Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe installeer ik Dual boot op een 2e HD?  (gelezen 1220 keer)

Krayhan

  • Gast
Hoe installeer ik Dual boot op een 2e HD?
« Gepost op: 2007/09/18, 18:33:59 »
Ik heb 2 harde schijven waarvan op 1 WindowsXP is geinstalleerd en op de 2e schijf zit data, zoals games en mp3 etc
Ik wil graag zonder dat ik risico loop dat ik op de windows partitie schijf data verlies, Ubuntu dualboot installeren op de 2e schijf. Is dit mogelijk en zoja hoe?
bvd

Cheers Krayhan

schoappied

  • Gast
Hoe installeer ik Dual boot op een 2e HD?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/18, 18:39:45 »
Als Windows op een andere schijf zit, loop je weinig risico volgens mij om die data te wissen. Enkel een menselijke fout bij het partitioneren of toekennen van de harde schijf kan dit veroorzaken.

Op de tweede harde schijf zet je gewoon Ubuntu (10 okt komt de nieuwe uit). Deze schijf kun je het beste eerst formateren met het programma Gparted als ext3 (vergeet de data niet te backuppen). Je zou op deze schijf ook nog een Fat32 partitie kunnen maken, waar je dan je data opzet. Fat32 kan nl gelezen en bewerkt worden door zowel windows als linux.

1. download live cd van Gparted.
2. maakt een backup
3. Formateer de tweede harde schijf als ext3
4. Maak een root partititie ( / ) van ongeveer 6Gb, maak een home partitie (/home), maak een swap-linux partitie van je Mb aan geheugen x2, maak een Fat32 partitie voor je data.
5. Download Ubuntu-live-cd en installeer ubuntu op de daarvoor bestemde partities (op de juiste schijf!!!).

zie ook: https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/DualBoot

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe installeer ik Dual boot op een 2e HD?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/18, 18:42:16 »
Hier is een prima handleiding, met foto's:
https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/DualBoot

Weliswaar op basis van een oudere versie van Ubuntu (6.06), maar nog goed bruikbaar. Bah, wat had 6.06 toch een lelijk donkerbruin standaardthema...   :-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe installeer ik Dual boot op een 2e HD?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/18, 19:25:42 »
Toevoeging: het moet overigens wel gaan om een interne harde schijf. Je kunt Ubuntu niet installeren op een externe USB harde schijf.