Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Hardware en drivers / Re: Usb stick verschijny niet
« Laatste bericht door Pascal illustrator Gepost op Vandaag om 19:39:33 »
Dankjewel voor de tips.
Ik probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden  :)
2
Foto-, video- en audiobewerking / Re: Mp3gain en Vorbisgain
« Laatste bericht door Henk14 Gepost op Vandaag om 18:29:19 »
Vanadium, je bent een kanjer! Ik kan je niet genoeg bedanken.

De oggenc code heb ik nog niet gebruikt. Tot nu toe: vorbisgain  *.ogg. Oggenc ga ik zeker proberen.

Loudgain heb ik idd verkeerd gebruikt.  -s heb ik niet toegevoegd.

Nogmaals heel veel dank.
3
Software en configuratie / Re: wachtwoord
« Laatste bericht door vanadium Gepost op Vandaag om 18:20:25 »
over het algemeen kun je problemen verwachten met complexe documenten), en het wordt algemeen aangeraden dat als je bestanden deelt met andere mensen voor zakelijk gebruik,  allemaal dezelfde software te  gebruiken.
Ik ben het helemaal met dit principe eens, Oesje, maar we leven in een andere wereld. Ik kan en ik wil Word niet gebruiken, dus gebruik ik Writer. Als het meer complexe documenten zijn, merkt de ontvanger dat wel: figuren veranderen van grootte, of verdwijnen zelfs, ze zijn anders geplaatst of overlappen met de tekst, enz. Dat betekent voor de ontvanger dan noodzakelijk wijzigingen manueel aanbrengen in de vorige versie in plaats dan eenvoudig aannemen of verwerpen van wijzigingen. Maar voor wat betreft "Track changes" heb ik nooit belangrijke problemen ervaren.
4
« Laatste bericht door vanadium Gepost op Vandaag om 18:05:30 »
Als ik het goed begrijp is de harde correctie van mp3gain dus overal toepasbaar. Dat is n.m.m. wel een groot voordeel. Zonder je te hoeven af te vragen of de apparatuur de tags kan lezen, is het volume altijd op elk apparaat gelijk.  Niet modern, wel praktisch. Ik zal dan moeten kiezen voor mp3 -r -k  *.mp3. Dat heb ik bij één verzameling losse mp3'tjes gedaan en dat is heel bevredigend. Ik begrijp dat je mp3gain eigenlijk alleen op die manier moet gebruiken (of -a -k ).
Inderdaad, helemaal akkoord.
Citaat
Bij het zoeken naar een oplossing van het gelijktrekken van het volume kwam ik ook op sites waar gesteld werd dat als een met MP3 vergelijkbaar bestand wil hebben, dat ogg vorbis en aac beter klinken. Ik heb de test gedaan en ik ben ook van mening dat ogg vorbis en aac beter klinken dan mp3. Een WAV bestand klinkt nog beter, maar is wel flink aan de maat. Ik ben er nog niet uit of ik voor mijn toekomstige bestanden Ogg vorbis of AAC (M4a) ga gebruiken. Wat adviseer jij Ogg vorbis of AAC (M4a)? En welke bitrate (voor een achtergrond muziekje)? Ogg vorbis kan tot circa 500 kbps, maar het bestand wordt dan ook wel best groot.
AAC is onvrij en gepatenteerd. Mogelijk heb je voor een Apple Iphone geen keuze dan voor AAC te gaan. Anders adviseer ik zonder aarzeling ogg. Werkt probleemloos op elke afspeelsoftware en op Android telefoons.

oggenc gebruik ik zo:

oggenc -q 6 *.flac

Dat zal alle flac bestanden in de huidige folder omzetten naar .ogg. Je kan ook wav bestanden specifiëren, of een enkel bestand.

Ik heb steeds de `-q 6` optie gebruikt. Eigenlijk is dat, zeker voor mij en de huidige staat van mijn oren, "overkill". Hier vind je waarmee de oggvorbis instellingen zowat overeenkomen: `-q5` wordt al als "transparant" ervaren (d.w.z. dat een meerderheid van testpersonen geen verschil merkt met het niet-gecomprimeerde origineel). De bestandsgrootte komt overeen met een mp3 bestand van 160 kbps (1.2 MB voor een minuut), maar de kwaliteit komt overeen met een mp3 van 192 kbps (vbr) (1.44 MB per minuut (bron).

