Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Systeemfout na verwijdering XAMPP  (gelezen 1489 keer)

(Opgelost) Systeemfout na verwijdering XAMPP
« Gepost op: 2010/01/15, 01:49:46 »
XAMPP geïnstalleerd, doodziek van die rare beveiligingsinstellingen geworden  ??? (nergens documentatie over te vinden >:(), en dus maar weer verwijderd. Na herinstallatie van de oude vertrouwde lamp wordt mijn /var/www/index.php verwezen naar een niet meer bestaande (virtuele) /xampp map, met uiteraard een 404-error.
Blijkbaar staan er in een of meerdere configuratiebestanden nog oude verwijzingen. Maar in WELKE in godesnaam en wat was de default?
Het beste lijkt me lamp maar goed te deïnstalleren zodat ik hem weer netjes met default-instellingen kan herïnstalleren.
De vraag is nu: ik weet niet hoe ik die schone deïnstallatie moet aanpakken. Met tasksel lamp uitvinken lukt het in ieder geval niet.
Bij voorbaat dank voor je reactie!
« Laatst bewerkt op: 2010/01/17, 11:43:15 door violacase2 »

Re: Systeemfout na verwijdering XAMPP
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/15, 18:41:36 »
XAMPP geïnstalleerd, doodziek van die rare beveiligingsinstellingen geworden  ???
Beveiligingsinstellingen? ???

Citaat
(nergens documentatie over te vinden >:(), en dus maar weer verwijderd. Na herinstallatie van de oude vertrouwde lamp wordt mijn /var/www/index.php verwezen naar een niet meer bestaande (virtuele) /xampp map, met uiteraard een 404-error.
Wat bedoel je precies? Probeer je met 'localhost' in je browser een door jouzelf aangemaakte /var/www/index.php te openen en krijg je dan toch een 404 op /xampp? Of staat er in de /var/www/index.php zelf een verwijzing naar /xampp?

In het eerste geval heb je dus niet alles van XAMPP verwijderd, want dat zijn de instellingen van een standaard XAMPP-installatie en als alles daarvan weg zou zijn, zou dit niet kunnen opkomen.
Als /var/www/index.php zelf een verwijzing naar /xampp bevat, heb je kennelijk de index.php uit /opt/lampp/htdocs gekopiëerd. Die vervangen zou dan voldoende moeten zijn, want /var/www is volgens mij de standaard documentroot voor een LAMP-installatie.

Citaat
Blijkbaar staan er in een of meerdere configuratiebestanden nog oude verwijzingen. Maar in WELKE in godesnaam en wat was de default?
Zowel XAMPP als LAMP (apache) gebruiken bestanden met de naam httpd.conf voor instellingen en meestal ook nog met httpd-xxxx.conf (waarbij die xxxx van alles kan zijn). Waar die precies staan, vind je het snelst via de terminal met een locate-opdracht. De DocumentRoot-regel in de httpd.conf wijst naar de map waarin apache zoekt als je 'localhost' oproept.

Citaat
Het beste lijkt me lamp maar goed te deïnstalleren zodat ik hem weer netjes met default-instellingen kan herïnstalleren.
De vraag is nu: ik weet niet hoe ik die schone deïnstallatie moet aanpakken. Met tasksel lamp uitvinken lukt het in ieder geval niet.
Met tasksel selecteer je een aantal pakketten in één keer. Kennelijk moet je die afzonderlijk verwijderen. Volgens /usr/share/tasksel/ubuntu-tasks.desc zijn dat voor LAMP de pakketten apache2 en mysql-server. De mysql-server kan je laten staan, want daar kan het probleem niet in zitten.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/15, 18:46:57 door grizzler »

Re: Systeemfout na verwijdering XAMPP
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/16, 17:16:31 »
Hi Grizler,
Ten eerste bedankt voor de uitgebreide moeite die je voor me hebt genomen!
Ik moet me een beetje doodschamen. Ik had inderdaad (en dus verschillende keren) een verkeerde index.php geplaatst. Alles werkt nu als een zonnetje.
Wat betreft de beveiligingsinstellingen van XAMPP. Na het installeren kun je een scriptje draaien dat een wachtwoord zet op de directory-mappen van de XAMPP-web-tools. Allemaal leuk en aardig, maar toen ik daarna browsde kreeg ik een forbidden melding. Wat ik ook probeerde, ik kwam er niet in. Hoe ik er dan wel bij zou kunnen komen door het opgeven van het password werd nergens, maar dan ook nergens, uitgelegd. Ook niet na Googlen. Ken jij de truc?
Zeer interessant die optie DocumentRoot. Die is nieuw voor me. Ga ik eens mee stoeien.
Cheers!

Re: Systeemfout na verwijdering XAMPP
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/16, 18:57:21 »
Hi Grizler,
Ten eerste bedankt voor de uitgebreide moeite die je voor me hebt genomen!
Ik moet me een beetje doodschamen. Ik had inderdaad (en dus verschillende keren) een verkeerde index.php geplaatst. Alles werkt nu als een zonnetje.
Mooi. Zet je dan nog even [opgelost] voor het onderwerp in de eerste posting?

