Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Antergos ervaringen?  (gelezen 796 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Antergos ervaringen?
« Gepost op: 2016/08/18, 22:14:47 »
Nadat ik in een eerder topic Manjaro opgegeven heb (vastlopers bij installatie en updates), ben ik nu Antergos (Gnome) aan het proberen.
Dat ziet er tot nog toe veelbelovend uit! Eenvoudige duidelijke installer, mogelijkheid om verschillende programma's al tijdens installatie binnen te halen, vlekkeloze installatie en alles lijkt prima te werken. En het is een kwestie van smaak, maar ik vind de minimalistische Numix iconen wel verfrissend.

Re: Antergos ervaringen?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/18, 22:31:25 »
Bij mij draait het ook nog steeds prima. En die numix iconen vind ik persoonlijk erg fleurig met al die kleurtjes. Ziet er gewoon mooi uit. ;)
Kubuntu 20.04

Re: Antergos ervaringen?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/19, 12:35:41 »
Die Cnchi installer schijnt nog wel eens problemen te geven, voor de rest ziet het er wel mooi uit.
Je hoeft geen Gnome te kiezen, maar dat weet je vast..

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Antergos ervaringen?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/19, 12:53:04 »
Weet ik, maar ik wil graag gnome...😉

Re: Antergos ervaringen?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/19, 13:33:38 »
Ik heb geen problemen met die installer gehad. Vond de optie om tijdens installatie allerlei zaken al toe te voegen ook erg handig.
Kubuntu 20.04

Re: Antergos ervaringen?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/19, 13:46:17 »
Nou, maar dat is toch hartstikke fijn voor jullie.
Dus Ubuntu kan eindelijk de deur uit? ;)

Enkele maanden geleden deed die Cnchi het amper, maar misschien is hij nu verbeterd, weet niet, heb geen Antergos.

Antergos, olé!

Geen apt-get gebruiken hè, dat verstaat hij niet, hahaha.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Antergos ervaringen?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/19, 13:51:36 »
Nou, maar dat is toch hartstikke fijn voor jullie.
Dus Ubuntu kan eindelijk de deur uit? ;)

Enkele maanden geleden deed die Cnchi het amper, maar misschien is hij nu verbeterd, weet niet, heb geen Antergos.

Antergos, olé!

Geen apt-get gebruiken hè, dat verstaat hij niet, hahaha.

Ubuntu gaat zeker de deur niet uit, maar ik wilde eens een rolling release proberen. Dat is Arch, maar dat vind ik te lastig installeren/configureren. Vandaar Antergos, dat is voor mij prima. Ik heb dit nu draaien op een usb3 stick op mijn werk laptop en dat draait een stuk beter/sneller dan de standaard Windows installatie vanaf de HDD. Ik mag op mijn werk laptop helaas geen andere dingen installeren, maar booten vanaf een usb stick is niet geblockt, dus dit gaat prima! :rolleyes:

Re: Antergos ervaringen?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/19, 14:10:13 »
Helemaal geen exit voor Ubuntu hoor, dat hoeft toch ook helemaal niet.  ;)
Kubuntu 20.04

Offline Ramana

  • Lid
Re: Antergos ervaringen?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/08/19, 20:16:54 »
Toeval? Gisteren en vandaag Antergos uitgeprobeerd.  Installatie (van de ontwikkelversie) ging prima! Mooi en strak Arch-steem. Om praktische redenen toch weer teruggegaan naar Manjaro.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Antergos ervaringen?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/08/19, 20:22:32 »
Oh ja, ik had in Manjaro al de icons vervangen door veel mooiere,  waaroronder de Numix icons.

En Ubuntu/Mint? Draait prima op de pc van m!n vrouw.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Antergos ervaringen?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/08/20, 09:07:08 »
Toeval? Gisteren en vandaag Antergos uitgeprobeerd.  Installatie (van de ontwikkelversie) ging prima! Mooi en strak Arch-steem. Om praktische redenen toch weer teruggegaan naar Manjaro.