Behoud je ook het bronmateriaal in een verliesloos formaat als archief, aarzel dan niet om voor `-q5` te gaan: je kan altijd hercoderen vanaf het bronmateriaal in het (zeer onwaarschijnlijke) geval dat voor jou niet voldoende is. Wil je het bronmateriaal niet behouden, dan heb je wat extra zekerheid met `-q6'.

Citaat
Als ik AACgain ga gebruiken kan ik net als mp3gain: aacgain -r -k  *. aac gebruiken. Voor vorbis gain zou het alleen vorbisgain  *. ogg zijn. Klopt dat?

Klopt allebei. Als je ook albumgain wil, dan moet je de optie `-a` meegeven.

Citaat
Loudgain heb ik ook geprobeerd en het kan aan mij liggen, maar ook vond het resultaat tegenvallen. Ik merkte best nog wel wat volumeverschillen.
Misschien niet juist gebruikt waardoor geen replaygain tags werden weggeschreven? Hier moet je een '-s' optie meegeven om effectief ook tags in de geluidsbestanden weg te schrijven.

Citaat
Voor replaygain heb ik niet kunnen vinden welke opdrachten je moet geven. Zijn ze je jou nog bekend?
Geen opties nodig: standaard wordt hier zowel track als album replaygain berekend en in de bestanden opgeslagen.

In al deze gevallen wordt ook informatie opgeslagen over de piekwaarde. Het is dan aan de afspeelsoftware om er eventueel voor te zorgen dat het bestand niet clipt tijdens het afspelen door iets minder te versterken. Dit is dikwijls een optie in muzieksoftware. Bijvoorbeeld, in Audacious heb je in de instellingen - audio de optie "Enable replaygain". Dan kan je instellen "Prevent clipping (recommended)". Daarnaast kan je ook instellen welke replaygain waarde gebruikt moet worden: "Track", "Album" of "Based on shuffle". Bij die laatste optie wordt de albumwaarde gebruikt, behalve wanneer "Shuffle"  aanstaat (willekeurige volgorde). Dan wordt Track gebruikt.

5
« Laatste bericht door Henk14 Gepost op Vandaag om 17:11:57 »
Partyrabbit, wij begrijpen elkaar niet helemaal. Ik heb bedoeld dat als het originele (onbewerkte, kwalitatief goede) bestand wordt geconverteerd in MP3, Ogg vorbis of AAC  in qua grootte vergelijkbare bestanden de twee laatsten beter klinken dan MP3. Natuurlijk is het onmogelijk een 128 kbps MP3 bestand om te toveren tot een fantastisch klinkend bestand.
6
Algemeen / Re: weet jullie wat ik erg vind?
« Laatste bericht door partyrabbit Gepost op Vandaag om 16:50:33 »
Weet je wat IK erg vind?  ^-^
Zie dit regelmatig opduiken, en niet alleen bij mijzelf.

Citaat
Wat je draait moet je natuurlijk geheel zelf weten maar weet ook dat wij géén ondersteuning meer bieden voor versies die EOL zijn. Wil je verdere support dan installeer zoals eerder aangegeven a.u.b. een versie die nog wel ondersteund wordt.

Wat is nou de moeite om ff te helpen met een kleinigheidje?
Ben ik nou verplicht om over te stappen naar 22 of zo ... met snap waar ik niet op zit te wachten ... mede waardoor ik 18 nog even stabieler vindt en nog even blijf doorgebruiken?
Moet je nou verplicht 'vooruitstrevend' zijn? Ik ben niet zo van het experimenteren met kinderziektes. Ik wil liever een stabiele versie.

En dan is het vreemde ook nog dat vragen over 16LTS wél beantwoord worden, want verlengde ondersteuning.
En ook vreemd dat ik nog steeds updates krijg voor 18LTS, dus ondersteund!?

Ik zou zeggen, joh het is linux. Help mekaar gewoon.  =D Ik kijk naar de vraag. Versie is slechts bijzaak voor mij inzake het juiste antwoord.

[aanvulling]
Waar staat overigens dat dit forum géén ondersteuning meer biedt voor versies die EOL zijn?
Ik kan het namelijk zo snel niet vinden ??? ... https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=register
7
Algemeen / Re: Boeken sorteren
« Laatste bericht door partyrabbit Gepost op Vandaag om 16:38:57 »
Helemaal met vanadium eens.
Als je iets experimenteels/moeilijks gaat doen ALTIJD even een kopie maken om dat daarin te doen en je origineel intact te houden.

Ik weet niet in hoeverre er geautomatiseerde reservekopieën weggeschreven zijn. Soms kun je daar op terug grijpen.
8
« Laatste bericht door partyrabbit Gepost op Vandaag om 16:33:17 »
Ik heb de test gedaan en ik ben ook van mening dat ogg vorbis en aac beter klinken dan mp3. Een WAV bestand klinkt nog beter, maar is wel flink aan de maat.

