Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!  (gelezen 54528 keer)

kersje86

  • Gast
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #50 Gepost op: 2007/10/11, 18:21:30 »
ben ook van plan om over te stappen... maar is ubuntu 7.10 zelfde als dat gutsy geval? of....  anders wacht ik gwn ffies 7 dagen

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #51 Gepost op: 2007/10/11, 18:33:21 »
Citaat van: kersje86
ben ook van plan om over te stappen... maar is ubuntu 7.10 zelfde als dat gutsy geval? of....  anders wacht ik gwn ffies 7 dagen
7.10 = Gutsy Gibbon :)
Momenteel is het nog 7.04 (7=2007 en 04=april). Ben je nieuw in Ubuntu?

Groetjes,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

kersje86

  • Gast
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #52 Gepost op: 2007/10/11, 19:15:47 »
ja ben nieuw ... heb vista erop staan en het onderhand wel zat en wil wat wat stabieler is... aangezien Mac OS er niet op kan en geen zin om een appeltje te kopen... dan bied Linux een goed alternatief hoor ik van velen... heb al eens de live cd geprobeerd en het bevalt me goed :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #53 Gepost op: 2007/10/11, 19:20:43 »
Welkom :)

kersje86

  • Gast
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #54 Gepost op: 2007/10/11, 19:47:39 »
dank u :P en nu nog 7 dagen wachten!

HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #55 Gepost op: 2007/10/12, 08:45:33 »
Uh,
*6* inmiddels :)

Vinc

  • Gast
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #56 Gepost op: 2007/10/13, 01:49:38 »
Kan iemand mij, en wellicht ook wat ander nieuwkomers, even uitleggen hoe je een md5sum check doet?
Wellicht ook handig om die toelichting ook bovenin dat andere, gesloten draadje te zetten?

Offline mcgyver

  • Lid
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #57 Gepost op: 2007/10/13, 08:14:57 »
Hoe check ik mijn md5sum in windows (wndows, vanwege de nieuwkomers):

> download DigestIT 2004  

http://www.kennethballard.com/modules/xproject/index.php?op=viewSummary&pid=2


> installeer dit programma (het is niet in je programmalijst te zien als je klaar bent)

Citaat
Waar vind ik mijn checksum?
Voordat je gaat checken moet je uiteraard je "checksum code" al klaar hebben liggen. Die code vindt je als volgt:

> Klik op één van de downloadlinks in de eerste post (o.a. afhankelijk van welk land  je woont)

> Bovenin staat een mapje met "MD5SUMS", dubbelklik daarop

> Nu zie je links de MD5SUMS die horen bij de versie die je wil dowloaden (of gedownload hebt)

> kopieer deze checksum, je hebt hem straks nodig. Je kan hem indien gewenst even plakken in word of wordpad of wat dan ook (is niet noodzakelijk)

Citaat
Hoe controleer ik de checksum?
> klik met de rechtermuisknop op het programma dat je wil controleren

> kies dan in de menulijst die verschijnt "digestIT 2004"

> kies vervolgens Verify MD5 Hash

> plak hierin je "checksum code"

> klik op ok

Na het checken verteld ie je of het goed of fout is

moderatoren:

als jullie dit goed vinden, kan één van jullie dit dan hier weghalen en aan bovenstaand verzoek van Vinc voldoen?

doommaniac

  • Gast
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #58 Gepost op: 2007/10/13, 18:02:12 »
Citaat van: pjotr123
Dikke kans dat de Ubuntuservers weer wereldwijd plat gaan door de enorme vraag, als op 18 oktober a.s. Gutsy Gibbon wordt vrijgegeven in zijn finale versie. Dat gebeurde in april
ook al, met de uitgifte van 7.04.

