Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Permissies USB disk veranderen?  (gelezen 825 keer)

Offline jjge

  • Lid
Permissies USB disk veranderen?
« Gepost op: 2007/04/12, 09:40:02 »
Hallo, *

Ik draai Ubuntu 5.10 met een 2.6.12 kernel (beetje oud, ik weet het .. ;-) en ik heb problemen met een USB disk.

Hij mount vanzelf, en staat dan geregistreerd als /media/My\ Book, met owner root.root en rechten rwx------ . Dat laatste is het probleem, want ik wil deze disk gebruiken als backup voor een extern systeem. En om het nog wat erger te maken: dat externe systeem is Windows, dus het moet via Samba (de drive heeft een VFAT filesystem, dat zal wel lukken). Maar een share met rwx------ wordt natuurlijk nooit accessible van buitenaf.

Ik heb natuurlijk al chmod en chown geprobeerd, maar dat heeft geen effect (ook geen foutmelding-- er gebeurt gewoon niks). Remounten helpt ook niet, althans is mij nog niet gelukt. Wel merk ik op dat als ik een remount doe met een andere user of uid dat die gewoon toegevoegd lijken te worden (als ik gewoon mount geef komen al die zaken gewoon erachter te hangen. maar effect hebben ze niet).

Wat nu? Ik ben al op onderzoek uitgegaan-- /etc/udev leverde niets op. /etc/hotplug ook niet. waar moet ik kijken voor de automount regels voor usb?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Permissies USB disk veranderen?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/12, 09:55:30 »
hoi,
het wordt toch tijd dat je 5.10 versie inruilt voor een recentere versie. jouw versie wordt heel binnenkort niet meer ondersteund.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Permissies USB disk veranderen?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/12, 10:38:47 »
idd, eind deze maand is het afgelopen met de updates van Breezy, upgraden naar Feist fawn 7.04 word dan aangeraden.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"