Lees ook mijn eerdere uitleg waar het in terug komt.

Vergeet niet dat je nooit een beter resultaat kunt bereiken met converteren dan de originele/master.
je kunt een 128kbps MP3 wel weg schrijven naar een 320kbps, of een 41.1khz naar een 96khz ... maar de muziek, het geluid, de kwaliteit van beluisteren blijft 128kbps en/of 41.1khz.

Simpel gezegd, je kunt geen kwaliteit bij toveren. Het heeft totaal geen zin om 'naar beter' te converteren. Krijg je alleen maar grotere bestanden.
Je kunt alleen het volume aanpassen (liever ook niet normaliseren wat weer afvlakt, aka kwaliteitsverlies).
9
« Laatste bericht door Henk14 Gepost op Vandaag om 16:28:21 »
Heel hartelijk dank Vanadium!

Ik heb het gelezen en zo roestig is je kennis niet. Voordat ik dit hier op het forum plaatste heb ik heel wat afgespeurd op het internet in het Nederlands , Engels en Duits, maar nergens vond ik zo'n duidelijke uitleg als van jou.

Als ik het goed begrijp is de harde correctie van mp3gain dus overal toepasbaar. Dat is n.m.m. wel een groot voordeel. Zonder je te hoeven af te vragen of de apparatuur de tags kan lezen, is het volume altijd op elk apparaat gelijk.  Niet modern, wel praktisch. Ik zal dan moeten kiezen voor mp3 -r -k  *.mp3. Dat heb ik bij één verzameling losse mp3'tjes gedaan en dat is heel bevredigend. Ik begrijp dat je mp3gain eigenlijk alleen op die manier moet gebruiken (of -a -k ).

Bij het zoeken naar een oplossing van het gelijktrekken van het volume kwam ik ook op sites waar gesteld werd dat als een met MP3 vergelijkbaar bestand wil hebben, dat ogg vorbis en aac beter klinken. Ik heb de test gedaan en ik ben ook van mening dat ogg vorbis en aac beter klinken dan mp3. Een WAV bestand klinkt nog beter, maar is wel flink aan de maat. Ik ben er nog niet uit of ik voor mijn toekomstige bestanden Ogg vorbis of AAC (M4a) ga gebruiken. Wat adviseer jij Ogg vorbis of AAC (M4a)? En welke bitrate (voor een achtergrond muziekje)? Ogg vorbis kan tot circa 500 kbps, maar het bestand wordt dan ook wel best groot.

Als ik AACgain ga gebruiken kan ik net als mp3gain: aacgain -r -k  *. aac gebruiken. Voor vorbis gain zou het alleen vorbisgain  *. ogg zijn. Klopt dat?

Loudgain heb ik ook geprobeerd en het kan aan mij liggen, maar ook vond het resultaat tegenvallen. Ik merkte best nog wel wat volumeverschillen.

Voor replaygain heb ik niet kunnen vinden welke opdrachten je moet geven. Zijn ze je jou nog bekend?

Voorts heb ik ik nog twee programma's gebruikt met een grafische schil, soundKonverter en easymp3gain. soundKonverter werkte goed, maar easymp3gain kreeg ik niet goed aan de praat. Maar als je in de terminal de juiste commando's ingeeft werkt het eigenlijk net zo goed of beter. 

Bovendien: werken in de terminal is best wel leuk. Omdat het moeilijker is, is de voldoening groter als het lukt. En het herinnert mij aan mijn jonge jaren, toen ik nog met DOS zat te rommelen. 

10
Hardware en drivers / Re: Usb stick verschijny niet
« Laatste bericht door partyrabbit Gepost op Vandaag om 16:27:38 »
Ik had in Ubuntu geformateerd.
Er zijn maar 2 opties (traag en snel)
Ext, ntfs en fat zie ik niet als keuze.

Je zou ook kunnen formateren in de bestandsverkenner (rechtermuisknop op de usb icon). Daarbij komt wel enige keuze (ext/fat/ntfs).
Wil je echt volledig naar wens formateren dan is Gparted daar het meest uitgebreide programma voor (voor zover ik weet).

Disks gebruik ik nooit. Of ik formateer vanuit de bestandsverkenner, of met Gparted.
Bij Gparted wel opletten dat je de juiste drager formateert (en niet je hdd of zo).
Pagina's: [1] 2 3 ... 10