Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Temp. tooltje gezocht [OPGELOST]  (gelezen 492 keer)

Offline Jos

  • Lid
Temp. tooltje gezocht [OPGELOST]
« Gepost op: 2013/12/24, 09:35:32 »
Ik heb in Synaptic een hele poos gezocht naar een tooltje dat de temperatuur weergeeft van cpu, grafische kaart, hd en meer. Ik vond XSensors maar dat geeft alleen de temp. van cpu en moederbord. Diverse andere tooltjes bevielen me niet. Iemand een idee?
« Laatst bewerkt op: 2013/12/24, 16:49:23 door Jos »

Re: Temp. tooltje gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/24, 13:20:29 »
De drivers voor het uitlezen zijn:
 CPU en moederbord: lm-sensors
 HDD's : hddtemp
 GPU: Via de grafische driver, maar is niet voor alle grafische hebben dit beschikbaar.

Voor het uitlezen gebruik ik conky. Deze kan je voor een groot deel naar eigen stijl inrichten.  ^-^

Verder kom ik Psensors tegen en geeft t.o.v. XSensors wel alle temperaturen.

Een paar mooie tools die vroeger bestonden zijn, na het over gaan van de Gnome2 desktop naar Unity,  helaas niet meer beschikbaar in Ubuntu.  :'(

Offline Jos

  • Lid
Re: Temp. tooltje gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/24, 13:49:29 »
Psensors blijkt mij het beste te bevallen.
Alleen vraag ik me af:
- welke "temp" mijn videokaart (Readeon HD6450) is.
- ik heb twijfels over wat precies de kolommen Value, Min en Max betekenen.

P.S.
www.pc-makkelijk.nl/psensor.jpg
« Laatst bewerkt op: 2013/12/24, 14:05:20 door Jos »

Re: Temp. tooltje gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/24, 15:17:01 »
Je GPU temperatuur staat er nu niet tussen.
Dt zal waarschijnlijk aan de driver voor je grafische kaart liggen, maar ik heb geen ervaring met ATI drivers.
Bij mijn nVidia staat de GPU temperatuur er wel tussen.

Offline Jos

  • Lid
Re: Temp. tooltje gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/24, 16:06:06 »
femke98,
Je hebt gelijk, of-topic. Ik vind het soms moeilijk om zaken uit elkaar te houden. Maar ik heb mij weleens laten vertellen dat alles met alles samenhangt ;-)  En, "off top" lijkt in mijn ogen eigenlijk ook al off-topic. En ik durf een of-topic vraag nu bijna niet meer te beantwoorden :-) En nogmaals of-topic: waar kan ik op het forum vinden hoe wij elkaar een persoonlijk bericht kunnn sturen, want ik heb een vraag over steunpunten.

Offline jolo

  • Lid
Re: Temp. tooltje gezocht [OPGELOST]
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/24, 17:21:55 »
In principe heb je een sensors3.conf voor je moederbord nodig om te plaatsen in  /etc/sensors.d/
Daarin zou je kunnen zetten welke sensors genegeerd moeten, en andere die wel gebruikt worden zou je een herkenbare naam kunnen geven. Voor mijn moederbord vond ik via Google een bruikbare voorbeeld /etc/sensors.d/sensors3.conf

Voor Unity zou je Alex Murray's Hardware Sensors Indicator kunnen installeren. Je kunt daarbij kiezen tussen de Official Release PPA en de Daily Build PPA. Ikzelf ben nu die laatst genoemde aan het uitproberen. Zie onderstaande commando's
sudo add-apt-repository ppa:alexmurray/indicator-sensors-daily
sudo apt-get update
sudo apt-get install indicator-sensors
Als je liever die Official Release PPA wilt proberen, laat je gewoon dat -daily weg.

Zie onderstaande afbeelding van Hardware Sensors Indicator, op mijn hoofd pc in Ubuntu 13.10.



Hier is Physical id 0 eigenlijk de CPU temperatuur. Maar wordt die
  label   Physical id 0   "CPU IHS Temp" regel in die /etc/sensors.d/sensors3.conf genegeerd, die geadviseerd werd op het Gentoo forum. De default configuration file /etc/sensors3.conf behoort overigens niet te worden gewijzigd.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM