat de owner van mamarley zegt over zijn repo:
Citaat
The NVIDIA drivers in my PPA are pretty much the same as the ones in the Xorg Crack Pushers PPA, but sometimes other stuff from that PPA can cause stability problems. My PPA contains only the drivers, nvidia-settings, and a couple of VDPAU-related packages. I also tend to be a bit faster getting new versions uploaded than they do.
Mocht 15.04 de GTX970 ook niet lusten zal ik die repo eens proberen.

(PS/2 heeft overigens een NKRO als voordeel.)

Re: Tip: zo installeer je handmatig een stuurprogramma van Nvidia
« Reactie #14 Gepost op: 2015/04/04, 16:40:34 »
Ik heb de handleiding, "Installatie via de PPA mamarley/nvidia", van Pjotr toegepast en alles verliep naar wens, zelfs met een draadloos toetsenbord. Driver 346 is duidelijk beter dan mijn vorige 340.
Met driver 340 in combinatie met mijn LG 29UM65 21:9 Ultrawide had ik last van verspringen van het beeld:  een aanpassing van een tekst of een foto bleef niet staan maar sprong op en neer naar de vorige/nieuwe toestand. Dit was enkel te stoppen door de window te verplaatsen... Dat is nu opgelost. Bedankt Pjotr!