Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van Evolution naar Thunderbird....  (gelezen 2365 keer)

Adjudant1951

  • Gast
Van Evolution naar Thunderbird....
« Gepost op: 2008/07/18, 17:32:56 »
Toen ik enige tijd geleden begon aan Ubuntu ben ik ook het mailprogramma Evolution gaan gebruiken. Voordien had ik onder Windows Thunderbird als mailprogramma.

Nu ik enige tijd Evolution gebruik bevalt het mij eigenlijk niet zo en heb ik Thunderbird weer in ere hersteld.

Is het correct dat ik in Thunderbird niets kan importeren uit Evolution (of andersom: is het correct dat ik vanuit Evolution niets kan exporteren)? :(

Ik kan me haast niet voorstellen dat e.e.a. niet mogelijk zou zijn, maar ben tot nu toe vergeefs op zoek naar een mogelijkheid hiertoe.

Wie o wie zet mij op het goede spoor....?

Offline Dave

  • Lid
Van Evolution naar Thunderbird....
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/18, 18:22:17 »
de mail in Evolution even in een aparte map zetten en deze invoeren in Thunderbird.
Meer is dat niet.

Offline Tom

  • Lid
Van Evolution naar Thunderbird....
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/18, 18:45:16 »
Citaat van: Dave
de mail in Evolution even in een aparte map zetten en deze invoeren in Thunderbird.
Meer is dat niet.
Heb het gisteren ook zo gedaan op allebeide PC.
Evoluition valt lelijk tegen in hardy.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Adjudant1951

  • Gast
Van Evolution naar Thunderbird....
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/18, 19:19:10 »
Als ik mail wil importeren in Thunderbird heb ik slechts 1 keuze en die is 'Communicator xx'. :(

Ik zie geen mogelijkheid om iets anders te importeren. Wanneer ik de folder "Mail" uit Evolution kopiëer naar Thunderbird, wordt daar de "Mail"-folder overschreven door die van Evolution en zie ik dus geen enkel bericht meer.

Moet ik soms (eerst) nog een andere handeling verrichten?

Offline Dave

  • Lid
Van Evolution naar Thunderbird....
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/18, 19:29:11 »
maak een map aan in Thunderbird.
eventueel nog een submap indien van toepassing.

Dan overschtijven met de map vanuit Evolution.

Kan zijn dat je daarna nog wat nononfo weg mag gooien, andersom werkt het schoner.
Maar zo werkt het in ieder geval.
Kunt nog rechtsklik op een map en index vernieuwen doen.
Let wel op eventuele bijlages in de andere file dat je die meeneemt.

Adjudant1951

  • Gast
Van Evolution naar Thunderbird....
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/19, 10:00:06 »
Citaat van: Dave
maak een map aan in Thunderbird.
eventueel nog een submap indien van toepassing.

Dan overschrijven met de map vanuit Evolution.
Misschien dom van mij, maar welke naam geef ik die map in Thunderbird en hoezo ook nog een submap....?
En met welke map vanuit Evolution overschrijf ik dan - naar ik aanneem - die nieuw aangemaakte map in Thunderbird?

(Ik vind het overigens maar vreemd dat dit niet met im- en/of exporteren kan.)

Maar in elk geval bedankt voor de suggesties tot nu toe! :)

Offline Dave

  • Lid
Van Evolution naar Thunderbird....
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/19, 19:08:54 »
waarom zoeken naar import mogelijkheden als je de map er zo in kunt plakken.
ze gebruiken dezelfde extensies.

Adjudant1951

  • Gast
Van Evolution naar Thunderbird....
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/20, 16:03:09 »
@dave
@wandarooze

Hoewel ik van alles heb uitgeprobeerd is het mij (nog) niet gelukt m'n mail over te zetten naar Thunderbird.

Ik ben echt geen beginneling, maar welke map ik ook kopiëer vanuit Evolution naar Thunderbird: het resultaat is dat ik in Thunderbird geen enkel bericht (meer) zie; inkomend noch uitgaand. Ik vind overigens ook geen enkel bestand met dezelfde extensies....

Kunnen jullie me misschien precies aangeven hoe je het voor elkaar hebt gekregen?

Offline vanadium

  • Lid
Van Evolution naar Thunderbird....
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/20, 16:27:10 »
Voor zover er in Thunderbird een specifieke evolution import mogelijkheid is: in elk geval gebruiken beide email programmas exact hetzelfde bestandsformaat voor de opslag van mail (het "mbox" formaat).