Ik ben gewoon even nieuwsgierig, maar welke praktische redenen bedoel je? In gebruik zie ik het verschil nu zo, of is Manjaro voor jou toch handiger?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Antergos ervaringen?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/08/20, 09:10:11 »
Ik mis voor Antergos nog wel zo'n handige tips&tricks site als van Pjotr. Je kan voor Arch natuurlijk heel veel info vinden, maar dat is (logischerwijs) gelijk weer voor de terminal tijgers...

Ik moest bijvoorbeeld even zoeken hoe is zowel Engelse als de Nederlandse taal kan toevoegen aan de spellingscontrole... Ook een screensaver installeren lijkt in Antergos nog niet heel handig. Je kan alleen het scherm op zwart laten gaan in de energie instellingen.


Re: Antergos ervaringen?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/08/20, 22:14:56 »
Ik mis voor Antergos nog wel zo'n handige tips&tricks site als van Pjotr. Je kan voor Arch natuurlijk heel veel info vinden, maar dat is (logischerwijs) gelijk weer voor de terminal tijgers...
I

Dat is niet zo verwonderlijk, een grafisch schilletje om een aantal 'simpele' commando's is iets wat niet rijmt met Arch. Wanneer je heel snel up-to-date wilt blijven ga je geen tijd spenderen aan dit soort dingen ;)  Arch heeft de 'latest and greatest' maar dat je daar zelf iets meer voor moet doen, is net wat je zegt dan ook logisch.  Ik gebruik zelf geen Antergos maar heb wel met Manjaro JWM gespeeld en dat is wel te doen...Alleen snap ik sommige keuzes weer niet (ik haat online dingen waar ook offline dingen voor zijn).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Antergos ervaringen?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/08/21, 07:06:17 »
Ik mis voor Antergos nog wel zo'n handige tips&tricks site als van Pjotr. Je kan voor Arch natuurlijk heel veel info vinden, maar dat is (logischerwijs) gelijk weer voor de terminal tijgers...
I

Dat is niet zo verwonderlijk, een grafisch schilletje om een aantal 'simpele' commando's is iets wat niet rijmt met Arch. Wanneer je heel snel up-to-date wilt blijven ga je geen tijd spenderen aan dit soort dingen ;)  Arch heeft de 'latest and greatest' maar dat je daar zelf iets meer voor moet doen, is net wat je zegt dan ook logisch.  Ik gebruik zelf geen Antergos maar heb wel met Manjaro JWM gespeeld en dat is wel te doen...Alleen snap ik sommige keuzes weer niet (ik haat online dingen waar ook offline dingen voor zijn).

Het is ook niet verwonderlijk dat het in de terminal moet, maar ik bedoel wat meer info hoe een optimaal systeem te bouwen. Ik schuw de terminal niet, maar binnen Arch krijg je bij een vraag gelijk alle opties en hoe dat in de terminal uit te voeren, maar niet echt advies wat optimaal is in een gegeven situatie. Ik krijg vaak een iets met bomen in een bos gevoel...

Maar al met al goed te doen en het draait super snel.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Antergos ervaringen?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/08/21, 13:50:31 »
Toeval? Gisteren en vandaag Antergos uitgeprobeerd.  Installatie (van de ontwikkelversie) ging prima! Mooi en strak Arch-steem. Om praktische redenen toch weer teruggegaan naar Manjaro.

Ik ben gewoon even nieuwsgierig, maar welke praktische redenen bedoel je? In gebruik zie ik het verschil nu zo, of is Manjaro voor jou toch handiger?

Manjaro is voor mij inderdaad net iets handiger:
- het ietwat achter lopen t.o.v. Arch is geen enkel probleem, eerder een voordeel (echte serieuze veiligheidsproblemen worden in de meeste distro's, ook bij Manjaro snel opgelost Dat was goed te merken toen met SSL. Manjaro bleef niet wachten op Arch! Het voordeel is juist die extra testslag. Concreet betekent dat minder problemen bij een upgrade dan bij Arch). Natuurlijk gaat er soms wel eens wat mis, maar dat wordt vaak zeer snel opgelost (en met Manjaro valt te communiceren!)
- extra tools, zoals hardware detectie, zijn prima
- de distributie als geheel is een goed gekozen samenstelling.
- ben bijna verliefd op de Manjaro-tools: het is zeer eenvoudig om een eigen, verse live-cd/usb te maken.

