Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstart probleem  (gelezen 1118 keer)

Offline pollerita

  • Lid
Opstart probleem
« Gepost op: 2015/10/28, 12:18:48 »
Hoi allen

Zou graag met dit besturingsysteem verder gaan, maar ben tegen een opstart probleem gestoten.
Uitleg, belangrijk misschien
Ik heb alleen een Imac zonder cd writer!! met  el capitano  (is laatste nieuwe os) en een windows computer (krachtig genoeg) maar zonder windows erop en heb ook geen windows cd of zo....al maar goed :-) Dus een niet geformatteerde hd van 1 Gig en zou hier graag ubuntu op plaatsen.

Wat ik al gedaan heb is via de mac een usb opstart usb  stick gemaakt die kan booten in een windows omgeving.
Heb dan de unibooten gedownload om zo met  deze de unbuntu  15.10 (laatste nieuwe) en paar ander vorige versies iso gewonload en die met uniboot op de usb stick te plaatsen om zo een opstartbare stick te maken die opstart op de windows computer.

Dit gaat allemaal perfect, start op en gaat dan automatisch op de (terminal) en dan komt er initramfs:

Wat commando moet ik van hier geven, hoe moet ik die op de hd krijgen en of moet de hd geformatteerd worden?
Of doe ik ik iets verkeerd?

Bedankt op voorhand voor de reacties!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opstart probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/28, 13:23:06 »
Dus een niet geformatteerde hd van 1 Gig
Ik neem aan, dat dat een vergissing is?  :)

Offline pollerita

  • Lid
Re: Opstart probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/28, 13:29:13 »
nee, is een nieuwe die hier al een tijd ligt.
Maar ik heb er ondertussen al een paar ander geprobeerd die wel geformatteerd zijn voor windows op te plaatsen, en dat geeft ook geen resultaat!

Ik dacht dat je misschien vanuit de opstartbare  usb stick ook je hd kon formatteren zoals vroeger het geval was in ms-dos.

Ben niet meer van de jongste zoals je ziet.
Bedankt voor de reactie al!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opstart probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/28, 15:34:40 »
Tja, een harde schijf van slechts 1 GB is veel te klein. Volkomen onbruikbaar voor Ubuntu.

Offline Nero

  • Lid
Re: Opstart probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/28, 15:54:14 »
Zal wel 1TB zijn ;)

Offline pollerita

  • Lid
Re: Opstart probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/28, 16:17:45 »
Hoi allen

Is inderdaad 1 terra byte

Heb ondertussen ook niet stil gezeten en veel info opgezocht, ben trouwens niet vanaf vandaag mee bezig maar al een dag of drie.
Ik vraag niet vlug hulp, maar deze keer zal het toch moeten.

Ondertussen ook de laatste versie van linuxmint iso gedownload, maar deze lukt ook niet.
Geprobeerd met op te starten met linker shift in te houden, met de esc toets enz... maar niks helpt.

Graag meer raad aub.


Offline Nero

  • Lid
Re: Opstart probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/28, 16:29:01 »
De Ubuntu iso's zijn hybride. Deze kan je dus zonder meer kopiƫren naar de USB stick.sudo dd if=/path/to/downloaded.img of=/dev/diskN bs=1mInfo: https://help.ubuntu.com/community/How%20to%20install%20Ubuntu%20on%20MacBook%20using%20USB%20Stick#Manual_Approach

Offline pollerita

  • Lid
Re: Opstart probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/28, 17:15:28 »
Bedankt Nero, maar deze uitleg is om op te starten op de Mac en niet op windows pc , of zie ik dat verkeerd?
Run

diskutil eject /dev/diskN
and remove your flash media when the command completes
Restart your Mac and press alt while the Mac is restarting to choose the USB-Stick

Of bedoel je dat ik die hele iso file op de usb disk moet plaatsen en die natuurlijk bootbale  moet laten uitpakken met unebootin op de harde schijf van windows, indien ja, dan ben ik totaal verkeerd bezig.

Offline Nero

  • Lid
Re: Opstart probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2015/10/29, 07:50:52 »
Als je het iso bestand, uiteraard dat voor i386 of amd64, zoals in die links beschreven met dd op een USB stick kopieert moet er helemaal niets worden uitgepakt. Deze stick is dat opstartbaar op een (windows) pc.

Dezelfde procedure is ook bruikbaar op een pc, maar deze links geven aan hoe je op Mac eenduidig de stick kunt identificeren.

Offline pollerita

  • Lid
Re: Opstart probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2015/10/29, 15:13:42 »
Allemaal bedankt voor de reacties en ondertussen is het probleem opgelost