Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VirtualBox  (gelezen 967 keer)

Offline Gerrad

  • Lid
VirtualBox
« Gepost op: 2020/05/01, 16:20:39 »
Hallo allemaal,

Bestaat er een stap-voor-stap uitleg in het nederlands (een boek of site) waarmee ik op gang kan geraken?
Ik gebruik versie Ubuntu 16.04 32 bit in een dual-boot instal met Windows XP op een desktop pc. Stok-oud maar het werkt voor mij.
Ik heb nu twee vm's MSDos 6.22 en XP waar ik niet verder mee kom en heb behoefte aan een soort 'VirtualBox voor dummie's'.
 
Gerrad.

Offline Gamer

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/01, 18:18:45 »
Of dat bestaat (virtualbox voor dummie's) weet ik niet.

Maar als je ons verteld wat het probleem is.
Komt er waarschijnlijk ook een antwoord met oplossing.

Offline aartje

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/01, 19:52:57 »

Re: VirtualBox
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/01, 20:15:07 »
Hoe oud is die computer, Gerrad?
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: VirtualBox
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/01, 20:25:05 »
Hallo allemaal,


Ik gebruik versie Ubuntu 16.04 32 bit in een dual-boot instal met Windows XP op een desktop pc. Stok-oud maar het werkt voor mij.
Ik heb nu twee vm's MSDos 6.22 en XP waar ik niet verder mee kom en heb behoefte aan een soort 'VirtualBox voor dummie's'.
 
Gerrad.
Hoi Gerrad,
Waarschijnlijk heb je max 2 Gb Ram geheugen !Ja dat word wel spannend om VB deftig te laten werken  ;)
Geef ook eens aan wat voor CPU en ook het Ram.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline Gerrad

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/02, 15:38:02 »
Mijn probleem Gamer (als je dat al een probleem moet noemen) is dat ik uit pure uit pure nostalgie - zonder te moeten switchen naar Windows XP - nog eens met lang geleden gemaakte basic-programmaatjes bezig wil onder DOS.

Bedankt aartje voor je link; daar ga ik me zeker in verdiepen.

De computer pederoco is in 2007 gekocht.

Besturingssysteem rive gauche is Ubuntu 16.04.6 32-bit. Dat is wat geïnstalleerd is, maar tot mijn verrassing gaf een programma dat specificaties van de geïnstalleerde hardware verzameld (inxi) aan dat het bij mij om een 64-bit cpu gaat, dus maar eens opgestart van een live-cd met een 64-bit versie en dat werkte. De volgende upgrade gaat dus 64-bit worden.

Intel® Core™2 CPU 6300 @ 1.86GHz × 2
          description: CPU
          product: Intel(R) Core(TM)2 CPU 6300  @ 1.86GHz
          physical id: 0
          slot: LGA 775
          size: 1599MHz
          capacity: 4GHz
          width: 64 bits
          clock: 266MHz

Werkgeheugen 5,6 GiB

groeten en allemaal dank voor het reageren.

Gerrad.

Re: VirtualBox
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/02, 16:13:09 »
Mijn probleem Gamer (als je dat al een probleem moet noemen) is dat ik uit pure uit pure nostalgie - zonder te moeten switchen naar Windows XP - nog eens met lang geleden gemaakte basic-programmaatjes bezig wil onder DOS.

Bedankt aartje voor je link; daar ga ik me zeker in verdiepen.

De computer pederoco is in 2007 gekocht.

Besturingssysteem rive gauche is Ubuntu 16.04.6 32-bit. Dat is wat geïnstalleerd is, maar tot mijn verrassing gaf een programma dat specificaties van de geïnstalleerde hardware verzameld (inxi) aan dat het bij mij om een 64-bit cpu gaat, dus maar eens opgestart van een live-cd met een 64-bit versie en dat werkte. De volgende upgrade gaat dus 64-bit worden.

