Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!  (gelezen 54444 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Gepost op: 2007/09/29, 14:23:54 »
Dikke kans dat de Ubuntuservers weer wereldwijd plat gaan door de enorme vraag, als op 18 oktober a.s. Gutsy Gibbon wordt vrijgegeven in zijn finale versie. Dat gebeurde in april
ook al, met de uitgifte van 7.04.

Voorkom dat je daarvan het slachtoffer wordt, en haal op 18 oktober je spiksplinternieuwe Ubuntu 7.10 binnen vanaf een van deze Nederlandse en Belgische mirror servers:


België:

http://ftp.belnet.be/pub/mirror/ubuntu.com/releases/

ftp://ftp.easynet.be/ubuntu-iso/

http://ubuntu.mirrors.skynet.be/pub/ubuntu.com/releases/


Nederland:

ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/

ftp://ftpserv.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/

http://ftp.tiscali.nl/ubuntu-releases/

http://nl.releases.ubuntu.com/releases/


Voor de zekerheid ook nog even een Duitse en een Franse mirror:

http://ftp.halifax.rwth-aachen.de/ubuntu-releases/

http://ftp.oleane.net/ubuntu-cd/


Tip: maak alvast even een bladwijzer van deze bijdrage.
-----------------------------------------------------------------------------------
mcgyver:
Er zal natuurlijk massaal gedownload worden. Dit legt beslag op heel wat servercapaciteit. We kunnen een beetje meehelpen door niet de .iso te downloaden maar de torrent. Hoe meer torrents hoe betere verspreiding.

Ik stel voor dat iedereen die de download doet, de komende 3 dagen (dus minimaal tot zaterdagavond middernacht) zijn pc aan laat staan EN zijn torrentprogramma open laat staan zodat de verspreiding makkelijker gaat.

Ook nu zag ik graag een beetje samenwerking. Het is heel simpel:

1 Download zo snel als mogelijk ná de officiële release je gewenste versie met behulp van een torrent (dus de .iso)

2 Check je download (met behulp van de md5sum)

3 Als hij geen fouten heeft laat je pc dan minimaal 3 dagen aanstaan.

Uiteraard is deze oproep alleen bestemd voor mensen die GEEN datalimiet hebben bij hun provider.

Hiermee help je de snelle verspreiding van ONZE nieuwe release!
------------------
Groet, Pjotr en mcgyver.

Offline Mario

  • Lid
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/29, 14:32:41 »
vraagje indien je een alpha of betaversie draait gaat een upgrade naar een final zonder problemen?
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/29, 14:41:38 »
Citaat van: mario
vraagje indien je een alpha of betaversie draait gaat een upgrade naar een final zonder problemen?
In principe wel. Maar ik doe zelf altijd liever een schone herinstallatie.

Zo gebeurd, toch? Zeker als je een aparte /home partitie hebt, waar al je documenten en instellingen in staan.

schoappied

  • Gast
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/29, 14:55:12 »
Komt ubuntustudio ook de 18de uit? (Ik dacht btw dat gutsy 10 okt zou uitkomen?)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/29, 14:57:12 »
Citaat van: arie
en via bittorrent downloaden als er torrents bijstaan. en als je geen data limiet hebt bv je torrents openlaten alls je download binnen is.
Goed idee, zo help je mee om de druk op de servers te verlichten. Alleen gebeurde het de vorige keer, in april, dat mensen ongewild de beta aan het binnenhalen en uitzaaien waren.

Dus om de kwaliteit te waarborgen, doe het dan zo:

1. haal eerst je eigen 7.10 binnen via de officiële (mirror)servers. Doe er ook een MD5sum-controle op. Zo weet je zeker, dat je een goed exemplaar hebt.

2. stel vervolgens dit goede exemplaar beschikbaar via bittorrent.

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/29, 17:37:32 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: arie
en via bittorrent downloaden als er torrents bijstaan. en als je geen data limiet hebt bv je torrents openlaten alls je download binnen is.
Goed idee, zo help je mee om de druk op de servers te verlichten. Alleen gebeurde het de vorige keer, in april, dat mensen ongewild de beta aan het binnenhalen en uitzaaien waren.

Dus om de kwaliteit te waarborgen, doe het dan zo:

1. haal eerst je eigen 7.10 binnen via de officiële (mirror)servers. Doe er ook een MD5sum-controle op. Zo weet je zeker, dat je een goed exemplaar hebt.