Voorkom dat je daarvan het slachtoffer wordt, en haal op 18 oktober je spiksplinternieuwe Ubuntu 7.10 binnen vanaf een van deze Nederlandse en Belgische mirror servers:


België:

http://ftp.belnet.be/pub/mirror/ubuntu.com/releases/

ftp://ftp.easynet.be/ubuntu-iso/

http://ubuntu.mirrors.skynet.be/pub/ubuntu.com/releases/


Nederland:

ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/

ftp://ftpserv.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/

http://ftp.tiscali.nl/ubuntu-releases/

http://nl.releases.ubuntu.com/releases/


Voor de zekerheid ook nog even een Duitse en een Franse mirror:

http://ftp.halifax.rwth-aachen.de/ubuntu-releases/

http://ftp.oleane.net/ubuntu-cd/


Tip: maak alvast even een bladwijzer van deze bijdrage.
-----------------------------------------------------------------------------------
mcgyver:
Er zal natuurlijk massaal gedownload worden. Dit legt beslag op heel wat servercapaciteit. We kunnen een beetje meehelpen door niet de .iso te downloaden maar de torrent. Hoe meer torrents hoe betere verspreiding.

Ik stel voor dat iedereen die de download doet, de komende 3 dagen (dus minimaal tot zaterdagavond middernacht) zijn pc aan laat staan EN zijn torrentprogramma open laat staan zodat de verspreiding makkelijker gaat.

Ook nu zag ik graag een beetje samenwerking. Het is heel simpel:

1 Download zo snel als mogelijk ná de officiële release je gewenste versie met behulp van een torrent (dus de .iso)

2 Check je download (met behulp van de md5sum)

3 Als hij geen fouten heeft laat je pc dan minimaal 3 dagen aanstaan.

Uiteraard is deze oproep alleen bestemd voor mensen die GEEN datalimiet hebben bij hun provider.

Hiermee help je de snelle verspreiding van ONZE nieuwe release
------------------
Bartek:
Er is een manier om de .iso sneller binnen te krijgen dan via de officiele weg.
Er worden per dag 1 of 2 nieuwe .iso bestanden aangeboden via:
http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/
De laatste .iso die er verschijnt is de release versie. deze wordt daarna geupload naar de verschillende servers en dat duurt een paar uur ...

Dus ... je kan de grote meute net voor zijn en dus geen last hebben van een mogelijk uitvallen van de servers zoals bij de release van Feisty gebeurd is.

Groet, Pjotr, mcgyver en Bartek.
hoi.
ik wil het best via bittorrent doen.
maar waar haal ik dat iso bestand dan.
ik heb een hele snelle verbinding,namelijk glasvezel.
hoelang of hoeveel gb moet ik laten uploaden voordat ik de pc kan uitzetten.
bij 1 dag is hij aardig geupload bij mij.
alvast bedankt.

gr doommaniac

Offline Merel

  • Lid
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #59 Gepost op: 2007/10/13, 18:59:23 »
Ik probeer het kort te houden : Ben totaal onwetend in Ubuntu.
Dus de volgende vragen zijn echte "basic" vragen :
1. Hoeveel ruimte moet ik voorzien op een apparte partitie van een harde schijf waar ik Ubuntu kan downloaden en mee oefenen.

2. Kan Ubuntu booten op een partitie vanuit een externe HDD ?

3. Ik heb (helaas ?) een bootmanager "BootMagic" included bij Partition Magic.
Ik werk met Windows-XP (en Windows98SE niet meer in gebruik) in dit systeem. Zal ik de installatie van een bijkomend OS laten gebeuren via deze bootmanager ? (een link naar uitleg desbetreffend is welkom)
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #60 Gepost op: 2007/10/13, 23:55:27 »
Dus gewoon op de dag (17e ?) van de Daily build site afhalen met de torrent, MD5 checken en seaden?