In ~/.evolution/mail/local vind ik mijn lokale mail. De eigenlijke email berichten zitten in (typisch megabyte grote) bestanden zonder extentie, met als naam de naam van je folders in thunderbird. "inbox" is, inderdaad, m'n inbox. Verder heb ik "2008 in", "2008 out" en zo verder. "inbox" zou ik kopiëren en hernoemen naar "inbox evolution". Verplaats al deze mbox bestanden naar de juiste directory in je Thunderbird profiel (die waar ook je Thunderbird inbox wordt bewaard). Bij het opstarten van Thunderbird zullen de bijgekomen bestanden herkend en geïndexeerd worden als bijkomende folders.

Adjudant1951

  • Gast
Van Evolution naar Thunderbird....
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/20, 16:56:44 »
@vanadium

Bedankt voor je reactie en de moeite, maar ik begrijp er geen sikkepit van.

Kun je de werkwijze iets gedetailleerder weergeven? V.z.v. ik jouw verhaal begrijp heb ik het een en ander gekopiëerd, echter zonder resultaat: in Thunderbird vind ik geen enkel bericht terug.

Ik begin me een beetje een slome duikelaar te voelen en dat ben ik toch ècht niet.

Offline Dave

  • Lid
Van Evolution naar Thunderbird....
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/20, 16:59:11 »
hmm met de standaard systeem mappen zou ik voorzichtig mee zijn.
In Evolution een map aanmaken(bijv. evolutionmail) en daar je mail(mappen in plaatsen.

In Thunderbird maak je een map aan met dezelfde naam en bij gebruik van submappen een willekeurige submap aanmaken(tmp)

In .evolution zoek je de 2 bestanden met de naam van die map.
dan naar de map van thunderbird en naar de mailmap waar je de aangemaakte map ziet staan en de 2 bestanden overschrijven.

Zo gaat het hier in ieder geval goed.

Offline Dave

  • Lid
Van Evolution naar Thunderbird....
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/20, 17:01:45 »
geen postvak in of andere systeemmappen verplaatsen, dan de betreffende mail uit postvak in in een nieuwe map zetten.
Alleen eigen gemaakte mappen overhevelen is het beste.

Van Evolution naar Thunderbird....
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/20, 17:51:14 »
Jongens, wat een babylonisch geheel toch weer ;)

Ik heb nooit evolution gebruikt maar er even op gegoogled, dus wellicht zit ik er ook naast.
Deze link viel me direct op: http://www.linux.com/articles/113798
Beide mailsystemen gebruiken mbox als mail systeem (dus alle mailtjes zijn kleine bestandjes).
Dat betekent dat ze ook goed uitwisselbaar zijn onderling.

Kijk in die link en dan zie je halverwege dit  commando staan:
cp ~/evolution/local/Santa/mbox ~/.thunderbird/default.xyz/Mail/Local Folders/SantaLees de zinnen daarvoor even door en pas dan bovenstaande opdracht aan aan je eigen situatie.

Helpt dit wat beter ?

Monk.

Adjudant1951

  • Gast
Van Evolution naar Thunderbird....
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/20, 19:25:07 »
@monkwarrior

Hartelijk dank!! Dit was de informatie die ik nodig had. :)

Alle mail is overgezet en Evolution kan overboord!

Ik ben ook maar meteen van Firefox overgegaan naar Opera 9.51; werkt een stuk mooier in Ubuntu.

Tot wederdienst bereid! ;)

Offline Dave

  • Lid
Van Evolution naar Thunderbird....
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/20, 20:49:31 »
Mooi dat het in orde is nu.
waarom dit makkelijker dan copy/plakken is weet ik niet maar ben er al langer achter dat wat op de meeste systemen prima werkt op een enkel systeem totaal niet lukt.
Weer een mooie aanvulling voor de database in ieder geval.
Monkwarrior, bedankt.

Van Evolution naar Thunderbird....
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/20, 22:35:40 »
Citaat van: Adjudant1951
Tot wederdienst bereid! ;)
Ik geef wel een seintje als mijn vrouw mee uit winkelen moet worden genomen.

Monk.

Offline Dave

  • Lid
Van Evolution naar Thunderbird....
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/20, 23:08:23 »
ja kijk dán zijn er ineens meer liefhebbers he :-))

Maar tging lekker om een wederdienst haha