Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie bij windows 10  (gelezen 890 keer)

Offline Joey1973

  • Lid
installatie bij windows 10
« Gepost op: 2016/01/20, 12:41:30 »
Beste mensen,

ik heb meteen na windows 8, windows 10 geïnstalleerd, in de hoop dat het een verbetering zou zijn, maar helaas....
Na lang nadenken (het is voor niet zo'n beste computer expert als ik best een grote stap), heb ik besloten om te stoppen met windows 10.
Ik denk dat me dat een hoop ergernissen en frustraties zal schelen.
Ik heb de afgelopen weken gezocht op installatie van Ubuntu en ik heb een hoop informatie gevonden. Ik heb Ubuntu vanaf usb proberen te starten, alle stappen die online zijn uitgelegd gevolgd, maar het is net alsof windows 10 het op alle mogelijke manieren tegenhoudt. Ik krijg het niet voor elkaar.
Is er een mogelijkheid om het rechtstreeks vanaf internet te installeren?

Verdere vraag is; ik gebruik nu microsoft office, ik moet daar vrij veel gebruik van maken voor officiële documenten. Ik geloof dat Ubuntu een eigen office programma heeft, maar is dat compatible met bepaalde officiële websites? Zo accepteren sommige vacature sites bijvoorbeeld alleen maar office bestanden.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Offline ajjp

  • Lid
Re: installatie bij windows 10
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/20, 20:12:02 »
Je laatste vraag is het eenvoudigst te beantwoorden. In LibreOffice kun je elke  docx-  en  xlsx-file lezen, bewerken en ook weer -indien gewenst- in hetzelfde formaat opslaan.

Je andere probleem is veel moeilijker. Je beschrijft niet wat je wel gedaan hebt, en dus is het (bijna) niet mogelijk om iets over het probleem te zeggen.
Zonder meer installeren vanaf het internet lijkt mij niet mogelijk. Hoe zou er geboot moeten worden?

 

Offline Joey1973

  • Lid
Re: installatie bij windows 10
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/20, 20:33:07 »
Dank voor je reactie.

Ik heb tot 3 maal toe ubuntu opgeslagen op een usb stick, op verschillende manieren die ik op internet heb gevonden...daarvan heb ik geprobeerd op te starten, maar dat wordt dus op alle mogelijke manieren tegen gehouden. Op een gegeven moment kon ik "hulp bij het installeren vanaf usb/schijfje" aanvinken, maar zelfs dat werd tegengehouden.
Ik kon toen wel kiezen of ik windows of ubuntu wilde opstarten, ik koos voor ubuntu en hij gaat vervolgens doodleuk weer naar windows.
Ook als ik de opstartvolgorde verander in mijn bios, start hij niet vanaf usb, maar gaat gewoon weer naar windows.
Ik kan het helaas niet beter omschrijven, sorry.
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieLiveUSB zoals hier beschreven en zoals hier https://overstappen2ubuntu.wordpress.com/handleidingen/stap-4-ubuntu-op-usb-zetten/

Offline ajjp

  • Lid
Re: installatie bij windows 10
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/20, 22:29:54 »
Je zegt: "opstarten wordt tegengehouden", maar je kon wel kiezen tussen Windows of Ubuntu opstarten. Dan is Ubuntu kennelijk wel geïnstalleerd. Waarschijnlijk heb je Ubuntu naast Windows geïnstalleerd; dus (nog) niet gestopt met Windows?
Je zou dan in Windows kunnen zien wat er allemaal op je harde schijf terecht is gekomen.
Staat Ubuntu erop, dan kun je proberen of Boot-Repair helpt: https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

Offline Joey1973

  • Lid
Re: installatie bij windows 10
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/21, 10:28:18 »
@AJJP, het opstarten van Ubuntu werd tegengehouden en hij ging telkens doodleuk naar windows, ook als ik het in de bios veranderd had.
Na de verandering in de bios kon ik inderdaad kiezen tussen windows en ubuntu, maar zelfs als ik koos voor ubuntu startte toch windows op.
Nee, ik ben helaas nog niet gestopt met windows, ik heb natuurlijk wel een besturingsprogramma nodig totdat ik een ander heb.
Ik ga vanmiddag of morgen even kijken naar die boot repair, dank je

@Mau, dank je voor je reactie.
Helaas is er geen ruimte (en geld) voor een extra harde schijf, dan zou ik de huidige moeten vervangen.
Ik heb wel een hele lege D partitie, misschien dat dat werkt?
Morgen of vanmiddag zal ik ook eens lezen over de virtual box.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installatie bij windows 10
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/21, 10:40:42 »
Misschien heb je de Windows Boot Manager nog niet onderaan de opstartlijst gezet:
https://sites.google.com/site/computertip/windows#TOC-Zet-Windows-Boot-Manager-onderaan-in-de-opstartvolgorde
(punt 2.2, linkerkolom)

Offline Joey1973

  • Lid
Re: installatie bij windows 10
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/21, 12:35:38 »
Vreemd, ik had gereageerd, maar die is niet geplaatst.
Anyway, hier kan ik wel wat mee denk ik. Ik ga er zsm mee aan de slag. Ik zal hier laten weten of het gelukt is, maar dat kan nog een aantal dagen duren.
Tot dusver bedankt allemaal!

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Re: installatie bij windows 10
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/23, 08:54:06 »
Ik heb Windows, 7 in dit geval, met killdisk kompleet van mijn  harde schijf gewist. Duurde een paar uur, maar alles was schoon. Windows was kompleet weg. Mint 17 met een usb sticjk er op gezet en klaar was kees.
Misschien met Killdisk of een ander soort type remover, de schijf kompleet wissen.

Han

Offline ajjp

  • Lid
Re: installatie bij windows 10
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/23, 10:13:44 »
Citaat
Ik heb Windows, 7 in dit geval, met killdisk kompleet van mijn  harde schijf gewist. Duurde een paar uur, maar alles was schoon. Windows was kompleet weg.
M.i. is dit overbodig als je bij de installatie kiest voor hele schijf gebruiken.
Opstartproblemen zullen waarschijnlijk niet door de harde schijf veroorzaakt worden, maar veeleer door instellingen van de UEFI.

Offline Joey1973

  • Lid
Re: installatie bij windows 10
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/14, 09:59:30 »
Het is eindelijk gelukt! Na tig keer proberen met de usb, toch maar overzetten via dvd geprobeerd en dat lukte uiteindelijk wel.
Het lag inderdaad aan de UEFI instellingen.
Nog wel even de vraag of ik de instellingen van de bios weer terug moet zetten, zoals secure boot etc.

Windows niet gewist, omdat ik wil uitzoeken hoe ik alle bestanden kan importeren naar Ubuntu.

Iedereen bedankt voor de geboden hulp

« Laatst bewerkt op: 2016/02/14, 10:01:58 door Joey1973 »

Offline Joey1973

  • Lid
Re: installatie bij windows 10
« Reactie #10 Gepost op: 2016/02/14, 16:32:33 »
Dank je wel! Ik ga van de week eens aan de slag met het personaliseren. Nu even genoeg achter de pc gezeten  ;)