Dus als ik met een schone lei wil beginnen, dan maak ik in m'n huidige installatie een nieuwe live-cd met mijn eigen pakketlijst. Dus na installatie geen honderden MB aan updates.  Overigens is dat zelden nodig; upgraden gaat bijna altijd probleemloos. Het is meer dat ik zelf mijn systeem vervuild heb door al het gerommel dat ik soms met een nieuwe lei wil beginnen.


Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Antergos ervaringen?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/08/21, 14:34:37 »
Toeval? Gisteren en vandaag Antergos uitgeprobeerd.  Installatie (van de ontwikkelversie) ging prima! Mooi en strak Arch-steem. Om praktische redenen toch weer teruggegaan naar Manjaro.

Ik ben gewoon even nieuwsgierig, maar welke praktische redenen bedoel je? In gebruik zie ik het verschil nu zo, of is Manjaro voor jou toch handiger?

Manjaro is voor mij inderdaad net iets handiger:
- het ietwat achter lopen t.o.v. Arch is geen enkel probleem, eerder een voordeel (echte serieuze veiligheidsproblemen worden in de meeste distro's, ook bij Manjaro snel opgelost Dat was goed te merken toen met SSL. Manjaro bleef niet wachten op Arch! Het voordeel is juist die extra testslag. Concreet betekent dat minder problemen bij een upgrade dan bij Arch). Natuurlijk gaat er soms wel eens wat mis, maar dat wordt vaak zeer snel opgelost (en met Manjaro valt te communiceren!)
- extra tools, zoals hardware detectie, zijn prima
- de distributie als geheel is een goed gekozen samenstelling.
- ben bijna verliefd op de Manjaro-tools: het is zeer eenvoudig om een eigen, verse live-cd/usb te maken.

Dus als ik met een schone lei wil beginnen, dan maak ik in m'n huidige installatie een nieuwe live-cd met mijn eigen pakketlijst. Dus na installatie geen honderden MB aan updates.  Overigens is dat zelden nodig; upgraden gaat bijna altijd probleemloos. Het is meer dat ik zelf mijn systeem vervuild heb door al het gerommel dat ik soms met een nieuwe lei wil beginnen.

Tsja, ik wilde het graag proberen op mijn HP 8460p laptop, juist omdat het wel rolling release maar geen bleeding edge is... Maar goed, ik kreeg het dus eerst met de grootst mogelijke moeite geinstalleerd (bleef maar vastlopers krijgen) en toen ik het uiteindelijk geinstalleerd kreeg, liepen de updates constant vast. Wellicht was het goed gegaan als ik voor de standaard (XFCE ofKDE) was gegaan, maar ik wil graag met Gnome werken.

Re: Antergos ervaringen?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/08/21, 22:19:28 »

- ben bijna verliefd op de Manjaro-tools: het is zeer eenvoudig om een eigen, verse live-cd/usb te maken.


Ik weet niet welke DM/WM jij gebruikt, maar de JWM versie is ook uitstekend wat betreft tools.
JWM heeft 1 configuratiebestand en is voor een normale gebruiker 1 grote brij.
In de versie van Manjaro zit een script waarbij je stukje bij beetje de boel handiger kunt aanpassen.
Volgens mij zijn er niet veel distro's die dit hebben. Ik dwaal een beetje af, maar goed wellicht is het ook wel een punt om de verschillen tussen Manjari en Antergos duidelijker te maken :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Ramana

  • Lid
Re: Antergos ervaringen?
« Reactie #17 Gepost op: 2016/08/22, 18:54:44 »
Met de majaro-tools bedoel ik de tools om een installeerbare iso te makemet DE en paketten naar keuze.