Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Herinstaleren  (gelezen 1300 keer)

DMommaerts

  • Gast
Herinstaleren
« Gepost op: 2007/04/01, 13:02:29 »
Hallo ! Ik heb een nieuwe PC gekocht en zou graag mijn bestaande Ubuntuinstallatie volledig kopiëren (op CD of DVD) en overzetten op mijn nieuwe PC. Kan dit en hoe pak ik dit best aan ?

Baaie dankie !

Dany

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Herinstaleren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/01, 13:23:00 »
Gewoon alles kopiëren, maar ik zou herinstalleren, en dan je /home map overzetten (bevat al je instellingen, samen met /etc, aar hoogst wss heb je daar nooit veel in veranderd ;)). Je zit tenslotte bv. met een nieuwe grafische kaart en zo. Laat alleszins mappen zoals /proc en /dev /media zo. Het heeft geen enkel nut om ze te kopiëren.

Offline Math.

  • Lid
Herinstaleren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/01, 13:26:32 »
Of het kan weet ik niet, denk het haast wel, had zelf eens een hardeschijf met een oude Ubuntu installatie in een ander systeem gezet en startte gewoon op zoals normaal. :)
Maar het handigst lijkt me om alleen een backup van je home-dir te maken en gewoon een nieuwe installtie uit te voeren.

edit:
Zappa, je was me alweer voor. ;)

CrazyCentaur

  • Gast
Herinstaleren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/01, 13:26:35 »
Je MOET Ubuntu opnieuw installeren, gewoonweg omdat je andere hardware hebt. Zelfs als je je harde schijf in de nieuwe computer zou zetten, zou je nog een nieuw systeem moeten opbouwen. Maar je kunt wel een kopie maken van je /home vanwege de bestanden en instellingen. Die koppel je dan later aan dit nieuwe systeem (zie recente andere draad).

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Herinstaleren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/01, 15:51:01 »
Citaat van: CrazyCentaur
Je MOET Ubuntu opnieuw installeren, gewoonweg omdat je andere hardware hebt. Zelfs als je je harde schijf in de nieuwe computer zou zetten, zou je nog een nieuw systeem moeten opbouwen. Maar je kunt wel een kopie maken van je /home vanwege de bestanden en instellingen. Die koppel je dan later aan dit nieuwe systeem (zie recente andere draad).
Dat is dus niet waar :)
We hebben het hier niet over Windows, die al moeilijk doet als je er een geheugenbankje bij doet of uit haalt ;)
Zolang je een goede kernel geïnstalleerd hebt (de 386 of generic versie) zal je systeem gewoon werken.
Vanaf Edgy boeit het zelfs niet als je harde schijven van volgorde verandert, zolang je maar wel opstart van de goede schijf.
(Dit kan je instellen in de BIOS)

Ik kan zelfs mijn server (Intel Celeron) opstarten met de harde schijf van mijn laptop (AMD Turion).

Offline mcgyver

  • Lid
Herinstaleren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/01, 17:14:25 »
Klopt Johan. Ik installeer thuis op een pent. 4 en zet hem op school op een pent. 2 met compleet andere hardware en alles doet het.

CrazyCentaur

  • Gast
Herinstaleren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/01, 20:46:13 »
I stand corrected :)

Dat is dan heel mooi, maar geldt dat ook voor grafische kaarten en zo? Hoe werkt dat dan uit?

Offline mcgyver

  • Lid
Herinstaleren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/01, 20:57:51 »
Als het bv van nvidia naar ati gaat, kan het een probleem zijn. Dan moet je wel evne sudodpkg enz. doen. Je kan natuurlijk het liefst geen Beryl draaien en dat soort specifieke dingen.

DMommaerts

  • Gast
Herinstaleren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/03, 21:14:26 »
OK, nice, maar hoe pak ik dit praktisch aan ? Hoe kan ik alles op enkele CDtjes kopiëren (staan mijn mails daar dan ook op en zo ?) en hoe breng ik dit dan over op de andere schijf ? Alvast bedankt voor de hulp !

Offline mcgyver

  • Lid
Herinstaleren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/03, 22:09:00 »
Wat wil je precies?

Als je nu geen dual boot hebt en je wil het ook niet op de nieuwe machine, dan haal je de schijf uit de oude pc en stopt het in de nieuwe.

Heb je wel een dual boot, dan zal je winXP opnieuw moeten installeren. Je kan dan 2 dingen doen. Je slaat je /home map op (bv. op herschrijfbare cd, usb harddisk of zo) Daarna herinstalleer je XP en dan Ubuntu. Vervolgens vervang je de inhoud van de nieuwe /home map door de backup.

Er is ook een mogelijkheid om je ubuntu partitie direct te kopieren naar een andere schijf.  In geval van een dual boot moet je dan XP opnieuw installeren en vervolgens met een progje op diskette alleen de ubuntu partitie kopieren naar de nieuwe schijf. Dat progje heb ik gebruikt. Alleen de optie voor slechts bepaalde partities niet. Wel heb ik met dit progje een complete harde schijf (xp en ubuntu en andere partities) in een keer gekopieerd. Voorwaarde is wel dat de nieuwe schijf even groot of groter is dan de oude.

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/2146

Offline siegi

  • Lid
Herinstaleren
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/03, 22:32:43 »
als beginner kan het mischien nog gemakkelijker zijn gewoon ubuntu op die nieuwe pc te installeren en vervolgens
de /home (persoonlijke documenten)
en de /var/cache/apt/archives (de gedownloade pakketen)  Dan hoef je niet alle updates opnieuw te downloaden.
te kopieren.

Dan zit je niet met het partitioneren etc,  dat je dan handmatig moet doen.  Maar je moet natuurlijk nog wel alle software apart gaan installeren alhoewel er een methode moet zijn om de package list (dpkg -l) hiervoor te gebruiken.

Het overzetten van een complete installatie is voor ubuntu geen probleem het enige dat opnieuw moet geconfigureerd worden is je grafische kaart.  sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg is er genoeg voor.
De meeste hardware word gewoon op de startup gedecteerd :)