Vinc

  • Gast
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #61 Gepost op: 2007/10/13, 23:59:22 »
@mcgyver
bedenk svp voortdurend dat ik een complete nitwit ben.
da's wel niet helemaal waar, maar het scheelt soms niet veel.
zo heb ik bijv. geen idee hoe ik er achter zou kunnen komen wat 'mijn checksum code' is, een code die ik klaar moet hebben liggen...

en begrijp ik het goed dat ik vanuit windows moet werken om Ubuntu te helpen verspreiden?? Ik neem aan dat het ook kan vanuit Ubuntu zelf...
Gaat het dan anders?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #62 Gepost op: 2007/10/14, 00:00:04 »
Nee, de 18de kijken wanner de daily uitkomt en deze seeden.
Wel hopen dat er geen .1 versie komt de 18de ...
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #63 Gepost op: 2007/10/14, 00:50:16 »
Citaat van: Vinc
en begrijp ik het goed dat ik vanuit windows moet werken om Ubuntu te helpen verspreiden?? Ik neem aan dat het ook kan vanuit Ubuntu zelf...
Gaat het dan anders?
Dat begrijp ik niet goed. Als je wilt helpen met het verspreiden van Ubuntu door een deel van je bandbreedte ter beschikking te stellen via een torrent, zodat de http- en ftp-servers het minder druk hebben, dan kan dat ook prima met Ubuntu.

Je moet daarvoor een torrentprogramma gebruiken zoals bijvoorbeeld Bittorrent (basis), Azureus (zeer uitgebreid, maar beetje traag/geheugenslopend), Transmission (basis) of KTorrent (heel uitgebreid, snel, mijn persoonlijke favoriet)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline mcgyver

  • Lid
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #64 Gepost op: 2007/10/14, 08:20:08 »
Citaat van: profoX
Citaat van: Vinc
en begrijp ik het goed dat ik vanuit windows moet werken om Ubuntu te helpen verspreiden?? Ik neem aan dat het ook kan vanuit Ubuntu zelf...
Gaat het dan anders?
Dat begrijp ik niet goed. Als je wilt helpen met het verspreiden van Ubuntu door een deel van je bandbreedte ter beschikking te stellen via een torrent, zodat de http- en ftp-servers het minder druk hebben, dan kan dat ook prima met Ubuntu.

Je moet daarvoor een torrentprogramma gebruiken zoals bijvoorbeeld Bittorrent (basis), Azureus (zeer uitgebreid, maar beetje traag/geheugenslopend), Transmission (basis) of KTorrent (heel uitgebreid, snel, mijn persoonlijke favoriet)
Verduidelijking:

Ik heb wat ik geschreven heb, gedaan om de nieuwelingen. Die komen vanuit windows en weten niet hoe een md5 checksum te doen. Vandaar dat ik van windows uit ben gegaan. Ik heb daarom ook één van de meest simpel te bedienen checksum programma's gebruikt.

Ik zal ook een how to schrijven voor Ubuntu.

doommaniac

  • Gast
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #65 Gepost op: 2007/10/14, 09:36:32 »
Citaat van: bartek
Nee, de 18de kijken wanner de daily uitkomt en deze seeden.
Wel hopen dat er geen .1 versie komt de 18de ...
goede morgen.
waar kan ik die daily build site vinden.
alvast bedankt.

gr.doommaniac

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #66 Gepost op: 2007/10/14, 09:42:19 »
Citaat van: Vinc
@mcgyver
bedenk svp voortdurend dat ik een complete nitwit ben.
da's wel niet helemaal waar, maar het scheelt soms niet veel.
zo heb ik bijv. geen idee hoe ik er achter zou kunnen komen wat 'mijn checksum code' is, een code die ik klaar moet hebben liggen...

en begrijp ik het goed dat ik vanuit windows moet werken om Ubuntu te helpen verspreiden?? Ik neem aan dat het ook kan vanuit Ubuntu zelf...
Gaat het dan anders?
Het is eigenlijk vrij simpel: Je moet helemaal niks!
Dat er over een week of zoiets een nieuwe versie van Ubuntu uitkomt, betekent dat jij --als je dat wil-- de nieuwe versie kan downloaden en installeren. Je kan er ook voor kiezen om bij de huidige versie te blijven. Het is ook prima als je bij Windows of OSX wil bijven. Het is je eigen keuze.

