Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarschuwingen geven bij verwijderen map  (gelezen 1894 keer)

Waarschuwingen geven bij verwijderen map
« Gepost op: 2011/05/08, 21:11:20 »
Tot zover kan ik nergens een instelling vinden en ook niet via het forum of het mogelijk is om een waarschuwing in te stellen voordat er een map wordt verwijderd zoals bij fotos.
(pff en dat in een zin)

Bestaat er zo'n instelling?

Bedankt

Re: Waarschuwingen geven bij verwijderen map
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/08, 21:12:42 »
Persoonlijke map>>>Bewerken>>>Voorkeuren>>>tabblad Gedrag>>>vinkje zetten bij Bevestiging vragen voor het legen van de prullenbak of verwijderen van items
Et voila :D

Re: Waarschuwingen geven bij verwijderen map
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/08, 22:27:19 »
Persoonlijke map>>>Bewerken>>>Voorkeuren>>>tabblad Gedrag>>>vinkje zetten bij Bevestiging vragen voor het legen van de prullenbak of verwijderen van items
Et voila :D

Deze instelling staat al zo maar er wordt geen bevestiging gevraagd bij het verwijderen van bestanden.
Moet ik iets anders doen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Waarschuwingen geven bij verwijderen map
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/08, 22:43:53 »
Geloof het of niet, maar wat je vraagt, blijkt niet te kunnen in nautilus: om naar de Trash te deleten kan je geen bevestiging vragen/aanzetten. Wel als je de Trash niet gebruikt.

Ergens heeft zo een bevestiging ook niet zoveel zin. Op de duur verwerft de gebruiker toch dat automatisme om bij het uitvoeren van de actie ook al maar de bevestiging te geven, dat de bevestiging zijn doel voorbijschiet.

In plaats heb je nu net die trash. Wis je een bestand, maar heb je er spijt van: maak het dan ongedaan via de trash.

Wat de betreffende optie doet, is bevestiging vragen vóór je onherroepelijk wist: vooraleer je de trash leegmaakt, of vooraleer je wist zonder de trash te gebruiken (Shift+delete).
« Laatst bewerkt op: 2011/05/08, 22:45:59 door vanadium »

Re: Waarschuwingen geven bij verwijderen map
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/08, 22:48:22 »
Geloof het of niet, maar wat je vraagt, blijkt niet te kunnen in nautilus: om naar de Trash te deleten kan je geen bevestiging vragen/aanzetten. Wel als je de Trash niet gebruikt.

Ergens heeft zo een bevestiging ook niet zoveel zin. Op de duur verwerft de gebruiker toch dat automatisme om bij het uitvoeren van de actie ook al maar de bevestiging te geven, dat de bevestiging zijn doel voorbijschiet.

In plaats heb je nu net die trash. Wis je een bestand, maar heb je er spijt van: maak het dan ongedaan via de trash.

Wat de betreffende optie doet, is bevestiging vragen vóór je onherroepelijk wist: vooraleer je de trash leegmaakt, of vooraleer je wist zonder de trash te gebruiken (Shift+delete).

Dus het is niet mogelijk om een bevestiging te installeren?

Re: Waarschuwingen geven bij verwijderen map
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/09, 09:43:49 »
Misschien een idee om de betreffende mappen zo in te stellen dat je als normale gebruiker niet geen rechten hebt om de mappen (en misschien ook de bestanden) te verwijderen.
Ik heb er zelf nog niet genoeg mee gespeeld om te kunnen zeggen hoe je dit goed kan doen.

Re: Waarschuwingen geven bij verwijderen map
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/09, 09:49:30 »
Misschien een idee om de betreffende mappen zo in te stellen dat je als normale gebruiker niet geen rechten hebt om de mappen (en misschien ook de bestanden) te verwijderen.
Ik heb er zelf nog niet genoeg mee gespeeld om te kunnen zeggen hoe je dit goed kan doen.



Bedankt Erik

Offline vanadium

  • Lid
Re: Waarschuwingen geven bij verwijderen map
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/09, 10:26:42 »
Dat zou inhouden dat je directories op enkel-lezen zou zetten. Werkbaar is dat niet, want dat betekent ook dat je nieuwe bestanden niet meer kan opslaan.

Re: Waarschuwingen geven bij verwijderen map
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/09, 10:41:27 »
Dat zou inhouden dat je directories op enkel-lezen zou zetten. Werkbaar is dat niet, want dat betekent ook dat je nieuwe bestanden niet meer kan opslaan.

Idd, ik laat het maar zo en mocht ik een map per abuis verwijderen dan kan ik deze nog altijd terugzetten via de prullenbak.

Re: Waarschuwingen geven bij verwijderen map
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/09, 11:13:58 »
Idd, ik laat het maar zo en mocht ik een map per abuis verwijderen dan kan ik deze nog altijd terugzetten via de prullenbak.

En een back-up bewaren?

Re: Waarschuwingen geven bij verwijderen map
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/09, 11:16:04 »
Ja ik maak steeds een backup

bedankt

Re: Waarschuwingen geven bij verwijderen map
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/09, 11:17:27 »
Als je die melding echt prettig vind, dan kun je ook de bestandsbeheerder van KDE, genaamd Dolphin installeren. Die heeft wel die functie.