Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sony Vaio SZ61XN  (gelezen 1540 keer)

postvak

  • Gast
Sony Vaio SZ61XN
« Gepost op: 2008/03/13, 16:14:06 »
Zijn er mensen die ervaring hebben met Ubuntu installatie op een SZ61XN ?
Heb deze machine net ingebruik genomen met Vista, maar wil er graag Ubuntu opzetten.

Werkt de vingerprint herkenning bijvoorbeeld, zijn er andere zaken waar ik op moet letten ?

Thanks

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Sony Vaio SZ61XN
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/13, 16:23:18 »
Ik heb zelf een Sony Vaio VGN-BX296VP. Ook met een vingerafdruklezer.

De uitlezing van de vingerafdruk gebeurt in het BIOS; je kunt je flaptop dus blijven beveiligen bij de opstart, door een BIOS-opstartwachtwoord te koppelen aan de vingerafdruk.

Wel "moet" je je flaptop tweevoudig opstartbaar houden, want als je de vingerafdruk in het BIOS wil veranderen, dan kan dat alleen via Windows. Ook het bijwerken van het BIOS en de firmware van je DVD-brander, kan alleen via Windows. Helaas.

Ziehier trouwens een simpele handleiding voor het tweevoudig opstartbaar maken:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Groet, Pjotr.

postvak

  • Gast
Sony Vaio SZ61XN
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/14, 20:21:58 »
Bedankt voor de tip voor dual boot.

Gaat het bij jou verder allemaal goed op de Vaio ? Geen problemen met
het scherm of USB, Blue Tooth etc ?

Thanks

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Sony Vaio SZ61XN
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/14, 20:32:04 »
Citaat van: postvak
Bedankt voor de tip voor dual boot.

Gaat het bij jou verder allemaal goed op de Vaio ? Geen problemen met
het scherm of USB, Blue Tooth etc ?

Thanks
Scherm en USB allebei geen probleem. Ook de ingebouwde kaartlezer gaat prima. Bluetooth zit er bij mij niet ingebouwd.

Waar had ik wel mee te maken:

- installatie met de gewone CD, die met LiveCD-functie, lukte niet: op 85 % van de installatie kapte hij er ineens mee. Ik heb de installatie moeten doen met de Alternate CD, die heeft geen LiveCD-functie en een ander installatieprogje. Daar ging het prima mee. De Alternate CD (mocht je hem nodig hebben, waarschijnlijk niet) zit hier:
ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/7.10/ubuntu-7.10-alternate-i386.iso

Tip: haal de Alternate vantevoren binnen, dan heb je hem alvast bij de hand, voor het geval dat.

- slaapstand en pauzestand werken niet goed. Ik heb ze daarom uitgeschakeld:
http://computertip.googlepages.com/enkelebekendefouteninubuntu
(nummer 3)

- als ik de klaptop uitzet, dan sluit Ubuntu zichzelf wel helemaal af. Maar de prik gaat er niet af en de harde schijf blijft draaien: ik moet hem dus uitzetten met de fysieke aan/uit-knop (5 seconden ingedrukt houden).

Voor de rest niks te klagen: alles werkt bliksemsnel en ik heb schitterende 3D-effecten (ondanks dat het een eenvoudig Intel videokaartje is, met gedeeld geheugen).

Groet, Pjotr.

postvak

  • Gast
Sony Vaio SZ61XN
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/15, 21:03:15 »
Bedankt, zal het volgende week eens proberen te installeren. Heb wel een beetje koudwatervrees omdat het een gloednieuwe laptop is.

Overigens, als bepaalde zaken niet werken hoe weet je dan of er later patches voor te krijgen zijn, of gaat dat ook automisch via een update functie ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Sony Vaio SZ61XN
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/15, 23:54:44 »
Citaat van: postvak
Bedankt, zal het volgende week eens proberen te installeren. Heb wel een beetje koudwatervrees omdat het een gloednieuwe laptop is.

Overigens, als bepaalde zaken niet werken hoe weet je dan of er later patches voor te krijgen zijn, of gaat dat ook automisch via een update functie ?
Tja, dan zou ik zeggen: hou het dan voorlopig alleen bij spelen met de LiveCD. Eind april komt er weer een nieuwe Ubuntu uit, 8.04. Maak dan pas de sprong naar de harde schijf.

Bijkomend voordeel: een splinternieuwe Ubuntu past natuurlijk nog beter bij je splinternieuwe flaptop!  :-)

Updates: in beginsel krijgt een Ubuntuversie alleen veiligheidsupdates, plus enkele stabiliteitsupdates.

postvak

  • Gast
Sony Vaio SZ61XN
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/16, 19:09:36 »
en de versie naar 8.04 gaat niet via updates ?

anders moet ik toch maar even wachten...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Sony Vaio SZ61XN
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/16, 20:30:58 »
Citaat van: postvak
en de versie naar 8.04 gaat niet via updates ?

anders moet ik toch maar even wachten...
Niet via de gewone updates, nee. Er verschijnt na de uitgifte van de finale versie van 8.04, wel een opwaarderingsknop in 7.10. Maar die kun je beter niet gebruiken: een schone installatie van een nieuwe versie is altijd verstandiger (minder kans op complicaties).

postvak

  • Gast
Sony Vaio SZ61XN
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/16, 21:37:01 »
Schone installatie ? Hoe moet ik me dit voorstellen, ga je dan eerst het geinstalleerde systeem geheel de-installeren ? Of zet je die nieuwe er "overheen" ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Sony Vaio SZ61XN
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/16, 21:39:49 »
Er overheen, met formatteren en al.  Schone lei.

Wim_Jager

  • Gast
Sony Vaio SZ61XN
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/17, 08:31:58 »
Hoe zorg je er dan voor dat hij alle instellingen / programma's / home-map / bureaubladachtergronden enz. houdt?
Daar ben ik namelijk altijd bang voor als ik naar een nieuwe versie ga. Ubuntu draait nu namelijk perfect, en hoop dat ook zo te houden na de nieuwe 8,04. het zou naar mijn mening "erg vervelend" zijn als alle programma's enzovoort opnieuw geïnstalleerd moeten worden.

Is daar ander niet een soort van lijst van te maken, zodat je t.z.t. die programma's in Hardy weer kunt opzoeken?

Trouwens, ik heb ook een laptop waar ik misschien Ubuntu op wil zetten;

Asus F3jr:  http://www.asus.com/products.aspx?l1=5&l2=23&l3=523&l4=20&model=1588&modelmenu=2
[waarschuwing; ASUS site met de specificaties, maar BORDEVOL flash rotzooi]

Kan deze laptop ubuntu goed draaien?