Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom Linux met een dock ?  (gelezen 5626 keer)

FrSu

  • Gast
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #25 Gepost op: 2018/04/30, 09:29:20 »
Zie nu uit naar Mint Mate 19 en zal ook dan zeker weer Plank toevoegen.
Niet nodig. Plank komt standaard mee met Mate. En jou layout zit er standaard in en kan je met een muisklik instellen onder Mate Tweak - Interface.

Dat is een aangename verrassing, leuk!

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #26 Gepost op: 2018/04/30, 12:49:46 »
Bij Mate Tweak werkt dat inderdaad mooi. Kies je bijvoorbeeld voor het panel Pantheon, dan ben je ook meteen af van overbodige vensterknoppen:


Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

FrSu

  • Gast
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #27 Gepost op: 2018/04/30, 12:52:51 »
Hoe kom je aan Mate Tweak? Of komt dit in Mint 19?
« Laatst bewerkt op: 2018/04/30, 12:59:08 door FrSu »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #28 Gepost op: 2018/04/30, 13:06:47 »
Mate Tweak is standaard in Ubuntu Mate. Daar zitten een aantal voor-ingestelde layouts bij, waaronder zelfs Mutinity, die Unity naabootst inclusief met globaal menu in de bovenste balk, en mogelijkheid menuitems te zoeken! Elk van die vooropgestelde layout kan je natuurlijk in detail verder naar je zin aanpassen op de gewone Mate manier. Opletten wel: je favoriete eigen layout moet je best bewaren. Als je immers via Mate Tweak naar een andere layout gaat, gaan je eigen instellingen verloren als je die niet hebt bewaard in Mate Tweak.

Mate is formidabel geworden, en Ubuntu Mate is een sublieme, wellicht voor het moment de allerbeste, Mate distributie!


Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #29 Gepost op: 2018/04/30, 13:25:36 »
En dit is Mutiny in Mate. Het mooie is dat het dock wel het Windows-gedrag heeft dat Ubuntu Dock mist:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline carbon

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #30 Gepost op: 2018/05/01, 11:50:30 »
En dit is Mutiny in Mate. Het mooie is dat het dock wel het Windows-gedrag heeft dat Ubuntu Dock mist:


Het mooie?? Als je nou scheef het mooie is dat het geen Windows gedrag heeft...Linux met Windows gedrag?? hou op
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #31 Gepost op: 2018/05/01, 12:15:29 »
Ik vermaak me hier wel mee:
« Laatst bewerkt op: 2018/05/01, 12:21:54 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vanadium

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #32 Gepost op: 2018/05/01, 13:07:30 »
Het mooie?? Als je nou scheef het mooie is dat het geen Windows gedrag heeft...Linux met Windows gedrag?? hou op
Met "Windows gedrag" is op zich niet mis: ook Microsoft heeft goede ideeën omtrent hoe een desktop kan werken.

MKE heeft het hier over het gedrag van de launcher in de Mutinity layout, waarbij een klik op het icoon van de toepassing in de voorgrond, de toepassing minimaliseert. Bij Unity en de Ubuntu 18.04 Gnome desktop is dat niet zo. In de Ubuntu desktop kan je dat echter wel instellen:
gsettings set org.gnome.shell.extensions.dash-to-dock click-action 'minimize'
Ongedaan maken:
gsettings reset org.gnome.shell.extensions.dash-to-dock click-action
« Laatst bewerkt op: 2018/05/01, 13:09:39 door vanadium »

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #33 Gepost op: 2018/05/01, 15:12:23 »
Met "Windows gedrag" is op zich niets mis: ook Microsoft heeft goede ideeën omtrent hoe een desktop kan werken.

EvC heeft het hier over het gedrag van de launcher in de Mutiny layout, waarbij een klik op het icoon van de toepassing in de voorgrond, de toepassing minimaliseert. Bij Unity en de Ubuntu 18.04 Gnome desktop is dat niet zo. In de Ubuntu desktop kan je dat echter wel instellen:

Bij het Mutiny dock in Mate kun je ook rechtsklikken op een icoon en applicaties sluiten. Dat maakt het Windows-gedrag compleet.

Dat brengt me eigenlijk naar de kernvraag van dit topic:
In Linux lijkt het voor de hand te liggen om met applicatiestarters te werken die vensterknoppen aanmaken.
Is dat inherent aan de Linux structuur en moet men extra moeite doen om er Windows-gedrag van te maken ?
Een duidelijke uitleg heb ik nooit kunnen vinden.

Edit: zinsbouw aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2018/05/01, 15:57:19 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #34 Gepost op: 2018/05/01, 16:25:59 »
Dat brengt me eigenlijk naar de kernvraag van dit topic:
In Linux lijkt het voor de hand te liggen om met applicatiestarters te werken die vensterknoppen aanmaken.
Is dat inherent aan de Linux structuur en moet men extra moeite doen om er Windows-gedrag van te maken ?
Een duidelijke uitleg heb ik nooit kunnen vinden.
In linux ligt niets voor de hand: linux gaat om vrije keuze. Je kan een Linux desktop laten werken als Windows. Je kan een linux desktop laten werken als Apple. Je kan eigenzinnige desktops vinden zoals Gnome Shell en Unity. Je kan klassieke desktops vinden zoals Cinnamon, xfce of Mate. Je kiest wat je best ligt. Je past aan tot het geheel jou smaak is.

In traditionele desktops heb je inderdaad de starters en menu's, die los staan van de vensterknoppen. Zo werkte Windows vroeger ook. In Unity, Gnome Shell of met eender welke dock heb je het systeem waarbij éénzelfde icoon afhankelijk of het programma al loopt of niet, het naar de voorgrond brengt dan wel opstart.

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #35 Gepost op: 2018/05/01, 17:21:50 »
Als men bij DistroWatch kijkt is Mint de meest gedownloade distributie: en die heeft de traditionele desktop.

Ik veronderstel dat de meesten van Windows afkomen en later overgestapt zijn naar Linux (al dan niet in combinatie met Windows).
Hoe is het gekomen dat Mint er niet voor gekozen heeft om een taakbalk te maken met Windows-gedrag en hoe komt het dat die traditionele Linux desktop toch omarmt wordt (ook bij andere distributies) ?
Iets in mij zegt dat het tegenstrijdig is en niet voor de hand ligt. Het Windows-gedrag in een taakbalk ervaar ik als gebruiksvriendelijk en intuïtief.
Men zou eerder verwachten dat dat gedrag bij besturingssystemen naar elkaar toe zou groeien (de Solus Budgie desktop is een voorbeeld).

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #36 Gepost op: 2018/05/01, 18:32:26 »
De klassieke linux kopieerde al de taakbalk van Windows 95. Linux gebruikers zijn conservatief, dus dat concept is populair gebleven terwijl Windows (en Gnome Shell) al verder gegaan zijn  ^-^

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #37 Gepost op: 2018/05/01, 20:19:08 »
Bij het Mutiny dock in Mate kun je ook rechtsklikken op een icoon en applicaties sluiten.

Dat kan bij Unity ook. Als ik het goed begrijp wil jij met een klik op een ikoon een programmavenster kunnen minimaliseren. Maar daar zie ik het nut niet van in. Dan staan er bijv. nog 4 vensters open, toch? Zowel Unity als Windows hebben dan ook een knop 'alle vensters minimaliseren' oftewel 'bureaublad tonen'.

Persoonlijk heb ik alleen behoefte aan óf overschakelen naar een ander programmavenster, óf alle vensters minimaliseren. Al is er op mijn bureaublad verder niks te bekennen. (En het lijkt erop dat dat voor de meeste Linuxgebruikers geldt :) Dat lees ik tenminste her en der. Geen rommel, geen clutter, leeg bureaublad. M.u.v. van de Conky-liefhebbers natuurlijk.)

Citaat
In Linux lijkt het voor de hand te liggen om met applicatiestarters te werken die vensterknoppen aanmaken.
Is dat inherent aan de Linux structuur...

Na, in Unity dus alvast niet. En dat was / is toch ook zeer populair. In LXDE en XFCE wel, inderdaad. In Pantheon dan weer niet.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #38 Gepost op: 2018/05/01, 20:27:18 »
Overigens vind ik Docky beter dan Plank. Ze lijken erg op elkaar, blijkbaar familie, maar Docky heeft a) een fantastisch weerberichtdocklet en b) met het systeemmonitordocklet kan je doorklikken op gnome-system-monitor, als je dat geïnstalleerd hebt. Er zijn sowieso veel meer docklets beschikbaar, overigens afhankelijk van je bureaubladomgeving.

Plank blijkt dat niet te hebben, zie ik in MATE 18.04 dat ik net even geïnstalleerd heb op een externe schijf.

MATE is mooi, maar tamelijk rommelig. Nog heel veel niet vertaald Engels, en het Nederlands is af en toe bizar. 'Het omgeving'? Hele lappen tekst in het welkomstmenu zijn gewoon onbegrijpelijk, gewoon losse groepjes woorden die willekeurig achter elkaar zijn gezet.

