Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]Kan map niet verwijderen.  (gelezen 1328 keer)

Offline Atwist

  • Lid
[opgelost]Kan map niet verwijderen.
« Gepost op: 2014/07/08, 10:55:08 »
Ik kan geen map verwijderen.
Als ik het via terminal "rm" opdracht doe krijg ik dit
rm: kan ‘/media/kantoor’ niet verwijderen: Is een map

Wat doe ik verkeerd
« Laatst bewerkt op: 2014/07/09, 11:11:08 door Atwist »
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Re: Kan map niet verwijderen.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/08, 11:10:57 »
"sudo nautilus" in de terminal,dan heb je met nautilus  rechten om die map te verwijderen.Maar pas op,geen systeemmappen verwijderen!!!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Kan map niet verwijderen.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/08, 11:34:51 »
Het probleem is dat je rm gebruikt, terwijl je voor mappen rm -rf moet gebruiken.

@Lowlands: NOOIT een grafisch programma openen met sudo, altijd met gksudo (12.04) of sudo -h (alle versies).

Offline Atwist

  • Lid
Re: Kan map niet verwijderen.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/08, 12:12:33 »
@Vistaus,

Als ik rf gebruik

rf: opdracht niet gevonden

Gebruik kubuntu 14.04
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Re: Kan map niet verwijderen.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/08, 12:16:34 »
Neen, je neemt het verkeerd over ;) Ik schreef:

rm -rf

Offline Atwist

  • Lid
Re: Kan map niet verwijderen.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/08, 13:19:05 »
 :rolleyes: Sorry :rolleyes:
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Re: Kan map niet verwijderen.
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/09, 11:00:36 »
Het probleem is dat je rm gebruikt, terwijl je voor mappen rm -rf moet gebruiken.

@Lowlands: NOOIT een grafisch programma openen met sudo, altijd met gksudo (12.04) of sudo -h (alle versies).
Nautilus is toch geen grafisch programma???
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Atwist

  • Lid
Re: Kan map niet verwijderen.
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/09, 11:07:37 »
@Vistaus

rm -rf
Werkt inderdaad.

Mijn dank hiervoor.

Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Re: [opgelost]Kan map niet verwijderen.
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/09, 11:21:07 »
Het probleem is dat je rm gebruikt, terwijl je voor mappen rm -rf moet gebruiken.

@Lowlands: NOOIT een grafisch programma openen met sudo, altijd met gksudo (12.04) of sudo -h (alle versies).
Nautilus is toch geen grafisch programma???

Oh nee, Nautilus is een terminalprogramma zeker :rolleyes:
Even serieus: Nautius *is* een grafisch programma.

@Atwist: Graag gedaan, mooi dat het is opgelost :) Alleen opgelost zetten doen we door onderaan het topic op de Opgelost-knop te klikken.

@femke98: Dat komt omdat je hem als root opent. Als je dan naar Computer --> home --> femke98 gaat, dan zie je al je dingen wel.

Offline vanadium

  • Lid
Re: [opgelost]Kan map niet verwijderen.
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/09, 13:13:50 »
Een "grafisch" programma zoals het hier bedoeld wordt, is inderdaad elk programma dat niet in de terminal draait, maar zijn uitvoer als grafische beelden op je scherm tovert.

Enkel "sudo" gebruiken om een dergelijk grafisch programma te openen, kan wel goed gaan, maar er is kans dat het ook fout gaat. Het gaat fout wanneer het als root gestarte grafische programma in jou home folder configuratiebestanden gaat wijzigen. Hierbij verandert de eigenaar naar "root". Volgende keer dat je als gewone gebruiker een programma start, heeft het geen toegang meer tot die configbestanden.

De kans dat het misloopt, is kleiner als je de optie -H gebruikt, dus: "sudo -H nautilus". Dan verandert de home directory naar die van root, nl. /home.  Grafische programma's die dan configdata proberen aan te passen, zullen het zoeken in /home in plaats van ~/home, je persoonlijke home. Als je  "sudo" zonder opties gebruikt, blijft de home directory je eigen home, met alle risico's vandien.

Re: [opgelost]Kan map niet verwijderen.
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/10, 10:40:26 »
Nautilus is een grafische schil,geen grafisch programma!Een grafisch programma is b.v. Gimp.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: [opgelost]Kan map niet verwijderen.
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/10, 11:01:39 »
Nautilus is een grafische schil,geen grafisch programma!Een grafisch programma is b.v. Gimp.

Nautilus heeft geen backend, dus het is geen grafische 'schil'. Een GUI met CLI-backend, zoals bijv. gUFW, is een grafische 'schil'.

Nautilus is een grafisch programma omdat het een GUI heeft. Bro-tip: zoek op wat de afkorting 'GUI' betekent en dan met name de 'G' ;) Je hebt gelijk dat GIMP ook een grafisch programma is, maar je moet wel het onderscheid zien. 'Grafisch' heeft in programmatermen twee betekenissen.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/10, 11:05:17 door Vistaus »

Re: [opgelost]Kan map niet verwijderen.
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/10, 15:41:47 »
Precies!In programmeurtermen,maar niet als gebruikerterm.Als ik een browser start om iets op te zoeken op mijn computer,met rootrechten of niet,heb ik niet het idee dat ik grafisch bezig ben..En daar ben ik niet alleen in..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.