Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox zonder Flash gebruiken  (gelezen 3867 keer)

Offline Allard

  • Lid
Firefox zonder Flash gebruiken
« Gepost op: 2014/11/12, 18:26:04 »
Ik weet dat bij sommige mensen Flash niet heel populair is en daarom is het ook maar goed dat HTML5 zo langzamerhand Flash gaat vervangen, ik ben erachter gekomen dat wanneer je in Firefox Flash volledig uitschakelt dat sommige websites alsnog bepaalde video's gewoon afspelen. Bijvoorbeeld Dumpert, YouTube, NOS, Tweakers en zo zullen er nog wel wat meer zijn.

Echter zijn er ook websites die je forceren om Flash te gebruiken, denk maar Uitzending Gemist, Facebook enz. Echter kun je dat soort websites voor de gek houden door je User Agent te manipuleren, zo heb ik bijvoorbeeld Uitzending Gemist zonder Flash draaien en ook Facebook laadt filmpjes zonder Flash. Mogelijk zullen niet alle websites zich voor de gek laten houden dus het kan zijn dat het op bepaalde websites niet werkt of dat je weer een andere User Agent moet gebruiken.

Interessant? Hiervoor heb je het volgende nodig:

Addons
UAControlhttps://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/uacontrol/
User-Agent JS Fixerhttps://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/user-agent-js-fixer/

Link
User-Agent website:http://udger.com/resources/ua-list/os



UAControl kan voor aparte websites verschillende User Agents aanbieden waardoor je dus niet elke website dezelfde User Agent hoeft te gebruiken. Zo heb ik bijvoorbeeld op uitzendinggemist.nl en npo.nl de onderstaande User Agent zodat ik geen Flash daar nodig ben:
Mozilla/5.0 (X11; CrOS armv7l 5500.100.6) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/34.0.1847.120 Safari/537.36
De bovenstaande User Agent zegt dat ik Chrome OS als besturingssysteem gebruik en als browser Google Chrome 34. In dit geval is het genoeg om Uitzending Gemist voor de gek te houden en zo video's af te laten spelen zonder Flash Player.

Noot: Ik heb het nog niet breed uit getest maar sommige websites kunnen er een beetje anders uit komen te zien omdat in feite een andere User Agent gebruikt wordt. Sommige sites kunnen misschien kapot gaan maar diegene die dit interessant klinkt kan het uitproberen.  =D


Edit op 22:01: Een aantal dingetjes gewijzigd en wat spelfoutjes eruit gehaald.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/12, 22:01:22 door Allard »

Re: Firefox zonder Flash gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/12, 20:10:12 »
Maar hoe weet je dat het daardoor komt dat het werkt? Want ChromeOS heeft ook Flash Player aan boord dus in principe gebruikt Uitzending Gemist op ChromeOS ook Flash Player (eigen ervaring op mijn ouders hun Chromebooks).

Offline Allard

  • Lid
Re: Firefox zonder Flash gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/12, 20:40:11 »
Maar hoe weet je dat het daardoor komt dat het werkt? Want ChromeOS heeft ook Flash Player aan boord dus in principe gebruikt Uitzending Gemist op ChromeOS ook Flash Player (eigen ervaring op mijn ouders hun Chromebooks).
Ik heb in Firefox mijn Flash Player volledig uitgeschakeld, dus met andere woorden hij zou dus geen Flash meer moeten gebruiken, normaal gesproken is het dan zo dat Uitzending Gemist begint te zeuren dat Flash geïnstalleerd moet worden. Manipuleer ik de User Agent naar die ik in mijn opening post heb benoemt dan wordt er wel een filmpje gestart, omdat Flash nog steeds uitstaat lijkt het me stug dat Flash gebruikt wordt.

Normale User Agent zonder Flash:


Aangepaste User Agent zonder Flash:





Link naar een YouTube filmpje waar ik het idee vandaan heb:
https://www.youtube.com/watch?v=ht1bXnhFH7M&list ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/11/12, 21:52:14 door Allard »

Re: Firefox zonder Flash gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/12, 20:44:06 »
Maar toch vind ik dat vreemd, want ChromeOS heeft Flash Player dus waarom ie dan op een gewone computer met diezelfde user agent alsnog HTML5 pakt is mij een raadsel... Maar goed, ik zie overduidelijk dat het klopt. (trouwens, Camping Powned ftw! ;))