Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ogg, flac en mp3 omzetten naar mp3 met 1 geluidsniveau  (gelezen 3782 keer)

Ogg, flac en mp3 omzetten naar mp3 met 1 geluidsniveau
« Gepost op: 2009/06/13, 14:56:53 »
Tijdens het motorrijden is het prettig af en toe een muziekje op te zetten, alleen verschilt het geluidsniveau per nummer wel eens. Probleem: tijdens het rijden kan ik moeilijk aan de volumeknop gaan zitten :P
Nu bestaat mijn huidige muziekbestand uit mp3, wma, ogg en flac bestanden. Is er een programma die én deze bestanden naar mp3 kan zetten, en ook het geluidsniveau gelijk trekt? Mijn telefoon speelt namelijk (helaas) alleen mp3 af. Ik zag trouwens al op het forum mp3gain en easymp3gain (mp3gain met grafische schil) voorbij komen, maar voor zover ik begrijp zet deze alleen het geluidsniveau van mp3-bestanden gelijk.
En als er geen programma is die dit beide kan doen, welke raden jullie dan aan om ogg, flac en wma om te zetten naar mp3?

Huidige OS: Kubuntu 9.04. KDE programma's hebben dus de voorkeur :)

bvd
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ogg, flac en mp3 omzetten naar mp3 met 1 geluidsniveau
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/13, 15:02:39 »
Ik denk dat je het het beste in stappen kan doen. Dus eerst van flac naar mp3 bijvoorbeeld.
Daarna kan je alle mp3 bestanden in 1 keer gelijk trekken met easymp3gain.

Echte aanraders kan ik niet noemen, omdat ik zelf niet met KDE werk. Maar ik heb eerder goede verhalen gelezen over soundkonverter (oid).

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ogg, flac en mp3 omzetten naar mp3 met 1 geluidsniveau
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/13, 15:27:19 »
Ik heb geen weet in Linux van een grafisch programma dat naast de conversie ook meteen de replaygain correctie kan doorvoeren. Via grafische programma's zal je het in twee stappen moeten doen. Met de commandolijn zou het natuurlijk wel in één keer kunnen door verschillende commando's te combineren.

Re: Ogg, flac en mp3 omzetten naar mp3 met 1 geluidsniveau
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/13, 15:44:49 »
Ik heb geen weet in Linux van een grafisch programma dat naast de conversie ook meteen de replaygain correctie kan doorvoeren. Via grafische programma's zal je het in twee stappen moeten doen. Met de commandolijn zou het natuurlijk wel in één keer kunnen door verschillende commando's te combineren.

Hmm, zou het zelfs mogelijk zijn om dit via een script te doen? Dan laat ik deze verwijzen naar een bepaalde map waar ik de te omzetten muziek in plaats, en naar een map op de telefoon. Ik vraag me alleen af of de verschillende bestandsformaten dan geen probleem op gaan leveren.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ogg, flac en mp3 omzetten naar mp3 met 1 geluidsniveau
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/13, 16:47:43 »
Met sox kan dit. sox heeft echter standaard geen support ingebouwd om mp3 te coderen omwille van patentredenen. Het kan wel mp3 decoderen. Je moet dus transcoderen via wav. Je kan dat efficient doen met een pipe.

Om dus een bestand om te zetten naar mp3 kan volgend commando dienst doen:

sox "infile" -t wav - | lame - output.mp3

Voor een ganse folder (met enkel muziekbestanden) werkt:

for f in * ; do sox "$f" -t wav - | lame - "/folder_op_mijn_telefoon/$f.mp3" ; mp3gain -r "/folder_op_mijn_telefoon/$f.mp3" ; done

Dan is het alleen nog even zoeken om bestandsnamen zoals "*.ogg.mp3" te hernoemen naar "*.mp3". Als de extensie altijd drie letters is, dan werkt "rename -n 's/\....\.mp3/\.mp3/' $f.mp3, maar er zijn vast veel betere bashtrukken hiervoor.

Misschien is het beter alles op de PC te doen, en pas het uiteindelijke resultaat naar de telefoon te verplaatsen:

for f in * ; do sox "$f" -t wav - | lame - "$$$$.mp3" ; mp3gain -r "$$$$.mp3" ; mv "$$$$.mp3" "/folder_op_mijn_telefoon/$f.mp3" ; done

Re: Ogg, flac en mp3 omzetten naar mp3 met 1 geluidsniveau
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/13, 17:53:51 »
Dit is alvast een mooi begin :) Ik heb niet veel ervaring met scripts schrijven, maar ik ga eens wat pogingen wagen. Alvast bedankt :)
Op de chat te vinden als debiantux