Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na Ubuntu geinstalleerd te hebben krijg ik geen @  (gelezen 4543 keer)

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Na Ubuntu geinstalleerd te hebben krijg ik geen @
« Reactie #25 Gepost op: 2009/06/07, 12:25:27 »
Een "Nederlands" toetsenbord is een iets afwijkend Amerikaans bord, dus het lijkt me het beste om alternative international te pakken en niet gewoon VS.

Dat klopt niet. 95 % van de toetsenborden die in Nederland worden verkocht, zijn doodgewone Amerikaanse toetsenborden (V.S.). *Precies* dezelfde als wat er in de V.S. wordt verkocht.

Met een truukje kun je zo'n Amerikaans toetsenbord geschikter maken voor het Nederlands, door de indeling "V.S. Internationaal (met dode toetsen)" te kiezen.

Overigens betreur ik nog steeds het verdwijnen van het echte Nederlandse toetsenbord, o.a. met een volwaardige aparte toets voor trema. We moesten blijkbaar weer zo nodig veramerikaniseren... Van wie eigenlijk?
Ok, sorry. Ik meende serioes dat er verschil in zat. Zal ik wel mis hebben.
Maar alternative-international werkt verder naar behoren, en is dus een optie (naast die indeling met dode toetsen natuurlijk).

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Na Ubuntu geinstalleerd te hebben krijg ik geen @
« Reactie #26 Gepost op: 2009/06/07, 12:38:11 »
Kleine correctie: het zijn "dead keys" en geen "death keys". Dit is geen muggenzifterij. Als er op dit onderwerp gezocht wordt ka deze thread niet gevonden worden.

Offline JvH

  • Lid
Re: Na Ubuntu geinstalleerd te hebben krijg ik geen @
« Reactie #27 Gepost op: 2009/06/07, 13:41:42 »
[beetje offtopic]
Komt denk ik doordat de grote merken Amerikaans zijn. ???

OK, maar o.a. in Duitsland en Frankrijk hebben ze ook nog steeds eigen toetsenborden.... Dat is blijkbaar geen probleem voor de fabrikanten. Sterker nog, zelfs het kleine Noorwegen heeft z'n eigen toetsenbord:
http://www.goodtyping.com/teclatNOR.htm
Ik ben juist blij met dat Amerikaanse toetsenbord. En dat heeft voor mij niets met amerikanisering te maken. Als je af en toe wat programmeert is het NL toetsenbord een ware hel. De haakjes e.d. zitten (vooral t.o.v. het VS-toetsenbord) enorm onhandig. Ik vind het Amerikaanse toetsenbord daarbij even goed geschikt om Nederlands mee te typen.
De reden dat bijv. Noorwegen zijn eigen toetsenbordindeling hanteert heeft er denk ik simpelweg mee te maken dat in het Noors veel vaker diakritische tekens voorkomen dan in het Nederlands. En dan is de Amerikaanse indeling inderdaad minder handig.
In Ubuntu is het helemaal handig te regelen door de indeling US Internationsl with AltGr dead keys in te stellen. Daarop kun je exact zo typen als op een VS (niet-internationaal) toetsenbord, m.a.w. `~'" zijn geen dode toetsen. Wil je een speciaal teken, dan kun je daarvoor AltGr gebruiken: AltGr + `~'" zijn de gebruikelijke dode toetsen, en veel tekens zijn ook directer te typen, bijv. AltGr + J = ï.
[/beetje offtopic]