Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat is hier kapot?  (gelezen 1592 keer)

Offline Whyaken

  • Lid
Wat is hier kapot?
« Gepost op: 2010/12/30, 16:54:57 »
Korte vraag, zie de volgende screenshot:



Welk stukje hardware in mijn pc gaat de brui geven? Mijn moederbord, of mijn grafische kaart?
Mijn vorige 2 laptops zijn beide helaas overleden aan dezelfde symptomen, deze desktop wil ik graag genezen!
« Laatst bewerkt op: 2010/12/30, 18:12:48 door heir4c »

sprokkel

  • Gast
Re: Wat is hier kapot?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/30, 17:21:54 »
Mijn vorige 2 laptops zijn beide helaas overleden aan dezelfde symptomen

Dus ga er van uit dat het de grafische kant is.

Offline Happy2000

  • Lid
Re: Wat is hier kapot?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/30, 17:24:11 »
Jep lijkt inderdaad de grafische kaart die het begeeft.

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Wat is hier kapot?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/30, 17:40:08 »
Waaraan mijn vorige 2 laptops zijn overleden weet ik niet. Ik dacht aan de grafische kaart, maar aangezien deze vaak op het moederbord zit bij laptop weet ik niet zeker waar het probleem zat.

Ik ga mijn grafische kaart eens uitblazen en poetsen, wie weet helpt het.

Bedankt voor de reacties, en excuses voor het grote plaatje.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat is hier kapot?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/30, 17:53:26 »
Zelfde verschijnsel heb ik, heel af en toe, op een Acer Aspire One-netboekje met Ubuntu 10.10.... Het lijkt dan, alsof het beeld langzaam maar zeker "door zijn assen zakt". De "oplossing" is een volledige herstart.

Kan liggen aan de ijzerwaar, kan liggen aan het stuurprogramma of aan het besturingssysteem als zodanig. Ik vermoed het laatste.

Enfin, zolang als het maar zelden voorkomt en eenvoudig is om te "verhelpen", vind ik het niet zo erg.

sprokkel

  • Gast
Re: Wat is hier kapot?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/30, 18:29:55 »
Begrijp iets niet,
Je hebt het over 2 laps die stuk zijn gegaan door dezelfde symptomen
En nu heb je   op je pc dezelfde symptomen ??  videokaart uit laptop in pc ?
geef de specs van je pc eens, en wat voor videokaart draait hier

Offline joop905

  • Lid
Re: Wat is hier kapot?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/30, 20:45:38 »
Hier heel af en toe het zelfde verschijnsel (grafische kaart), met een oude Compaq Armada E500

grj

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Wat is hier kapot?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/02, 18:04:02 »
Het verbaast me enigszins dat het kleine euvel zoveel vragen opwekt.

Voorheen heb ik een Packard Bell laptop gehad, en een Medion. Aan het einde van hun tijd begonnen ze ook zulke blokjes op het scherm te vertonen, en korte tijd later deden deze niets meer. Natuurlijk wel balen omdat het spul niet goedkoop is, maar het was natuurlijk een goed excuus om weer wat nieuws aan te schaffen.

Nu mijn 8 jaar oude desktop pc dezelfde symptomen vertoonde, baarde me dat wel zorgen. Laptops zijn bij mij geen lang leven beschonken, maar mijn desktop ligt me nader aan het hart. Ik heb wel enige hardware kennis, maar zodra het om laptops gaat, dan doe ik nieteens moeite, omdat alles zo moeilijk te bereiken is en dicht op elkaar zit gebouwd.

Vandaar dat ik vroeg wat dit kon betekenen, zodat ik de oorzaak aan kon pakken. Ik heb zojuist de grafische kaart eruit gehaald, en zag dat deze aardig onder het stof zat. Even uitgeblazen, en alles schijnt nu weer prima te werken.

Mijn desktop begint oud te worden, en wil hem graag vervangen voor een 64 bit pc, maar wel pas zodra ik dat wil, dus ik ben blij dat ik er nog even mee door kan.

Hardware van mijn desktop is trouwens een Pentium3, 3.01GHz, 1280MB RAM, ATI Radeon 9800 Pro grafische kaart, en Ubuntu 10.10