Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voer wachtwoord in om de aanmeldsleutelbos te ontgrendelen  (gelezen 13515 keer)

Offline vragen

  • Lid
Voer wachtwoord in om de aanmeldsleutelbos te ontgrendelen
« Gepost op: 2012/01/29, 19:48:34 »
Beste mensen,

Deze melding krijg ik steeds: Voer wachtwoord in om de aanmeldsleutelbos te ontgrendelen.

En daaronder staat:

Het wachtwoord dat u gebruikt om u aan te melden bij deze computer komt niet overeen met het wachtwoord van uw aanmeldsleutelbos.

Kan deze optie ook uitgeschakeld worden? Dit is denk ik een melding van Chrome?


Offline RikRik

  • Lid
Re: Voer wachtwoord in om de aanmeldsleutelbos te ontgrendelen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/29, 19:56:46 »
Automatisch aanmelden: schakel het sleutelboswachtwoord uit

40. Het is soms handig, om uw computer te zetten op "Automatisch aanmelden". Bijvoorbeeld wanneer u de enige gebruiker bent van uw computer.

Maar als u draadloos internet heeft, dan krijgt u telkens na het aanmelden, alsnog de vraag van de sleutelbos om uw wachtwoord in te voeren (althans in Ubuntu 10.04; Ubuntu 11.10 lijkt dit probleem niet te hebben). Dat is natuurlijk knap lastig.

Verwijder daarom in Ubuntu 10.04 het eigen wachtwoord van de sleutelbos. U doet dat als volgt:

Bovenste werkbalk van uw bureaublad - Locaties - Persoonlijke map

werkbalk: Beeld - Verborgen bestanden tonen

Dubbelklik de map .gnome2

Dubbelklik de map keyrings

Verwijder alle bestanden in die map (default.keyring, user.keystore en -indien aanwezig- login.keyring).

Herstart uw computer.

De sleutelbos zal nu om een nieuw, eigen wachtwoord vragen. Voer nu geen enkel wachtwoord in bij de sleutelbos. Dus gewoon alles leeglaten en op OK klikken.

U kiest dan voor onbeveiligde opslag van de netwerksleutel. Dat is doorgaans veilig om te doen. Het eigen wachtwoord van de sleutelbos, is in de meeste gevallen een overbodige beveiliging. De waarschuwing die u te zien krijgt bij de keuze voor onbeveiligde opslag, is dan ook overdreven.

Bron: https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs

Offline vanadium

  • Lid
Re: Voer wachtwoord in om de aanmeldsleutelbos te ontgrendelen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/29, 19:58:34 »
[Edit]De drastische oplossing in vorige post is niet (meer) nodig: er is een alternatief:

Ik vermoed dat je automatisch inlogt. Dan wordt de "sleutelbos" niet ontgrendeld. Om de vraag naar het paswoord te vermijden, kan je het paswoord van de sleutelbos uitschakelen.
Open "Password and keys". Rechtsklik "Passwords: login" en kies "Change password". Geef als paswoord niets in.

Re: Voer wachtwoord in om de aanmeldsleutelbos te ontgrendelen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/12, 20:34:12 »
Geen van bovenstaande oplossingen werkt bij mij. Als ik bij systeeminstellingen-gebruikers en accounts het automatisch aanmelden inschakel staat dit weer uit als ik opnieuw opstart.
Ik heb in mijn gebruikersmap in .gnome2 geen map met keyrings.
Ik werk met 12.10  quantal , in voorgaande versies was de map met keyrings wel aanwezig.
Sinds 12.10 moet ik altijd bij het aanmelden een wachtwoord invoeren.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Voer wachtwoord in om de aanmeldsleutelbos te ontgrendelen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/12, 23:59:23 »
@robdelft,  ga met bestandsbeheer naar .local / share / keyrings   ( ctrl H) en verwijder daar alle bestanden.

Re: Voer wachtwoord in om de aanmeldsleutelbos te ontgrendelen
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/18, 15:25:58 »
Dank je wel  ;)   Ik moest het een paar keer herhalen ? en ineens werkte het.  Ik heb geen idee waarom pas na drie keer maar het werkt,  dat is belangrijk  ;)

Re: Voer wachtwoord in om de aanmeldsleutelbos te ontgrendelen
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/18, 16:34:54 »
@robdelft,  ga met bestandsbeheer naar .local / share / keyrings   ( ctrl H) en verwijder daar alle bestanden.
Dit dus niet. Je verwijdert hiermee alle sleutelbossen voor je gebruiker. Je raakt je wachtwoorden kwijt. De oplossing van vanadium is de juiste.

Re: Voer wachtwoord in om de aanmeldsleutelbos te ontgrendelen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/12/11, 00:43:02 »
[Edit]De drastische oplossing in vorige post is niet (meer) nodig: er is een alternatief:

Ik vermoed dat je automatisch inlogt. Dan wordt de "sleutelbos" niet ontgrendeld. Om de vraag naar het paswoord te vermijden, kan je het paswoord van de sleutelbos uitschakelen.
Open "Password and keys". Rechtsklik "Passwords: login" en kies "Change password". Geef als paswoord niets in.

Hoe moet je dit doen in Ubuntu 14.04 lts? Op mijn laptop heb ik de nieuwste lts-versie 16.04. Op mijn desktop (nog) 14.04 lts. Waarschijnlijk ga ik op mijn desktop ook over naar 16.04 lts, maar ik wil ook graag weten hoe dit werkt in Ubuntu 14.04 lts.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/11, 00:45:45 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Voer wachtwoord in om de aanmeldsleutelbos te ontgrendelen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/12/11, 09:01:15 »
Als je schoon installeert wordt in het begin gevraagd om de keyring,
dan geef je daar niks in, en zegt ok, daarna wordt niet meer om de keyring gevraagd.

Re: Voer wachtwoord in om de aanmeldsleutelbos te ontgrendelen
« Reactie #10 Gepost op: 2017/12/11, 12:20:37 »
Geen van bovenstaande oplossingen werkt bij mij. Als ik bij systeeminstellingen-gebruikers en accounts het automatisch aanmelden inschakel staat dit weer uit als ik opnieuw opstart.
Ik heb in mijn gebruikersmap in .gnome2 geen map met keyrings.
Ik werk met 12.10  quantal , in voorgaande versies was de map met keyrings wel aanwezig.
Sinds 12.10 moet ik altijd bij het aanmelden een wachtwoord invoeren.
Bedankt voor je reactie. Inderdaad daar zit ik nu ook mee dus. Alleen : hoe lossen wij dit nu op anders dan de nieuwste versie Ubuntu 16.04 lts hier ook te installeren, zodat wij hier van kunnen leren om anderen daar weer mee te kunnen helpen? Op mijn laptop heb ik 16.04 lts al langer geinstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/11, 12:23:05 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com