Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gebruiksvriendelijke documenten scanner  (gelezen 2251 keer)

Offline vragen

  • Lid
Gebruiksvriendelijke documenten scanner
« Gepost op: 2011/06/21, 13:07:54 »
Momenteel gebruik ik Simple Scan 2.32.0.1 in Xubuntu 11.04. Het is inderdaad een simpel programma en is niet ingewikkeld. Met JPG bestanden worden die wel erg groot. En dat is niet altijd even handig.

Zijn er ook mogelijkheden om bestanden in kleiner format te brengen zonder gebruik te maken va comprimeer programma? Zo kan ik een bestand opsturen naar DAS (rechtsbijstand) maar daar moet je 1 bestand uploaden en mag maximaal 2 MB zijn. Dat is wel erg weinig vind ik.

Als ik een bestand wil maken dan kan ik kiezen voor enkele pagina's voor invoer. Maar dan scant hij achter elkaar door, dus geen tijd om een nieuwe pagina in de scanner te leggen!

Ik gebruk HP PSC 2210 all-in-one scanner/fax/printer.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gebruiksvriendelijke documenten scanner
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/21, 13:49:53 »
Je kunt de te grote .jpg's achteraf verkleinen (schalen) in Gimp.

Werkbalk Gimp - Afbeelding - Afbeelding schalen...
Tip: zet ze op 1280 x 1024, dat geeft een mooi klein bestand en toch nog steeds een behoorlijk grote afbeelding.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Gebruiksvriendelijke documenten scanner
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/21, 14:04:34 »
In de voorkeuren van Simple Scan kun je de resolutie instellen. Deze staat standaard op 300 dpi (dacht ik), maar voor documenten is 150 dpi ook wel genoeg. Je bestand wordt dan vele factoren kleiner.

Comprimeren van een .jpg heeft (bijna) geen zin, want die zijn al gecomprimeerd.

Offline MKe

  • Lid
Re: Gebruiksvriendelijke documenten scanner
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/21, 14:06:12 »
Als je met de commandline kunt werken is het commando mogrify een aanrader. Daarmee kun je b.v. heel snel een serie plaatjes schalen. Misschien moet je het nog wel installeren.

Re: Gebruiksvriendelijke documenten scanner
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/21, 14:07:44 »
In de voorkeuren van Simple Scan kun je de resolutie instellen. Deze staat standaard op 300 dpi (dacht ik), maar voor documenten is 150 dpi ook wel genoeg. Je bestand wordt dan vele factoren kleiner.

Comprimeren van een .jpg heeft (bijna) geen zin, want die zijn al gecomprimeerd.

PNG is juist gecomprimeerd en JPG niet.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Gebruiksvriendelijke documenten scanner
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/21, 14:13:31 »
Comprimeren van een .jpg heeft (bijna) geen zin, want die zijn al gecomprimeerd.
PNG is juist gecomprimeerd en JPG niet.
Dan zal het wel aan mij liggen want als ik een .jpg probeer te comprimeren, wordt tie alleen maar groter (net nog geprobeerd)...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gebruiksvriendelijke documenten scanner
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/21, 15:36:28 »
PNG is juist gecomprimeerd en JPG niet.
Niet juist. Zowel PNG als JPG zijn gecomprimeerd. Beide formaten zal je via een archieveringsprogramma zoals zip of tar niet verder kunnen comprimeren. PNG gooit bij het comprimeren geen data weg, terwijl JPG tijdens het comprimeren ook niet of nauwelijks zichtbare informatie zal verwijderen om het bestand nog meer te kunnen verkleinen. JPG bestanden van fotomateriaal zijn daarom veel kleiner dan een PNG. Anderszijds kan met PNG gekozen worden enkel een beperkt aantal kleuren (vb. enkel zwart/wit) op te slaan (palettesysteem), waardoor de bestandsgrootte sterk kan gereduceerd worden.

Voor zover ik zie, zijn er slechts twee mogelijkheden in Simple Scan om je bestandsgrootte te controleren: kiezen tussen jpg of png, en instellen van resolutie. Voor zwart-wit bestanden zou je heel goede kwaliteit kunnen krijgen (hoge resolutie, vb 300 dpi) door slechts twee kleuren - zwart en wit - op te slaan. Die optie zit er niet tussen.

Als je het Simple wil houden, dan moet je werken met wat je hebt: verlaag de resolutie en sla op onder jpeg. Bij jpeg kan je dan nog eens het compressieniveau instellen: de mate waarin gegevens weggegooid mogen worden.

Even proberen met die mogelijkheden: je zal de balans moeten maken tussen bestandsgrootte en kwaliteit die nog aanvaardbaar is.

Offline MKe

  • Lid
Re: Gebruiksvriendelijke documenten scanner
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/21, 15:39:11 »
jpeg is idd een manier van 'comprimeren', maar maakt gebruik van 'glossy' comprimeren, d.w.z. het gooit data weg. PNG is ook een vorm van comprimeren, maar hierbij treed geen kwaliteitsveries op. In zeer strikte zin van het woord is JPEG dus niet echt comprimeren zoals vistaus zegt, in de praktijk komt het daar echter wel op neer, beetje woordspelletje van vistaus, dus.

edit: vanadium was me voor :D

Offline vragen

  • Lid
Re: Gebruiksvriendelijke documenten scanner
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/21, 19:07:10 »
Bedankt voor jullie tips en tijd. Ik heb hem naar 150 gereduceerd. Dit is inderdaad nog steeds superieure kwaliteit! Super bedankt!

Offline h2o

  • Lid
Re: Gebruiksvriendelijke documenten scanner
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/21, 19:20:57 »
Je kunt de te grote .jpg's achteraf verkleinen (schalen) in Gimp.

Werkbalk Gimp - Afbeelding - Afbeelding schalen...
Tip: zet ze op 1280 x 1024, dat geeft een mooi klein bestand en toch nog steeds een behoorlijk grote afbeelding.

Misschien een tip voor jou Pjotr. Ik gebruik hiervoor het programma Mirage. Met Mirage kun je bestanden bekijken en ook verkleinen. Is veel sneller dan iedere keer Gimp op te starten.
Mirage staat bij Debian in de pakketbronnen, ik neem aan ook bij Ubuntu.

PS. Ik heb het vanmiddag nog gebruikt voor een collega die vier foto's snel nodig had (en verkleind moesten worden). Heel snel gebeurd.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gebruiksvriendelijke documenten scanner
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/21, 19:34:57 »
@h2o: ik zal er eens naar kijken. Dank voor de tip.  :)

Offline h2o

  • Lid
Re: Gebruiksvriendelijke documenten scanner
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/21, 19:37:11 »
@h2o: ik zal er eens naar kijken. Dank voor de tip.  :)

Het is ook een heel klein pakketje. Je kunt het ook gebruiken i.p.v. eog en dergelijke programma's. Ook ideaal voor lichtgewicht systemen.

Meer info: http://mirageiv.berlios.de/
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex