Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Feisty en desktop effects  (gelezen 1544 keer)

junkielimbo

  • Gast
Feisty en desktop effects
« Gepost op: 2007/04/19, 20:53:58 »
Na het installeren van Ubuntu 7.04 heb ik netjes zoals de handleiding beschreven heeft (https://help.ubuntu.com/6.10/ubuntu/desktopguide/C/graphics-cards.html) de drivers voor een ati kaart geinstalleerd (ati X1950 PRO). Dit was echt wel nodig want zelfs de desktop background was geen gezicht zonder de driver.

Echter na het installeren van de driver kan ik de desktop effects niet meer aanzetten want dan geeft hij de melding:
" The composite extension is not available "

Fotos en dergelijke zien er wel een stuk beter uit dus het lijkt me dat de driver verder wel redelijk geinstalleerd is.

Iemand een suggestie hoe ook de desktop effects gaan werken?

Nizzle

  • Gast
Feisty en desktop effects
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/19, 20:58:41 »
ehm volgens mij had je die niet eens hoeven installeren omdat dit bij feisty vanzelf gaat?

de howto is voor edgy.. de vorige versie dus

junkielimbo

  • Gast
Feisty en desktop effects
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/19, 22:27:09 »
Voordat ik de drivers installeerde zag de desktopachtergrond er uit als een doorsnede van een boomstam. Allemaal van de gekleurde kringen ipv een mooie smooth overgang in kleur. Voor mijn gevoel betekent dat altijd dat er iets mis zit met de driver dus vandaar dat ik gelijk over was gegaan tot het installeren van de driver.

Op ubuntu.com vond ik nog geen toegesneden documentatie voor 7.04 maar ik had zelf niet verwacht dat er zoveel verschil in zou zitten.

Nizzle

  • Gast
Feisty en desktop effects
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/19, 22:29:27 »
ja lijkt mij ook als driver probleem..

bij mij kwam feisty na install gelijk met drivers aanzetten :)
als je op desktop effects had geklikt had hij er zeker mee aangekomen :P

Feisty en desktop effects
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/19, 22:49:45 »
Ik krijg na enig geflikker gewoon de mededeling dat desktop effects niet mogelijk zijn. Waarschijnlijk omdat ik met de onmogelijke ATI Rage Fury 128 opgescheept zit.

Offline Rulus

  • Lid
Feisty en desktop effects
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/19, 23:18:10 »
Mensen met een ATi kaart kunnen best eerst de open-source 'ati' drivers proberen in plaats van de gesloten fglrx driver van ATi zelf. Deze laatste heeft immers XGL nodig om de Desktop Effects te kunnen draaien, vandaar die melding dat de composite extensie niet beschikbaar is.

Je kan je driver veranderen in /etc/X11/Xorg.conf:
Section "Device"
Identifier "ATI Technologies Inc Radeon Mobility X700 (PCIE)"
Driver "ati" #hier staat waarschijnlijk bij jullie fglrx, verander dat in ati
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection
Dan je bestand opslaan en alle programma's sluiten. Daarna op ctrl+alt+backspace drukken en dat heeft ie van driver gewisseld normaal gezien. Terug veranderen kan op dezelfde manier.

Feisty en desktop effects
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/19, 23:41:02 »
Citaat van: Rulus
Mensen met een ATi kaart kunnen best eerst de open-source 'ati' drivers proberen in plaats van de gesloten fglrx driver van ATi zelf. Deze laatste heeft immers XGL nodig om de Desktop Effects te kunnen draaien, vandaar die melding dat de composite extensie niet beschikbaar is.

Je kan je driver veranderen in /etc/X11/Xorg.conf:
Section "Device"
Identifier "ATI Technologies Inc Radeon Mobility X700 (PCIE)"
Driver "ati" #hier staat waarschijnlijk bij jullie fglrx, verander dat in ati
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection
Dan je bestand opslaan en alle programma's sluiten. Daarna op ctrl+alt+backspace drukken en dat heeft ie van driver gewisseld normaal gezien. Terug veranderen kan op dezelfde manier.
Jammer, jammer, bij mij staat er al "ati" en het werkt niet.

junkielimbo

  • Gast
Feisty en desktop effects
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/20, 17:58:30 »
Is er niet iemand ergens een goede howto oid tegengekomen voor Feisty icm een moderne Ati radeon zoals de X195PRO.?
...
Heb nu de laatste drivers van http://ati.amd.com/support/drivers/linux/linux-radeon.html geinstalleerd volgens de instructies onder http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Edgy_Installation_Guide#Method_2:_Install_the_8.35.5_Driver_Manually.
Heb wel de 8.36 driver geinstalleerd.

Nu is mijn achtergrond en alles een stuk mooier geworden echter als ik desktop effects aanklik kan ik "enable desktop effects" nog wel aanklikken maar daarna krijg ik de melding "desktop effects can not be be enabled" (ja twee keer "be" het staat er echt).

als ik in console intik:

fredje@fredje-desktop:~$ glxinfo | grep -i direct

is het resultaat:

Xlib:  extension "XFree86-DRI" missing on display ":0.0".
direct rendering: No
OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect
fredje@fredje-desktop:~$

volgens mij is dat direct rendering: No niet helemaal okay...

junkielimbo

  • Gast
Feisty en desktop effects
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/23, 22:27:38 »
Een nieuwe install en eindelijk een uitleg die voor mij gewerkt heeft.

Beryl + ati X1950 + ubuntu, succes gegarandeerd met onderstaande uitleg:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=399913