2. stel vervolgens dit goede exemplaar beschikbaar via bittorrent.
Hoe stel je een bestand Ubuntu7.10 beschikbaar voor bittorrent?

reekje

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/29, 17:58:15 »
Dankje

Offline Tecumseh

  • Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/29, 18:36:05 »
Het is straks misschien handig om deze tip straks na de release uit te breiden. Waar ik aan zit te denken is dat de mensen die deze release binnenhalen via de mirrors na het downloaden en checken bittorrent aanzetten en helpen met seeden.

Offline mcgyver

  • Lid
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/29, 19:12:03 »
Zullen we (degenen die geen downloadlimiet hebben) weer afspreken dat we vanaf het grote moment de computers 3 dagen aan laten staan?

Offline Soul-Sing

  • Lid
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/29, 19:19:08 »
Citaat van: mcgyver
Zullen we (degenen die geen downloadlimiet hebben weer afspreken dat we vanaf het grote moment de computers 3 dagen aan laten staan?
dat was bij feisty een prima plan, ik denk dat veel mensen hier aan mee willen werken ook voor GUTSY straks.:)
wil je net als bij feisty een omschrijving en uitleg maken van je plan, dan zetten we het tzt vast op het forum.:) ok?

Offline mcgyver

  • Lid
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/29, 19:23:56 »
In een nieuw draadje?

Offline Soul-Sing

  • Lid
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/29, 19:40:23 »
Citaat van: mcgyver
In een nieuw draadje?
ja net als toen bij feisty in het offtopic gebeuren van het forum.
gaat erom dat iedereen kan volgen hoe het bittorrentgebeuren werkt, en zo kan participeren. er waren toen veel leden die meededen.
kan ook deze draad vastzetten, maar ik mis nog wat uitleg over hoe het precies in zijn werk gaat. en kan het bij de bijdrage van pjotr123 "plakken"
aan het begin van deze draad.

breukkie

  • Gast
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/29, 19:44:49 »
Ik zal de final release downloaden en daarna op de nieuwsgroepen uploaden en daar laten aanbieden,daar liggen ook dikke 30/40 mbit lijnen uit.

HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/29, 20:41:56 »
Citaat van: arie
Citaat van: reekje
Citaat van: pjotr123
Goed idee, zo help je mee om de druk op de servers te verlichten. Alleen gebeurde het de vorige keer, in april, dat mensen ongewild de beta aan het binnenhalen en uitzaaien waren.

Dus om de kwaliteit te waarborgen, doe het dan zo:

1. haal eerst je eigen 7.10 binnen via de officiële (mirror)servers. Doe er ook een MD5sum-controle op. Zo weet je zeker, dat je een goed exemplaar hebt.

2. stel vervolgens dit goede exemplaar beschikbaar via bittorrent.
Hoe stel je een bestand Ubuntu7.10 beschikbaar voor bittorrent?

reekje
ipv een iso bestand een torrent bestand downloaden
als je op dit bestand dubbelklikt wordt automatisch je bittorrent programma ( er zit er 1 in Ubuntu ) opgestart.
al tijdens het downloaden gaat hij uploaden, hier hoef je niks voor in te stellen.

zodra je download binnen is, je bittorrent programma laten draaien, hij blijft dan doorgaan met uploaden
Wacht even.
Als ik Pjotr goed begrepen heb, moeten we dit dus niet doen.....
Eerst downloaden - dan MD5sum eroverheen laten, pas dan aanbieden. Dit voorkomt, dat er foutieve kopieen worden verspreid.....

De vraag is dus eigenlijk..... Hoe maak ik van een iso bestand, nadat ik hem gechecked heb, een torrent-bestand.

Toch? Of maak ik de boel nu nodeloos ingewikkeld?


P.S.:
als ik weet hoe ik een torrent moet maken, ga ik zekers helpen met de verspreiding hoor! Geen probleem!

Offline Soul-Sing

  • Lid
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/29, 20:50:56 »
Citaat van: arie
Citaat van: mcgyver
Zullen we (degenen die geen downloadlimiet hebben weer afspreken dat we vanaf het grote moment de computers 3 dagen aan laten staan?
computer staat bij mij altijd 24/7 aan :) maar ik snap wat je bedoelt, ik laat mijn bittorrent gewoon een paar dagen draaien
perfect!