Intel® Core™2 CPU 6300 @ 1.86GHz × 2
          description: CPU
          product: Intel(R) Core(TM)2 CPU 6300  @ 1.86GHz
          physical id: 0
          slot: LGA 775
          size: 1599MHz
          capacity: 4GHz
          width: 64 bits
          clock: 266MHz

Werkgeheugen 5,6 GiB

groeten en allemaal dank voor het reageren.

Gerrad.
Leuke verrassing zonder het te weten ineens 64Bits en ook nog 6GB  mooi zo ;)
Zou normaal moeten lukken met VB.
Succes verder ...
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline Cme

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/02, 16:35:38 »
Aartje, misschien heel onterecht om te melden maar ik kreeg een ongerust gevoel bij het openen van de link waarnaar jij verwijst. Het is een nederlandse bewerking van de site? Waarom deze popup, zie plaatje.
met groet, Sorry voor 2x het plaatje!
Cme
Is dit wat om te beginnen ?
https://nl.tipsandtrics.com/how-use-virtualbox-753008
« Laatst bewerkt op: 2020/05/02, 16:37:33 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: VirtualBox
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/02, 16:48:08 »
Aartje, misschien heel onterecht om te melden maar ik kreeg een ongerust gevoel bij het openen van de link waarnaar jij verwijst. Het is een nederlandse bewerking van de site? Waarom deze popup, zie plaatje.
met groet, Sorry voor 2x het plaatje!
Cme
Is dit wat om te beginnen ?
https://nl.tipsandtrics.com/how-use-virtualbox-753008
Ja inderdaad krijg ik ook melding in Win 10 van mijn AV Eset,bedreiging verwijderd ,maar site gaan gewoon verder open!
In Ubuntu 20.04  krijg ik niet die afbeeldingen tezien...maar wel dit...



Mvg
c'est dur la vie d'artiste

nahjo

  • Gast
Re: VirtualBox
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/02, 17:32:34 »
met de extensie uBlock Origin in de browser niks vreemd aan die site te ontdekken.
Virustotaal geeft ook geen alarm.

Offline vanadium

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/02, 17:37:56 »
Mijn probleem Gamer (als je dat al een probleem moet noemen) is dat ik uit pure uit pure nostalgie - zonder te moeten switchen naar Windows XP - nog eens met lang geleden gemaakte basic-programmaatjes bezig wil onder DOS.
Als dat het is wat je wil, dan heb ik mogelijk een veel gemakkelijker oplossing voor je: Dosbox. Dat is een virtuele emulator van ouwe MS DOS met Tandy/Hercules/CGA enz grafische kaart  =D.

Installeren in het softwarecentrum, en je kan vrijwel onmiddellijk aan de slag met je basic programmaatjes. Installeren via de terminal: "sudo apt-get install dosbox".

Offline Gamer

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/02, 17:55:28 »
Mijn probleem Gamer (als je dat al een probleem moet noemen) is dat ik uit pure uit pure nostalgie - zonder te moeten switchen naar Windows XP - nog eens met lang geleden gemaakte basic-programmaatjes bezig wil onder DOS.

Gerrad.

Ben je nog in het bezit van de installatie files van MS-DOS cq de installatie schijf van windows XP ?
Of heb je ergends een image gedownload van een virtuele PC. Een .ova of een .ovf file

Ik heb geen ervaring met de optie waar @vanadium mee komt.

Zeg het maar wat jouw de voorkeur geeft. En of je verder wild gaan met virtualbox.

Re: VirtualBox
« Reactie #12 Gepost op: 2020/05/02, 18:07:45 »
met de extensie uBlock Origin in de browser niks vreemd aan die site te ontdekken.
Virustotaal geeft ook geen alarm.
Zal inderdaad niet echt veel aan de hand zijn.Nu nog eens gekeken in Ubuntu zonder die browser guard en met ablock die er 13 blokeerd
Niets verdacht te zien op de site  ;) AV ja die  gaan soms de mist in.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline Gerrad

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #13 Gepost op: 2020/05/03, 14:00:29 »
Tot zover iedereen bedankt. Ik ga ermee aan de slag.

groeten, Gerrad