En het lukt me in Mutiny niet de grootte van de starterbalk aan te passen. Kan dat? Er is wel iets om de onderlinge afstand van de ikonen te veranderen, wat ik dan weer weinig boeiend vind. Stand 1 t/m 7 verschillen precies 2 millimeter :)

Maar ik dwaal af, sorry :)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline carbon

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #39 Gepost op: 2018/05/01, 20:38:44 »
tint2 zou je ook eens kunnen proberen . best een leuk ding om mee te rommelen:)
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #40 Gepost op: 2018/05/01, 20:44:09 »
Oh bedankt. Vereist een hoop geknoei, zie ik. Docky doet het gewoon, grafische interface, in 5 seconden klaar :)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #41 Gepost op: 2018/05/01, 20:45:55 »
MATE is mooi, maar tamelijk rommelig. Nog heel veel niet vertaald Engels, en het Nederlands is af en toe bizar. 'Het omgeving'? Hele lappen tekst in het welkomstmenu zijn gewoon onbegrijpelijk, gewoon losse groepjes woorden die willekeurig achter elkaar zijn gezet.

In Linux wordt Taalondersteunig te weinig geraadpleegd. Als je dat doet zal het er beter uitzien.  :)
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #42 Gepost op: 2018/05/01, 20:47:57 »
In Linux wordt Taalondersteunig te weinig geraadpleegd. Als je dat doet zal het er beter uitzien.  :)

:)

Heb ik gedaan, doe ik altijd als eerste. Maar dat veranderde weinig.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #43 Gepost op: 2018/05/02, 01:17:37 »
Als ik het goed begrijp wil jij met een klik op een ikoon een programmavenster kunnen minimaliseren. Maar daar zie ik het nut niet van in. Dan staan er bijv. nog 4 vensters open, toch? Zowel Unity als Windows hebben dan ook een knop 'alle vensters minimaliseren' oftewel 'bureaublad tonen'.

Unity was / is een desktop omgeving en Ubuntu Dock in Ubuntu 18.04 is een applicatie: dat maakt je reactie een beetje verwarrend.

Een browser met meerdere openstaande vensters kun je inderdaad minimaliseren - net als alle applicaties - maar in Ubuntu Dock is dat zonder aanpassing niet mogelijk.
Bij een dock (Plank, Docky) is dat wel mogelijk: zo ook applicaties openen, maximaliseren en sluiten.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #44 Gepost op: 2018/05/02, 02:35:24 »
De klassieke linux kopieerde al de taakbalk van Windows 95. Linux gebruikers zijn conservatief, dus dat concept is populair gebleven terwijl Windows (en Gnome Shell) al verder gegaan zijn  ^-^

Het zijn de Linux ontwerpers / community's en gebruikers die conservatief zijn. Een kentering zie ik nog niet, ook niet bij Canonical.

Er is onderscheid tussen de Gnome desktopomgeving en Gnome Shell, dat vind ik lastig om iets te duiden.
Bij Gnome Shell denk ik aan het modulaire systeem van Gnome extensions.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #45 Gepost op: 2018/05/10, 17:31:28 »
Mate is formidabel geworden, en Ubuntu Mate is een sublieme, wellicht voor het moment de allerbeste, Mate distributie!

Toch mis ik nog intelligent hide voor het toppanel.
Of heet dat anders in Mate en is het alsnog mogelijk (ik kreeg het niet werkend) ?
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline rico70

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #46 Gepost op: 2018/05/10, 18:14:24 »
Bedoel je automatisch verbergen?
Dat zit er in. Als je het instelt en je gaat met je muis van het paneel af verdwijnt het, muis naar de boven rand van je scherm en het paneel komt weer te voorschijn
rechts klikken op je paneel - eigenschappen - algemeen - automatisch verbergen

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #47 Gepost op: 2018/05/10, 18:20:06 »
Bedoel je automatisch verbergen?

Nee, dan is het het toppanel standaard verborgen.
Bij intelligent verbergen is het toppanel altijd aanwezig - behalve bij grote vensters - dan verbergt het zich.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

FrSu

  • Gast
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #48 Gepost op: 2018/05/13, 12:45:19 »
Pinguy (met dock's) is ook weer in de lucht: https://pinguyos.com/2018/05/pinguy-os-18-04-beta/

Heb het altijd wel een interessante distro gevonden, erg compleet met Mint update systeem.

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux met een dock ?
« Reactie #49 Gepost op: 2018/05/14, 04:12:42 »
Pinguy (met dock's) is ook weer in de lucht: https://pinguyos.com/2018/05/pinguy-os-18-04-beta/

Dat is de Gnome extension Simple Dock.
Het vreemde is dat het in Ubuntu 18.04 (nog) niet werkt maar in Pinguy OS 18.04 Beta wel:



Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes