Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: APACHE hoe www.map instaleren  (gelezen 8345 keer)

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
APACHE hoe www.map instaleren
« Gepost op: 2007/02/18, 21:57:51 »
Vandaag apache geinstaleerd maar hoe maak nu mijn website hier in ?

Waar kan ik inloggen om bestanden upte loaden?


Senco2

Offline Erik N

  • Lid
    • http://www.rubennieuwenhuis.nl
APACHE hoe www.map instaleren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/18, 22:02:33 »
door in /var/www je bestanden te zetten en eerst maar eens via http://localhost openen. Waarschijnlijk moet je met chmod eerst de rechten juist zetten. Verder zul je, als je een database gebruikt, mysql moeten configureren.

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
APACHE hoe www.map instaleren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/18, 22:52:04 »
ENI191


ik heb gezocht naar een map /var/www/ maar die kan ik niet vinden


en hoe kom ik in chmod ?


waarschijnlijk gebruik ik in het begin geen data base lijkt mij


Groet Senco

APACHE hoe www.map instaleren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/19, 07:23:59 »
Als /var/www nog nie bestaat hebt ge helemaal nog nie apache geinstalleerd he! (ge wilt toch LAMP opzetten nie)

sudo apt-get install apache2 php5 libapache2-mod-php5 mysql-server mysql-client php5-mysql

Hiermee hebt ge al een LAMP draaien en wordt als het ware /var/www geboren :)

Doe nu eens als test:

sudo touch /var/www/phpinfo.php
sudo echo "" >> /var/www/phpinfo.php

Hierna: sudo /etc/init.d/apache2 restart

Open nu es uw webbrowser en typ eens http://localhost/phpinfo.php .. :)

PS configuratie bestanden van apache2 zitten in /etc/apache2

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
APACHE hoe www.map instaleren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/19, 10:09:30 »
phar0z

Als /var/www nog nie bestaat hebt ge helemaal nog nie apache geinstalleerd he! (ge wilt toch LAMP opzetten nie)

sudo apt-get install apache2 php5 libapache2-mod-php5 mysql-server mysql-client php5-mysql

DIT WERKTE GOED _ BEDANKT VOOR JE HULP



Daarna heb ik ubuntu opnieuw herstart en de controlle uitgevoerd

anna@anna-desktop:~$ sudo touch /var/www/phpinfo.php
Password:
anna@anna-desktop:~$ sudo echo "" >> /var/www/phpinfo.php
bash: /var/www/phpinfo.php: Permission denied
anna@anna-desktop:~$ sudo /etc/init.d/apache2 restart
 * Forcing reload of apache 2.0 web server... apache2: Could not determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1 for ServerName
apache2: Could not determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1 for ServerName
                                                                         [ ok ]
anna@anna-desktop:~$


- DIT LIJKT NIET GOED TE GAAN - alhoewel ik wel in de browser via http://localhost/  Apache zie

Icon  Name                    Last modified      Size  Description[DIR] apache2-default/        26-Jul-2006 19:50    -  
[   ] phpinfo.php             19-Feb-2007 10:00    0  

Apache/2.0.55 (Ubuntu) PHP/5.1.2 Server at localhost Port 80


Hoop dat je uit deze info op kunt maken wat er fout gaat


Vriendelijke groet Senco2

APACHE hoe www.map instaleren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/19, 10:48:40 »
Deze melding is volledig normaal:

* Forcing reload of apache 2.0 web server... apache2: Could not determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1 for ServerName
apache2: Could not determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1 for ServerName
                                                                         [ ok ]

Deze melding is dus nie zo speciaal, ik had hem ook, Apache2 werkt nu al. :) Dees melding betekent dat de hostname van uw computer nog nie bepaald kon worden. Ok maar als je dit perse wil fixen moet ge ff volgende stappen doen:

1) Best een lokaal statisch ip adres (als ge uw webserver aan gans het internet wilt zetten moet je poort 80 in je router openzetten, of de poort die ge bepaalt in /etc/apache2/ports.conf)

Voor een statisch ip te verkrijgen doe je, sudo nano /etc/network/interfaces: (neem nu dat eth0 je interface is)

auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.0.103
gateway 192.168.0.1
netmask 255.255.255.0
broadcast 192.168.0.255

Pas bovenstaan natuurlijk wel aan jouw internet interface (kan ook ral0 of ath0 zijn in de plaats van eth0) en wellicht moet ge ook de ip-adressen wijzigen. (bv. is het ip van de gateway doe je gateway 192.168.1.1 address 192.168.1.103, broadcast 192.168.1.255)

2) De hostname

Ik zie da uw hostname anna-desktop desktop, ok:

cat /etc/hostname zou anna-desktop moeten zeggen, zonie sudo nano /etc/hostname en anneke-desktop erin zetten

Nu moet /etc/hosts aangepast worden, dus sudo nano /etc/hosts, en plaats er dit bij:
192.168.0.103 anna-desktop

! Let hier wel op da ge u nie vergist van het lokaal ip adres! Neem het ip adres da ge zei bij address ip-adres in het /etc/network/interfaces bestand

Nu moet ge ff de boel restarten dus:
sudo /etc/init.d/networking restart
sudo /etc/init.d/apache2 restart

Nu zou alles goed moeten functioneren, met sudo ls /var/www zie je allemaal wat er allemaal in de directory voor apache sta. Ge moet nu wel een index.php (of een index.html) zetten in /var/www en ge zijt vertrokken :)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
APACHE hoe www.map instaleren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/19, 10:52:45 »
Hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Gewoon servername zetten in /etc/apache2/apache2.conf:
ServerName NaamVanMijnServerke

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
APACHE hoe www.map instaleren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/19, 17:42:10 »
Waar vindt ik die config file ?

Want als ik dit in de therminal zet kan die hem niet vinden.

En als ik in de map -directorie - apache kijk dan kan ik daar niets in wijzigen omdat


/etc/apache2/apache2.conf:



Senco

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
APACHE hoe www.map instaleren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/19, 17:54:47 »
Ik heb hem ondertussen gevonden

Nu  ga ik dit opzoeken -dat is wat zij voorstellen om een heleboel ongemak te besparen


http://www.apache.org/docs/mod/core.html#lockfile>


groet senco

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
APACHE hoe www.map instaleren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/19, 18:10:53 »
Dit is wat ik vondt - dus ik denk dat phar0z gelijk heeft.

Ik ga eens kijken of ik hier uit kan komen.


NameVirtualHost directive
Syntax: NameVirtualHost addr[:port]
Context: server config
Status: core
Compatibility: NameVirtualHost is only available in Apache 1.3 and later

The NameVirtualHost directive is a required directive if you want to configure name-based virtual hosts.

Although addr can be hostname it is recommended that you always use an IP address or wildcard, e.g.

    NameVirtualHost 111.22.33.44

With the NameVirtualHost directive you specify the IP address on which the server will receive requests for the name-based virtual hosts. This will usually be the address to which your name-based virtual host names resolve. In cases where a firewall or other proxy receives the requests and forwards them on a different IP address to the server, you must specify the IP address of the physical interface on the machine which will be servicing the requests. If you have multiple name-based hosts on multiple addresses, repeat the directive for each address.

Note: the "main server" and any _default_ servers will never be served for a request to a NameVirtualHost IP Address (unless for some reason you specify NameVirtualHost but then don't define any VirtualHosts for that address).

Optionally you can specify a port number on which the name-based virtual hosts should be used, e.g.

    NameVirtualHost 111.22.33.44:8080

In Apache 1.3.13 and greater you can specify a * for the addr. This creates a wildcard NameVirtualHost which will match connections to any address that isn't configured with a more specific NameVirtualHost directive or section. This is useful if you want only name-based virtual hosts and you don't want to hard-code the server's IP address into the configuration file.

See also: Apache Virtual Host documentation


Groet Senco

APACHE hoe www.map instaleren
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/19, 18:12:54 »
euh waarom virtual hosts? Volg nu gewoon bovenstaande wat ik zei :) is voldoende

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
APACHE hoe www.map instaleren
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/19, 19:08:32 »
O.k dacht al later dat dit niet de juiste info is


Senco

HMaster

  • Gast
APACHE hoe www.map instaleren
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/02, 12:14:23 »
Ik krijg het ook niet voor elkaar..
Zit nog steeds te klooien met het Apache2 server gedeelte in WebMin.
Het gaat fout bij het aanmaken van Virtual Servers..

blubber

  • Gast
APACHE hoe www.map instaleren
« Reactie #13 Gepost op: 2007/04/02, 15:31:28 »
Wat krijg je niet voor elkaar? Waarom wil je virtual servers aanmaken?

HMaster

  • Gast
APACHE hoe www.map instaleren
« Reactie #14 Gepost op: 2007/04/02, 21:44:47 »
Citaat van: blubber
Wat krijg je niet voor elkaar? Waarom wil je virtual servers aanmaken?
Ik wil 2 of 3 verschillende sites hosten op mijn server..
Maar dan ook echt 3 verschillende URL's.
1 voor een forum en ander onzinnige zaken  
1 voor een portfolio
1 voor een andere site
Alle drie met MySQLdatabases die ik van één plek wil sturen en beheren
In WebMin kan je dat instellenmaar ik snap niet hoe ik de instellingen moet zetten..

Ik weet dat ik vanaf mijn ISP de URL's moet doortikken naar mijn WAN IP en in de router gewoon het WAN naar LAN moet duwen (wat er al is alleen op een ander intern IPadres) EN dat ik daarna Apache2 moet vertellen dat welke URL aanvraag naar welke map geschopt moet worden..

Ik snap alleen de instellingvesnters van WebMin niet zo.. En de Apache2.conf file is anders dan de httpd.conf die ik op mijn W(indows ja)AMP server had. Ik ben dus een beetje aan het rondjes rennen.

blubber

  • Gast
APACHE hoe www.map instaleren
« Reactie #15 Gepost op: 2007/04/03, 00:37:58 »
Ik host een tiental afzonderlijke sites in /home/user-a*/public_html, allen te bereiken via een unieke URL. Laat je URL verwijzen naar 1.2.3.4/~user-a en hij doet het. WebMin en virtual servers is dikke over kill imho. SSH volstaat.

*user-b, c, d ... ook.

HMaster

  • Gast
APACHE hoe www.map instaleren
« Reactie #16 Gepost op: 2007/04/04, 17:24:08 »
Citaat van: blubber
Ik host een tiental afzonderlijke sites in /home/user-a*/public_html, allen te bereiken via een unieke URL. Laat je URL verwijzen naar 1.2.3.4/~user-a en hij doet het. WebMin en virtual servers is dikke over kill imho. SSH volstaat.

*user-b, c, d ... ook.
okee nu ben ik confused

Ik ga de server maar opnieuw installen denk ik..
Ik heb vele HowtoForge's / wiki's bekeken en ik kom steeds meer onvolledigheden tegen in die tutorials.
Ik ga maar beginnen met de LAMP install.
De update en upgrade ga ik ook nog wel snappen.
Alleen dan gaat het vast finaal fout. (helderziende blik)

SSH
Apache2
FTP (ik moet en zal 777 rechten hebben op de map)
MySQL
phpMyAdmin
Dit staat gewoon erg onvolledige en n00b-onvriendelijk beschreven.


HMaster

  • Gast
APACHE hoe www.map instaleren
« Reactie #18 Gepost op: 2007/04/04, 18:56:41 »
Citaat van: pjotr123
http://www.htmlwijzer.nl/artikel/linserver.php

en

https://wiki.ubuntu.com/NlLampHowto?highlight=%28nllamp%29
Ik zeg toch:"Dit staat gewoon erg onvolledige en n00b-onvriendelijk beschreven."
Die Wiki is leuk voor mensen die al 5 jaar met Linux werken.

De helft van wat je moet weten om uberhaupt iets te kunnen begrijpen staat er niet.

Ik noem de stappen die totaal geen duidelijkheid veschaffen.
=====
Apache Webserverdeel:
-----
Standaard toont de webserver de (html)pagina's uit de map /var/www. Om bestanden in deze map te kunnen plaatsen kan je met de volgende terminal opdracht eigenaar worden van de webserver bestanden.

sudo chown -R $USER:$USER /var/www

Je kan de webserver pagina's nu wijzigen zonder gebuik te maken van sudo.
-----
Okee dus als ik vanaf mijn ftp-client met mijn eigen niet tijdens de installatie ingevoerde username en wachtwoord connect naar de LAMP-server kan ik mappen aanmaken en chmod rechten zetten?
Ik dacht het niet...Want
Ubuntu weet niet wat ik voor een username en wachtwoord wil gebruiken. Heb ik nergens verteld.

=====
MySQL root wachtwoord:

Er is geen wachtwoord voor de MySQL gebruikersnaam root. Dit is NIET hetzelfde als de Ubuntu root. Stel een MySQL root wachtwoord in:

mysqladmin -u root password nieuwwachtwoord
mysqladmin -h localhost -u root -p password nieuwwachtwoord
-----

Okee leuk, maar eehhhhh url???
wat ga ik moeten invullen op een client-pc voor het gebruik van phpMyAdmin?? Hoe heet de server die ik moet opgeven?
Het wordt steeds onduikelijker.
-----

=====
SSH
Installeer maar en met Putty kan je er mee werken.
-----
Dus als ik met een bot mes een operatiekamer in loop, kan ik een open hartoperatie uitvoeren?
Nee, maar zo word het wel beschreven.
-----

=====
httpS
-----
Nog onduidelijker en nog vager dan dit deel kan het bijna niet..
Waar gaat het over??
-----

=====
FTP server

Standaard is er geen FTP server geinstalleerd. Deze is eenvoudig toe te voegen bijvoorbeeld met het pakket vsftpd:

sudo apt-get install vsftpd

De server is opgezet voor het anoniem (anonymous) downloaden van bestanden uit de map /home/ftp.

Pas eventueel /etc/vsftpd.conf aan voor het gebruik van Ubuntu gebruikersnamen met wachtwoorden en voor het eventueel uploaden van bestanden. Pas op, het gebruik van FTP over internet is niet veilig.
-----
Leuk, maar ik heb nogsteeds niet opgegeven welke usernames en wachtwoorden ik wil gebruiken.
en ik heb ook niet aangegeven welke users welke rechten waar mogen hebben.
-----

Dus met de wiki heb ik dus een:
Gebruikersvriendelijk, 100% duidelijke installatie, heb ik Apache precies verteld welke URL's er in de server als websites welke mappen mogen gebruiken om de data vandaan te halen, kan ik vanaf mijn kantoor-pc direct op de MySQL database met phpMyAdmin inloggen en beheer plegen en ehb ik volledige controle over mijn FTP...

TOP, alleen moet er dan nog wel 98% aanvulling gedaan worden op een gebruikersvriendelijke manual.
Want de Wiki rammelt aan alle kanten.


Ik heb geen zin in avonden achtereen te gaan zitten zoeken en knoeien. Er zijn anderen zaken die meer van belang zijn.
Ik wil een server met LAMP installeren volgens een stappenplan en daarna binnen  30 minuten een website in de lucht kunnen hebben.
Die 30 minuten zijn een maand geleden al afgelopen en ben ik nog steeds op punt 1. Plaats de cd-rom in de cd-rom speler.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
APACHE hoe www.map instaleren
« Reactie #19 Gepost op: 2007/04/04, 19:11:33 »
Citaat van: HMaster
Ik zeg toch:"Dit staat gewoon erg onvolledige en n00b-onvriendelijk beschreven."
Die Wiki is leuk voor mensen die al 5 jaar met Linux werken.

De helft van wat je moet weten om uberhaupt iets te kunnen begrijpen staat er niet.

