Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grsync om te spiegelen ?  (gelezen 430 keer)

Offline lebon

  • Lid
Grsync om te spiegelen ?
« Gepost op: 2015/11/12, 21:56:50 »
Ik wil Grsync gaan gebruiken om een exacte kopie ( spiegel) van mijn HD op een externe schijf te maken.
Na installatie zie ik nergens de mogelijkheid om deze optie te selecteren.
Ik had begrepen dat Grsync dat wel kan, of zie ik het over het hoofd.

Wie weet het ? of kan mij op weg helpen.

Bvd en groet

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grsync om te spiegelen ?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/13, 02:07:30 »
Eerst vertellen wat je nu precies wilt, want dat zeg je niet!!!!!!

Nee, grsync is niet gemaakt om een hd te copieren.

Offline lebon

  • Lid
Re: Grsync om te spiegelen ?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/13, 19:32:44 »
@jan11000
Wat ik wil is een back-up maken van de bestanden op mijn computer naar een externe (USB) harddisk, maar als ik op mijn computer bestanden verwijder en daarna weer een back-up maak moeten die bestanden ook op de externe schijf worden verwijderd.

Dus de externe harddisk moet een exacte kopie (mirror) zijn van de harddisk in mijn computer.

Hoe doe ik dat met Grsync, ik zie nl in Grsync geen optie staan om dit te selekteren.

Als ik nu een backup maak staan op de externe harddisk nog bestanden die op de hardisk van mijn computer allang verwijderd zijn.

Hoor graag en bvd.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Grsync om te spiegelen ?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/13, 20:05:31 »
Hallo lebon,

Ik ben wel eens bezig geweest met grsync, maak ik vind het programma persoonlijk onduidelijk. Ik gebruik rsync gewoon in de terminal met de opties -av. De opties -av maken een compleet archief en laten gedurende het proces netjes zien wat er gedaan wordt.

Er is ook nog een optie --delete-before en --delete-after. In het laatste geval wordt eerst alles overgezet en dan pas de bestanden verwijderd op de doelschijf, die daarvoor in aanmerking komen.

Persoonlijk vind ik dat rsync -av een handige methode. Lekker helder, simpel en goed te volgen.

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grsync om te spiegelen ?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/14, 03:07:16 »
Grsync werkt gewoon.
Dus test eens met een map.

Enigste waar je op moet letten, bij grsync de 2 mappen kiezen,
dan op het einde / neerzetten, dus achter de 2 mappen.
Als je de delete functie aanzet, dan wordt op doel map ook de files die teveel zijn verwijderd.
Je moet wel met een lege doel map beginnen, grsync laten lopen, dan bij volgende keren worden de teveel files verwijderd.

Offline lebon

  • Lid
Re: Grsync om te spiegelen ?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/14, 19:51:04 »
@jvecht, dank voor je meedenken, maar ik ben geen fan van de terminal (heb er te weinig kennis van) en kies dus voor een grafische interface.

@jan11000

Dit zijn momenteel mijn instellingen:

Bron:  /home/wim

Doel: /media/NieuwVolume/Grsync M58

Begrijp ik je goed dat ik zowel achter wim als achter Grsync M58  een / moet zetten ?

Hoor graag en bvd

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grsync om te spiegelen ?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/14, 19:59:53 »
Ja bij beide  een / erachter zetten.
Vaker heb ik gemerkt, als ik dit niet doe, dat er een 2e map wordt gemaakt met dezelfde files, dus alles dubbel.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Grsync om te spiegelen ?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/14, 22:24:23 »
@jvecht, dank voor je meedenken, maar ik ben geen fan van de terminal (heb er te weinig kennis van) en kies dus voor een grafische interface.

Hallo lebon,

Je bent bepaald niet de enige die geen fan van de terminal is. Maar als we hier nu alleen gaan schrijven over wat de meerderheid leuk vindt lijkt me dat ook geen goed idee. Bovendien is die terminal uiterlijk niet erg fraai, maar daarom zeker geen slecht gereedschap.

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Jenske

  • Lid
Re: Grsync om te spiegelen ?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/14, 23:20:32 »
Je kan bij de instellingen van grsync kiezen tussen:

-- verwijderen op doel. Dit is het volgende: als er in je bronmap 3 bestanden staan -- a.doc, b.doc, c.doc --, je hebt die de vorige keer bewaard via grsync en vervolgens heb je op je bronmap b.doc verwijderd. Als je DAN terug grsync loopt (dus mét de optie "verwijderen op doel" aangevinkt) zal het bestand b.doc worden verwijderd uit je doelmap.
-- de standaardinstelling (d.i. met "verwijderen op doel" NIET aangevinkt). In dat geval wordt het bestand b.doc uit het vorige document niet verwijderd uit de doelmap.

Je kan vanalles zeggen over de schermen, maar slecht zijn ze zeker niet: als je met de cursor erover gaat, krijg je in veel gevallen duidelijke uitleg bij de mogelijkheden en gevolgen van elke knop. Het enige dat écht onduidelijk is, zijn de tabbladen "geavanceerde opties" en "extra opties".


Je kan dus grsync gebruiken als een soort backup-programma, t.t.z. telkens alle bestanden met een nieuwe naam (!!) wél naar het doel kopiëren en de oude, die eventueel al verwijderd zijn op de bronmap, tóch behouden.
Maar je kan ook een soort "spiegel"-kopie maken door "verwijderen op doel" wél aan te zetten. In dat geval zien je bronmap en doelmap (en hun inhoud) er in principe exact hetzelfde uit, althans voor wat betreft de bestandsnamen.

Ik gebruik bewust een aantal termen tussen aanhalingstekens, want er is nog een belangrijke opmerking: je kan grsync namelijk laten zoeken (en vergelijken) op bestandsnaam (a) of op de inhoud van het bestand (a.d.h.v. de zgn. checksum). In het eerste geval (a) wordt een bestand b.doc, dat op de bron is verwijderd (en voor zover "verwijderen op doel" aan is gevinkt) verwijderd uit de doelmap als je grsync laat lopen, OOK al zou het gaan om bestanden met totaal andere inhoud (b).
Met de optie "gebruik checksum" aangevinkt zou de vergelijking op inhoud moeten gebeuren. Zélf gebruik ik dat nooit, dus ik kan er verder niks over vertellen.


(b) De bestandsnaam "b.doc" zegt in principe NIKS over de inhoud. Het kan gaan om 2 tekstbestanden, maar in principe kan je zelfs een jpg-foto hernoemen naar "b.doc".
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline lebon

  • Lid
Re: Grsync om te spiegelen ?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/17, 20:38:49 »
@ jan11000  Het werkt, bedankt voor de tip

@ alle andere meedenkers, bedankt voor het meedenken

m.vr.gr lebon