Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]ATI videokaart plug&play(pray)  (gelezen 1677 keer)

[opgelost]ATI videokaart plug&play(pray)
« Gepost op: 2012/10/15, 13:11:06 »
Ik heb toch maar besloten mijn lawaaierige Asus GT220 videokaart te vervangen door een passief gekoelde kaart. Ik heb toch genoeg airflow in mijn kast door grote stille fans. In eerste instantie had ik gedacht aan de Asus GT430 Silent die erg geschikt is voor HTPC gebruik (zegt men, spreek niet uit ervaring). Helaas is die vrijwel niet meer verkrijgbaar. Het was ongeveer de krachtigste, passief gekoelde, Nvidia kaart. Wil ik bij Nvidia blijven dan moet ik naar minder krachtige kaarten zoals de GT210, GT610 etc. kijken. AMD heeft dan meer keuze. Helaas heb ik geen ervaring met AMD/ATI onder Linux.
Nvidia is altijd plug&play geweest maar is dat bij AMD ook zo? Wordt de Catalyst driver automatisch geladen of moet ik allerlei toeren uithalen in safe mode?
Het alternatief (qua prijs) voor de GT430 is de ATI HD6570. Ik gebruik mijn PC overigens niet alleen als HTPC maar gamen doe ik niet.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/24, 10:26:02 door paultje1965 »

Re: ATI videokaart plug&play(pray)
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/15, 14:05:01 »
Thnx, ik zal er eens op studeren! Tis in ieder geval geen plug&play.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/15, 14:21:06 door paultje1965 »

Re: ATI videokaart plug&play(pray)
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/15, 14:42:06 »
Het kaartje is nog niet aangeschaft maar ik heb Ubuntu 12.04 (Gnome Classic) geinstalleerd staan. Nu dus nog met de GT220. Aangezien de prestaties van de AMD kaart veel beter zijn (voor dezelfde prijs) en dat ding ook nog minder hitte produceert (60W GT 430 v.s. 50W HD6570) begin ik hem toch serieus te overwegen.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/16, 08:07:38 door paultje1965 »

Re: ATI videokaart plug&play(pray)
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/16, 08:09:06 »
Ondertussen nog wat gegoogled maar ik kom toch wel veel problemen tegen met de ATI HD6570 onder Linux.

Offline Tom

  • Lid
Re: ATI videokaart plug&play(pray)
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/16, 09:55:48 »
Asus GT220 videokaart zou die lekker houden als alles goed loopt ,en dat beetje lawaai er bij in koop nemen ,bent u ook zeker dat het spel goed gekoeld wordt. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: ATI videokaart plug&play(pray)
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/16, 10:15:52 »
Als het een beetje lawaai was zou ik dat graag doen, hij doet alles nog goed, maar de fan komt nu boven alles uit. Het blijkt ook dat dit type (Asus) geen snelheidsregeling heeft. Met Coolbits is niets te regelen.
Eerder was het lawaai wel te doen maar na een paar jaar slijtage laat de fan zich nu goed horen. Aangezien het zo'n klein speciaal Asus dingetje (ca. 40mm) is kan ik het ook niet vervangen. Ik heb al gekeken naar andere koel oplossingen maar die kosten net zoveel als de kaart.
Ik heb de boel schoon gemaakt en de GPU temperatuur zit rond de 23 graden. Logisch want dat ding draait altijd full speed.

Offline midas

  • Lid
Re: ATI videokaart plug&play(pray)
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/16, 11:42:15 »
ATI-drivers zijn best wel goed....maar de ondersteuning van ATI met fabrieks-linux drivers kan voor je het weet zomaar stoppen. Voor mijn (nog geen) 3 jaar oude laptop met HD 4650 kaartje blijkt de ondersteuning met de Catalyst-driver zomaar zijn gestopt. ATI (AMD) is daar altijd vrij rigoreus in. Er is nog een Legacy-driver maar het is altijd gokken wat daarvan de prestaties zijn of dat-ie wel goed onder de laatste Ubuntu/Mint wil draaien.

Maar de opensource driver doet het zeker niet gek! Ik draai ermee onder KDE en ik kan zelfs 3D-effecten draaien als ik wil. Voor normale zaken kun je je er dus goed mee redden. Verwacht alleen geen aansturing van tweede (grote) monitoren of 3D-gaming. Het afspelen van DVD's gaat ook goed...alleen wordt de laptop dan snel warm.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: ATI videokaart plug&play(pray)
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/16, 13:22:46 »
Ik heb al een probleem gehad met mijn all-in-one printer waarvan de ondersteuning in 12.04 ook niet meer werkte. Bij elke vorige upgrade was het al een gevecht om de boel aan de praat te krijgen. Ik heb dus nu gekozen voor HP (ondanks de dure cartridges) vanwege de goede Linux support. Dat bleek ook wel, binnen een paar minuten alles aan de praat.

Ik ga vermoedelijk toch maar weer voor dezelfde strategie bij de videokaart. Ik heb inmiddels al een passief gekoelde GT630 kaart gevonden op internet. Is wel weer een beetje (15 euro) duurder maar kan dan ook wat meer. De ATI HD6570 is wat krachtiger, goedkoper en zuiniger maar ik ben toch nog niet overtuigd van de ondersteuning. Ook op termijn, mijn PC is van 2010 en moet nog wat jaartjes mee.

Re: ATI videokaart plug&play(pray)
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/16, 14:30:34 »
ATI heb ik altijd problemen gehad met de drivers. En ik heb toch vele ATI-kaarten gehad. Met mijn vele nVidia-kaarten nog nooit problemen gehad.

Re: ATI videokaart plug&play(pray)
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/22, 08:25:43 »
Vanwege deze verontrustende reacties toch maar weer een nVidia kaart besteld ter vervanging van mijn lawaaierige GT220. Het is een GT630 geworden met een grotere (hopelijk stillere) fan. Helaas vrijwel niet te krijgen zonder fan.
Kan ik de kaart gewoon verwisselen, of moet ik nog iets reconfigureren? Of misschien van te voren de proprietary driver verwijderen? Het is waarschijnlijk dezelfde driver.

Re: ATI videokaart plug&play(pray)
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/22, 09:18:43 »
Mooi zo! Morgen is ie binnen. Ik post wel even een berichtje of het goed is gegaan.

Re: ATI videokaart plug&play(pray)
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/23, 19:52:32 »
Klopt helemaal, de nieuwe videokaart wordt gelijk herkend, geen configuratie nodig. Gelukkig heeft deze wel een variable fan snelheid, in tegenstelling tot mijn oude GT220. Dat scheelt een hoop herrie. Bedankt voor het advies!