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/29, 23:14:57 »
Hoe maak je dus een torrent van een iso bestand?

reekje

JimZ

  • Gast
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #16 Gepost op: 2007/09/29, 23:33:05 »
Citaat
Hoe maak je dus een torrent van een iso bestand?

reekje
Hoeft niet, je zoekt op zo'n mirror niet naar:

Bla-bla-bla.iso

maar naar:


Bla-bla-bla.iso.torrent

En die haal je dan binnen.

Gr,
Jim

erikapekop

  • Gast
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #17 Gepost op: 2007/09/29, 23:38:51 »
Is het een idee om ook via usenet de nieuwe versie te verspreiden?
Ik weet niet hoe je daarop moet posten/uploaden, downloaden kan ik wel.
Het lijkt me ook een mooie extra capaciteit,  daar er andere servers ingezet worden voor dit goede doel.

Groeten,
Erik

HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #18 Gepost op: 2007/09/30, 09:25:02 »
Wat denken juillie hiervan? We zetten de iso in een .tar.bz2 bestandje, en daarna maken we er een torrentje van. Gaat lekker snel & is compact. En kan ik mijn servertje met datalimiet ook nog eens bovenhalen ;). (heb hier 12 gb limiet, €1 per extra gb)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

wr19026

  • Gast
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #19 Gepost op: 2007/09/30, 12:00:10 »
Citaat van: schoappied
Komt ubuntustudio ook de 18de uit? (Ik dacht btw dat gutsy 10 okt zou uitkomen?)
Vermoed dat het een paar dagen/weken later is en dat je dan ook daar gaat zien dat de server(s) de eerste paar dagen moeilijk te bereiken zullen zijn.  Gutsy is volgens het release schedule trouwens 18 oktober.

Offline SWAT

  • Administrator
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #20 Gepost op: 2007/09/30, 12:39:56 »
*kuch* http://torrent.ubuntu.com:6969/  Deze zullen wel erg snel gaan bij de daadwerkelijke release :)

Offline shappie

  • Lid
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #21 Gepost op: 2007/09/30, 13:38:39 »
Citaat van: breukkie
Ik zal de final release downloaden en daarna op de nieuwsgroepen uploaden en daar laten aanbieden,daar liggen ook dikke 30/40 mbit lijnen uit.
Goed idee! Ik denk dat je via nieuwsgroepen een hoop mensen bereikt! En ze kunnen altijd op volle snelheid binnenhalen.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #22 Gepost op: 2007/09/30, 14:11:22 »
Citaat van: arie
Citaat van: SeySayux
Wat denken juillie hiervan? We zetten de iso in een .tar.bz2 bestandje, en daarna maken we er een torrentje van. Gaat lekker snel & is compact. En kan ik mijn servertje met datalimiet ook nog eens bovenhalen ;). (heb hier 12 gb limiet, €1 per extra gb)
het idee is leuk, maar ik denk dat de werking minder is

zoals ik het begrijp zijn de torrents van de officiele mirrors iso bestanden, die via torrents van over de hele wereld te delen zijn.

als je van een iso eerst een tar.bz2 bestand maak en op jouw server zet, is deze tar (  volgens mij ) alleen te downloaden van jouw server en te delen met de mensen die hem bij jou weghalen.

als ik het mis heb hoor ik het graag
Ik bedoelde: Als wij (ubuntu-nl) de iso hosten als een .tar.bz2 bestand (optioneel met een torrent), zullen downloads veel sneller gaan en wordt er veel minder bandbreedte gebruikt. Juist daarom (minder bandbreedte) zou ik mijn server daarom ook publiek kunnen stellen. Ik zou het zelf dan met een torrent doen, omdat dat ding nog een pentium 2 is. (Ik mag van mijn ouders niet mijn hoofd-pc als server gebruiken ,anders was het rap opgelost. En die laptop van mij stamt ook nog uit het jaar 3000 BC. En ik geloof niet dat je genoeg geheugen hebt om een torrent van 700 MB te hosten op een Commodore 64 ;) .)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline siegi

  • Lid
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #23 Gepost op: 2007/09/30, 14:44:13 »
Persoonlijk zie ik eigenlijk geen grote problemen met gutsy, Als we allemaal wat verspreid van de mirrors downloaden.

wbonline

  • Gast
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #24 Gepost op: 2007/09/30, 16:06:12 »
Wil mijn server ook wel beschikbaar stellen (100) mbit datalimiet vrij
het staat in nederland

reageer maar als er vraag naar is