Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ambitieus Project: Wat is jullie visie hierop?  (gelezen 2015 keer)

Offline wyconsa

  • Lid
Ambitieus Project: Wat is jullie visie hierop?
« Gepost op: 2010/08/27, 02:32:29 »
Hallo,

Ik zou willen beginnen met een redelijk boeiend project. Ik heb een klein huisnetwerkje met een Apple desktop en een Dell-laptop aangestuurd door een Airport Extreme van Apple. Er zijn ook twee mobiele apparaten die volgens mij tot het netwerk behoren en dat is mijn Iphone en Blackberry.

Nu 1 huis verderop, met 1 woning tussen wonen mijn ouders en broer. Daar hebben ze ook een huisnetwerkje. Dit bestaat uit een Acer-laptop, Apple desktop, Ipad en Iphone. Ook aangestuurd door een Apple Airport Extreme.

Nu, je hoort me al afkomen, ik wil van deze twee afzonderlijke huisnetwerkjes, 1 groot netwerk maken. Daarvoor hebben we de toestemming van de buren om een kabel langs de gevel te leggen (vriendelijke buren).

Speciaal voor dit project heb ik mij een dergelijk serverke aangeschaft (Intel Dual Core 4000 met 4gig geheugen en 2 x Sata van 1 Terra). Ook omdat we enkele leuke dingen willen doen met die server. Er zijn namelijk nog 2 popcorn hours onderweg om onze media af te spelen. Dus wat moet onze server kunnen:
  • Media Streamen, onze popcorns moeten toch aan de films kunnen op de server
  • Webserver met php en mysql, ook joomla en enkele paketten
  • Fileserver
  • FTPserver
  • Syncroniseren van ical op alle apparaten

In de toekomst kunnen eventueel nog enkele features toegevoegd worden op de server maar de bovenstaande zijn momenteel de belangrijkste.

Mijn vraag naar jullie toe is; wat is jullie visie hierop of hoe zouden jullie dit aanpakken?

Grtz,

Phr3ak

  • Gast
Re: Ambitieus Project: Wat is jullie visie hierop?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/27, 06:22:01 »
Waar is de ubuntu server cd ?! .. Gewoon beginnen dus  O0

Offline timosha

  • Lid
Re: Ambitieus Project: Wat is jullie visie hierop?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/27, 07:15:00 »
Dat gaat allemaal prima werken met een Ubuntu server. Hoe je met een Ubuntu server iCals kan synchroniseren is mij echter niet duidelijk. Bij mij is dat niet gelukt met een Ubuntu server maar wel met UbuntuOne. Zelfs vanaf de iPhones en iPads kan je met UbuntuOne iCals syncen, de apps daarvoor zijn gratis.

Vergeet niet de AirPort Extreme routers in een extended netwerk te zetten en zet ze op frequenties die mekaar niet overlappen. Kijk met WiFi Analyzer op een iPhone naar alle WLAN in de buurt en neem de frequenties die dit appje adviseert.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/27, 07:19:15 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline wyconsa

  • Lid
Re: Ambitieus Project: Wat is jullie visie hierop?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/27, 16:10:12 »
Een vriend van mij raadde Freenas aan. Maar aangezien de beperkte capaciteiten zal ik zelfs de moeite niet doen om dit te overwegen.
Ik ben nog enkel aan het twijfelen tussen die amahi en ubuntu server.
Ubuntu One heb ik ook overwogen, maar ik mis toch enkele dingen.
Allessinds bedankt al voor de antwoorden. :-)
 

Re: Ambitieus Project: Wat is jullie visie hierop?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/27, 16:54:11 »
Wat die eerste betreft zou ik dit doen:

# Media Streamen, onze popcorns moeten toch aan de films kunnen op de server
Gebruik mediatomb server om mee te streamen, deze kan je ook gebruiken met xbox en upnp spelers (om aan de tv aan te sluiten). Op je computer zelf kan je XBMC gebruiken om de streams af te spelen, dit werkt zowel met windows als linux als mac
# Webserver met php en mysql, ook joomla en enkele pakketten
Dit is simpel, gewoon apache + php + mysql, of als je het iets meer lightwight wil doen: lighttpd + php-cgi + sqlite.
# Fileserver
Best samba, dit werkt redelijk out of the box op de meeste besturingssystemen
# FTPserver
Ik vermoed dat dit is voor toegang van buitenaf, dan gebruik je indien mogelijk beter sftp (denk eraan om de shell uit te schakelen voor mensen die dat niet nodig hebben), dat is veiliger

Alleen voor die mobiele apparaten zou ik niet direct weten.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/27, 17:16:25 door Ward De Ridder »
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline timosha

  • Lid
Re: Ambitieus Project: Wat is jullie visie hierop?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/27, 18:51:16 »
Ubuntu One heb ik ook overwogen, maar ik mis toch enkele dingen.
 

UbuntuOne is helaas nog heel embryonaal en experimenteel. Je kan iCals synchroniseren en dat was het het dan. Ik gebruik sinds twee weken MobileMe en dat werkt perfect in push mode. Een verandering in een Contact of iCal en een seconde later staan de veranderingen overal: bij mij zijn dat dan twee iPhones, twee MacBooks en een PC met Outlook 2010.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline ichat

  • Lid
Re: Ambitieus Project: Wat is jullie visie hierop?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/27, 20:48:06 »
het meeste is al gezegt,

mediatomb > is echt een goed stukje software om je muziek te streamen naar verscheidene apparaten. 

verder heb je het over filesharen en dan kom je standaard uit op  samba dit werkt op zich prima dus geen zorgen over maken.

dat er niemand een 'oplossing' weet voor je  ical probleem vind ik zachtst gezegt vreemd.  want er zijn tal van ical ondersteunende oplossingen.  een van de betere vind ik:  egroupware (php5 mysql  phpear)


nu weet ik niet of je al inkopen hebt gedaan, maar uit ervaring weet ik dat je wat betreft je netwerk kabel  niet zomaar elke soort kunt gebruiken,  als ik je een advies mag geven (zo niet dan doe ik het toch) maar  koop GEEN  UTP maar SFTP of als  die niet voorhanden is STP of FTP Shielded Foiled  twisted pair kabels zijn relatief  duurder, maar je zult er behoorlijk profijt van hebben  wat betreft betrouwbaarheid (en snelheid) ...   omdat het een behoorlijk lange en blootgestelde kabel zal zijn.  verder gelden natuurlijk de gangbare regels voor kabels buiten (leg hem in een geschikte mantel tegen 'fysieke'beschadiging.     

Offline Reno_77

  • Lid
Re: Ambitieus Project: Wat is jullie visie hierop?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/27, 20:55:58 »
Een korte opmerking/vraag over streaming zoals dit hier genoemd wordt icm de Popcorn.

Er is in dit geval toch geen sprake van streaming? Zeker niet van de muziek? De Popcorn leest de files vanuit de server en speelt deze lokaal af. Of ben je van plan deze te broadcasten (streamen) vanuit de server? Dan zal je de stream dmv een software applicatie op moeten vangen.


Offline wyconsa

  • Lid
Re: Ambitieus Project: Wat is jullie visie hierop?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/27, 21:01:12 »
Een korte opmerking/vraag over streaming zoals dit hier genoemd wordt icm de Popcorn.

Er is in dit geval toch geen sprake van streaming? Zeker niet van de muziek? De Popcorn leest de files vanuit de server en speelt deze lokaal af. Of ben je van plan deze te broadcasten (streamen) vanuit de server? Dan zal je de stream dmv een software applicatie op moeten vangen.


Inderdaad, de bedoeling is dat de popcorn de files vanuit de server kan lezen en lokaal afspelen. Dus ik vermoed dat ik dat kan door gebruik van een fileserver.


dat er niemand een 'oplossing' weet voor je  ical probleem vind ik zachtst gezegt vreemd.  want er zijn tal van ical ondersteunende oplossingen.  een van de betere vind ik:  egroupware (php5 mysql  phpear)


nu weet ik niet of je al inkopen hebt gedaan, maar uit ervaring weet ik dat je wat betreft je netwerk kabel  niet zomaar elke soort kunt gebruiken,  als ik je een advies mag geven (zo niet dan doe ik het toch) maar  koop GEEN  UTP maar SFTP of als  die niet voorhanden is STP of FTP Shielded Foiled  twisted pair kabels zijn relatief  duurder, maar je zult er behoorlijk profijt van hebben  wat betreft betrouwbaarheid (en snelheid) ...   omdat het een behoorlijk lange en blootgestelde kabel zal zijn.  verder gelden natuurlijk de gangbare regels voor kabels buiten (leg hem in een geschikte mantel tegen 'fysieke'beschadiging.     

thx for the tips, kzal die egroupware eens uitpluizen. Ivm de kabel, die wordt maximum 25meter maar ik zal deze maandag bestellen en het zal SFTP worden :-)

Offline timosha

  • Lid
Re: Ambitieus Project: Wat is jullie visie hierop?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/27, 21:31:51 »

dat er niemand een 'oplossing' weet voor je  ical probleem vind ik zachtst gezegt vreemd.  want er zijn tal van ical ondersteunende oplossingen.  een van de betere vind ik:  egroupware (php5 mysql  phpear)

eGroupware kent mijn kat ook, maar mijn kat is van mening dat eGroupware iets is voor "enterprises" en niet voor een thuisnetwerkje.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline ichat

  • Lid
Re: Ambitieus Project: Wat is jullie visie hierop?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/16, 10:36:45 »
<atitude> eGroupware kent mijn kat ook, maar mijn kat is van mening dat eGroupware iets is voor "enterprises" en niet voor een thuisnetwerkje.
</atitude>

dat jouw kat het weet vind ik bijzonder knap van je kat,  maar nu even inhoudelijk,

egroupware is zeker een stukje enterprice software,  maar openoffice is dat ook, en daar hoor je niemand over klagen, verder vereist het voor een server geen overdreven zware systeembronnen,  er zijn zat alternativen,  google apps  is er een van,  maar als je het dan toch in eigen beheer wilt houden, kun je maar beter gebruik maken van degelijke software, in plaats van te luisteren naar trollende katten.