Ik noem de stappen die totaal geen duidelijkheid veschaffen.
=====
Apache Webserverdeel:
-----
Standaard toont de webserver de (html)pagina's uit de map /var/www. Om bestanden in deze map te kunnen plaatsen kan je met de volgende terminal opdracht eigenaar worden van de webserver bestanden.

sudo chown -R $USER:$USER /var/www

Je kan de webserver pagina's nu wijzigen zonder gebuik te maken van sudo.
-----
Okee dus als ik vanaf mijn ftp-client met mijn eigen niet tijdens de installatie ingevoerde username en wachtwoord connect naar de LAMP-server kan ik mappen aanmaken en chmod rechten zetten?
Ik dacht het niet...Want
Ubuntu weet niet wat ik voor een username en wachtwoord wil gebruiken. Heb ik nergens verteld.

=====
MySQL root wachtwoord:

Er is geen wachtwoord voor de MySQL gebruikersnaam root. Dit is NIET hetzelfde als de Ubuntu root. Stel een MySQL root wachtwoord in:

mysqladmin -u root password nieuwwachtwoord
mysqladmin -h localhost -u root -p password nieuwwachtwoord
-----

Okee leuk, maar eehhhhh url???
wat ga ik moeten invullen op een client-pc voor het gebruik van phpMyAdmin?? Hoe heet de server die ik moet opgeven?
Het wordt steeds onduikelijker.
-----

=====
SSH
Installeer maar en met Putty kan je er mee werken.
-----
Dus als ik met een bot mes een operatiekamer in loop, kan ik een open hartoperatie uitvoeren?
Nee, maar zo word het wel beschreven.
-----

=====
httpS
-----
Nog onduidelijker en nog vager dan dit deel kan het bijna niet..
Waar gaat het over??
-----

=====
FTP server

Standaard is er geen FTP server geinstalleerd. Deze is eenvoudig toe te voegen bijvoorbeeld met het pakket vsftpd:

sudo apt-get install vsftpd

De server is opgezet voor het anoniem (anonymous) downloaden van bestanden uit de map /home/ftp.

Pas eventueel /etc/vsftpd.conf aan voor het gebruik van Ubuntu gebruikersnamen met wachtwoorden en voor het eventueel uploaden van bestanden. Pas op, het gebruik van FTP over internet is niet veilig.
-----
Leuk, maar ik heb nogsteeds niet opgegeven welke usernames en wachtwoorden ik wil gebruiken.
en ik heb ook niet aangegeven welke users welke rechten waar mogen hebben.
-----

Dus met de wiki heb ik dus een:
Gebruikersvriendelijk, 100% duidelijke installatie, heb ik Apache precies verteld welke URL's er in de server als websites welke mappen mogen gebruiken om de data vandaan te halen, kan ik vanaf mijn kantoor-pc direct op de MySQL database met phpMyAdmin inloggen en beheer plegen en ehb ik volledige controle over mijn FTP...

TOP, alleen moet er dan nog wel 98% aanvulling gedaan worden op een gebruikersvriendelijke manual.
Want de Wiki rammelt aan alle kanten.


Ik heb geen zin in avonden achtereen te gaan zitten zoeken en knoeien. Er zijn anderen zaken die meer van belang zijn.
Ik wil een server met LAMP installeren volgens een stappenplan en daarna binnen  30 minuten een website in de lucht kunnen hebben.
Die 30 minuten zijn een maand geleden al afgelopen en ben ik nog steeds op punt 1. Plaats de cd-rom in de cd-rom speler.
Ik werk zelf nog maar acht maanden met Linux, hoor. Geen vijf jaar. Allemaal mezelf aangeleerd. Het is gewoon een kwestie van doorzetten en precies doen wat er staat. En hulp vragen waar nodig. En uitproberen, falen, en weer opnieuw uitproberen. Je kon ook niet in één keer lopen, hè!

Als je de Wiki onduidelijk vindt (wat die soms inderdaad ook is!): maak dan zelf een duidelijke handleiding, wanneer je geslaagd bent, en zet die zelf in de Wiki. De Wiki is voor een groot deel geschreven door mensen die soms meer computervaardigheid bezitten dan taalvaardigheid, maar ze doen in elk geval wel hun best om anderen te helpen.

Overigens is die eerste snelkoppeling die ik je gaf, niet naar de Wiki, maar naar de htmlwijzer.nl, en die vind ik zelf erg duidelijk geschreven.

In elk geval: succes met je pogingen.

Groet, Pjotr.