Citaat
Wat betreft de beveiligingsinstellingen van XAMPP. Na het installeren kun je een scriptje draaien dat een wachtwoord zet op de directory-mappen van de XAMPP-web-tools. Allemaal leuk en aardig, maar toen ik daarna browsde kreeg ik een forbidden melding. Wat ik ook probeerde, ik kwam er niet in. Hoe ik er dan wel bij zou kunnen komen door het opgeven van het password werd nergens, maar dan ook nergens, uitgelegd. Ook niet na Googlen. Ken jij de truc?
Hmmmm... Moet zeggen dat ik me dat probleem niet kan herinneren. Maar ik heb dan ook niet alle onderdelen van die beveiliging geactiveerd, met name de eerste uit het rijtje niet. Deze pc staat achter een router die poort 80 doorgeeft aan een andere pc waarop maar enkele mappen zijn te benaderen, dus de mappen van deze XAMPP beveiligen was niet zo nodig.

Die Forbidden fout (een 403?) zou ik niet hebben verwacht. Wel een 401 (Authorization Required of Access Restricted). Die zou je moeten kunnen omzeilen door een wachtwoord op te geven als je de pagina's bezoekt in je browser.

Net even in het betrokken script gekeken en er wordt inderdaad een standaard beveiliging ingesteld met behulp van .htaccess-bestanden. De toegestane gebruiker(s) zou(den) dan in /opt/lampp/lib/xampp.users moeten staan. Die gegevens worden door het script opgevraagd, dus als je die niet voorbij hebt zien komen toen je dat script uitvoerde (in een terminal), is er kennelijk al iets fout gegaan bij de uitvoering van dat script (wat ook de 403 in plaats van de 401 zou kunnen verklaren).
« Laatst bewerkt op: 2010/01/16, 19:03:28 door grizzler »

Re: Systeemfout na verwijdering XAMPP
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/17, 11:40:38 »
Hi Grizzler, wederom bedankt voor je goede inhoudelijke bijdrage  :).
Citaat
Net even in het betrokken script gekeken en er wordt inderdaad een standaard beveiliging ingesteld met behulp van .htaccess-bestanden. De toegestane gebruiker(s) zou(den) dan in /opt/lampp/lib/xampp.users moeten staan. Die gegevens worden door het script opgevraagd, dus als je die niet voorbij hebt zien komen toen je dat script uitvoerde (in een terminal), is er kennelijk al iets fout gegaan bij de uitvoering van dat script (wat ook de 403 in plaats van de 401 zou kunnen verklaren).
OK. Dit geeft mogelijkheden om het zelf op te lossen als ik er alsnog toe zou besluiten XAMPP opnieuw te installeren. Ik blijf het onvergeeflijk van de ontwikkelaars van XAMPP vinden dat ze zo schaars documenteren. Zeker gezien het grote aantal gebruikers. Ik google wat rond om te kijken wat XAMPP nu eigenlijk essentieel toevoegt aan LAMP. (Zelfs dat schrijven ze nergens: erg monomane types)
Ik neem aan dat jijzelf ook XAMPP gebruikt? Heb je misschien een blog waar je daarover schrijft?
Cheerio!

Re: Systeemfout na verwijdering XAMPP
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/17, 13:58:49 »
OK. Dit geeft mogelijkheden om het zelf op te lossen als ik er alsnog toe zou besluiten XAMPP opnieuw te installeren. Ik blijf het onvergeeflijk van de ontwikkelaars van XAMPP vinden dat ze zo schaars documenteren. Zeker gezien het grote aantal gebruikers.
Er staat wel wat info op de site waar je het pakket kunt ophalen - http://www.apachefriends.org/ - en er is een forum: http://www.apachefriends.org/f/ (grotendeels in het Duits, maar met een Engelstalige sectie onderaan op die pagina). Dat moet kennelijk genoeg zijn. Eerlijk gezegd kom ik er zelf ook meestal wel uit met weinig informatie, maar ik ben dan ook een puzzelaar/knutselaar. ;)

Citaat
Ik google wat rond om te kijken wat XAMPP nu eigenlijk essentieel toevoegt aan LAMP. (Zelfs dat schrijven ze nergens: erg monomane types)
De samenstellers van XAMPP concentreren zich op hun eigen product en weten waarschijnlijk weinig van Ubuntu's LAMP, dus dat er geen vergelijkingen worden gemaakt, vind ik niet zo gek. Op de XAMPP-site vind je overigens wel een opsomming van wat erin zit.

XAMPP bevat meer applicaties. LAMP installeert kennelijk alleen apache en mysql, als ik het eerdergenoemde desc-bestand moet geloven. Eerlijk gezegd dacht ik dat er ook PHP in zat, maar dat weet ik niet zeker, want ik heb het nooit gebruikt. Wel weet ik zeker dat je zaken als phpMyAdmin, een mailserver en een FTP-server en zo apart moet installeren als je de LAMP-route gebruikt. In XAMPP (onder Linux ook wel LAMPP - twee P's - genoemd), zitten die er standaad bij.

Citaat
Ik neem aan dat jijzelf ook XAMPP gebruikt?
Inderdaad.

Citaat
Heb je misschien een blog waar je daarover schrijft?
Heh... Nee, dat niet. Mijn ervaringen met XAMPP zijn zo weinig interesssant (d.w.z. alles werkt gewoon vanaf het begin zonder problemen), dat ik daar niet veel boeiends over zou kunnen vertellen. :)
« Laatst bewerkt op: 2010/01/17, 14:01:18 door grizzler »