Het belangrijkste nieuws wat betreft Ubuntu is, dat er een nieuwe versie is die voor zo goed als iedereen beter is dan een eerdere versie. Wil je zelf profiteren van die nieuwe versie dan installeer je die over de oude versie.
Heb je heel veel vertrouwen in die versie, dan raad je die versie ook aan aan andere mensen. Heb je dat vertrouwen niet, dan doe je dat niet.

De tip die hier gegeven wordt: haal Ubuntu binnen via Bittorrent. Bittorrent is een systeem waarin iedere gebruiker het bestand doorstuurt naar andere gebruikers (peer to peer, p2p). Op deze manier vorm je geen belasting voor de servers van Ubuntu, die het al zo druk hebben op die dag. Jij haalt het binnen via andere gebruikers, en je stuurt het tegelijkertijd door naar andere gebruikers. Bittorrent werkt op ieder besturingssysteem. Het levert voordelen op voor meerdere mensen: Jij hebt het bestand waarschijnlijk sneller gedownload, en tegelijkertijd zorg je er voor dat andere mensen dat bestand ook sneller binnen gehaald hebben.

Een checksum is een code die gemaakt wordt aan de hand van de inhoud van een bepaald bestand. Bestand X levert een andere code op dan bestand Y, omdat die bestanden een verschillende inhoud hebben. Omgekeerd kan je door middel van de checksum bepalen of je het goede bestand op je computer hebt. Op de dag van de release worden de bestanden verspreid, en is de checksum van die bestanden bekend. Met de checksum kan je controleren of het bestand dat je binnengehaald hebt via Bittorrent of via een "gewone" download het goede bestand is.

Hoe je die checksum controleert is een technisch verhaal. Via het commando "md5sum bestand.iso" kom je de checksum van jouw bestand te weten. Het regeltje met getallen en letters wat je te zien krijgt moet overeenkomen met de checksum die hier en op de Ubuntu site staat.

Dat is alles :)
Op de dag van de release zie je vanzelf hier de linkjes verschijnen die je aan kan klikken. Dit zijn zowel de "gewone" downloads als de Bittorrent links. Je kan gewoon klikken op een linkje, en je haalt het bestand binnen. Zo simpel is het.

Dit is algemeen de manier waarop het werkt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #67 Gepost op: 2007/10/14, 09:49:26 »
Citaat van: Merel
Ik probeer het kort te houden : Ben totaal nonwetend in Ubuntu als nieuw in dit forum. Dus de volgende vragen zijn echte "basic" vragen :
1. Hoeveel ruimte moet ik voorzien op een apparte partitie van een harde schijf waar ik Ubuntu kan downloaden en mee oefenen.

2. Kan Ubuntu booten op een partitie vanuit een externe HDD ?

3. Ik heb (helaas ?) een bootmanager "BootMagic" included bij Partition Magic.
Ik werk met Windows-XP (en Windows98SE niet meer in gebruik) in dit systeem. Zal ik de installatie van een bijkomend OS laten gebeuren via deze bootmanager ? (een link naar uitleg desbetreffend is welkom)
1. Vanaf 6 GB kan je zo'n beetje alles doen wat je wilt. Meer is natuurlijk beter, maar het hoeft niet.

2. Dat kan, al is het veel makkelijker en probleemlozer om Ubuntu op een interne schijf te installeren.

3. Ubuntu installeert zijn eigen bootmanager, Grub. Die is in staat om Ubuntu, Windows en nog veel meer besturingssystemen op te starten. Grub en Bootmagic samen laten werken gaat denk ik niet lukken. Grub zal denk ik wel prima de taken van Bootmagic over kunnen nemen.

HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #68 Gepost op: 2007/10/14, 13:14:50 »
Citaat van: Johanvd
Hoe je die checksum controleert is een technisch verhaal. Via het commando "md5sum bestand.iso" kom je de checksum van jouw bestand te weten. Het regeltje met getallen en letters wat je te zien krijgt moet overeenkomen met de checksum die hier en op de Ubuntu site staat.

Dat is alles :)
Op de dag van de release zie je vanzelf hier de linkjes verschijnen die je aan kan klikken. Dit zijn zowel de "gewone" downloads als de Bittorrent links. Je kan gewoon klikken op een linkje, en je haalt het bestand binnen. Zo simpel is het.

Dit is algemeen de manier waarop het werkt.
Sympathiek idee om de torrent te gebruiken; ik heb wat zitten oefenen vandaag (nog nooit torrent gebruikt). Begrijp ik het goed dat je bij de md5-check zelf de cijfers/letters-brij moet vergelijken? Dan lijkt me een vergissing snel gedaan.

Offline mcgyver

  • Lid
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #69 Gepost op: 2007/10/14, 13:25:11 »
Lees bijdrage nummer 64. Ik heb een aanpassing gepleegd.

Offline Jenske

  • Lid
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #70 Gepost op: 2007/10/14, 13:45:08 »
Citaat van: Johanvd
(...)
De tip die hier gegeven wordt: haal Ubuntu binnen via Bittorrent. Bittorrent is een systeem waarin iedere gebruiker het bestand doorstuurt naar andere gebruikers (peer to peer, p2p). Op deze manier vorm je geen belasting voor de servers van Ubuntu, die het al zo druk hebben op die dag. Jij haalt het binnen via andere gebruikers, en je stuurt het tegelijkertijd door naar andere gebruikers. Bittorrent werkt op ieder besturingssysteem. Het levert voordelen op voor meerdere mensen: Jij hebt het bestand waarschijnlijk sneller gedownload, en tegelijkertijd zorg je er voor dat andere mensen dat bestand ook sneller binnen gehaald hebben.
(...)
Ik heb inmiddels 7.10 al geïnstalleerd, maar ik vroeg me volgende zaken af:

-- ik wil graag mijn computer via bittorrent beschikbaar stellen voor andere gebruikers, maar ...
   - hoe zet je bittorrent 'aan' zonder dat ik op dat ogenblik zelf een bestand wil inlezen (m.a.w. ik HEB het bestand al en hoef dus niet nog eens 7.10 in te zitten lezen)
   - aangezien ik heel mijn Ubuntu al heb geïnstalleerd en draaiend heb, wil ik ook weten hoe ik een bestand via bittorrent kan beschikbaar stellen; moet ik dan zelf terug een bittorrent 'download' opstarten
   - mijn PC staat soms maar een uurtje aan: vanaf welke tijdsduur heeft het zin om een bittorrent 'open' te zetten voor gebruik door anderen?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline mcgyver

  • Lid
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #71 Gepost op: 2007/10/14, 13:48:23 »
Je moet het bestand (dus de Gutsy) op je pc hebben staan en je moet je torrent programma open hebben staan.

HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #72 Gepost op: 2007/10/14, 14:28:03 »
Citaat van: mcgyver
Lees bijdrage nummer 64. Ik heb een aanpassing gepleegd.
Ja, gezien; ik neem aan het onder Ubuntu ook ongeveer zo werkt.

Dank.

HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #73 Gepost op: 2007/10/14, 15:44:37 »
Ik heb eens even rondgeneust... is een snelheid van 64 Kbps snel (voor upload)? dan kan ik gerust wel mijn computer een paar daagjes laten aanstaan (als ik aan mijn datalimiet ben gekomen, dan wordt de snelheid verminderd tot 64 Kbps, en ik zit nu toch al aan mijn limiet)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Redfish

  • Gast
HANDLEIDING: zo haal je straks Gutsy het snelste binnen!
« Reactie #74 Gepost op: 2007/10/14, 17:31:51 »
Hoe gaat het als je nu 7.04 hebt? Kun je dan via apt-get upgrade automagisch upgraden?

Kan ook de torrent downloaden, maar dan moet ik alles weer opnieuw installeren. Heb een eigen download server, die laat ik dan wel rammelen.