Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows software  (gelezen 5928 keer)

t0k

  • Gast
Windows software
« Gepost op: 2007/02/20, 11:07:36 »
Hallo, ik ben een nieuwe gebruiker van Ubuntu en ik was benieuwd hoe ik Windows software, zoals games, adobe programma's en andere programma's kan installeren op Ubuntu.

Alvast bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Windows software
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/20, 11:11:48 »
Linux alternatieven voor de Windowsprogjes installeer je via Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer. Zoekterm invullen, aanvinken, druk op knop Toepassen.

Verder kun je uit een beperktere selectie kiezen (nog makkelijker), via Toepassingen - Installeren/verwijderen.

Kijk eerst eens hoe ver je daarmee komt!  :-)

Groet, Pjotr.

Furcatus

  • Gast
Windows software
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/20, 11:16:30 »
@t0k

probeer eerst wat programma's uit zoals pjotr123 zegt.

als je echt geen alternatief kan vinden voor windows programma's kun je hier even een kijkje nemen:

https://help.ubuntu.com/community/SoftwareFromOtherOperatingSystems

veel succes en gefeliciteerd met jou keuze voor ubuntu :P

t0k

  • Gast
Windows software
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/20, 15:20:56 »
oke, ik denk dat ik hier zeker wel wat aan heb, maar nu heb ik nog een vraag, is het mogelijk om applicaties die je normaal gesproken in Ubuntu via het internet installeert (in het applications menu) of je die ook op een computer kan installeren zonder internet? Ik heb namelijk 2 computers met internet en 2 zonder, dus ik zou het handig vinden als ik de applicaties ook eerst op cd zet, aangezien de 2 computers zonder internet zich op een andere locatie bevinden.

Alvast bedankt!

Tom

Offline Jelle

  • Lid
Windows software
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/20, 15:40:02 »
Hoi,

Wanneer je programma's installeert vanuit de repositories worden de betreffende .deb files gedownload en geplaatst in /var/cache/apt/archives

Wanneer je deze .deb files op cd zet kun je ze overbrengen naar je internetloze pc.
Hier moet je dan:

1) de cd drive toevoegen aan je repositories (even de zoekfunctie van dit forum gebruiken)
of
2) kopieren naar een mapje met bijvoorbeeld de naam my_deb_files en dan deze map toevoegen aan je repositories (ook dat staat al ergens op dit forum)

Vervolgens in Synaptic op Herladen klikken en daarna moet je de programma's in Synaptic kunnen installeren.

Excuus dat ik je zelf nog wat laat zoeken, maar 1) ik zit op m'n werk en 2) je leert heel veel van al dat gelees op het forum. Ik wel tenminste.

PS: ik heb geen internetloze PC, dus ik heb deze werkwijze niet voor je getest.

Offline Didius

  • Lid
Windows software
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/20, 15:51:02 »
De methode die jelle aangeeft kan inderdaad lukken, al zal je misschien in de problemen komen ivm depedencies.
Hopelijk lukt het

Offline Jelle

  • Lid
Windows software
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/20, 16:03:03 »
@Didius

Zolang je ALLE .deb files van de ene pc meeneemt naar de andere, zouden er m.i. geen dependency problemen mogen optreden. Synaptic kan dan alle afhankelijke pakketten gewoon vinden in je zelfgemaakte repository, toch?

Je moet alleen NIET selectief een paar .debjes meenemen en de rest laten staan.

Wat wel een nadeel is, is dat je internetloze PC geen veiligheidsupdates ontvangt.

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Windows software
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/20, 16:21:16 »
Citaat van: Jelle
Wat wel een nadeel is, is dat je internetloze PC geen veiligheidsupdates ontvangt.
Maar die heeft hij zonder internetverbinding waarschijnlijk ook niet nodig... ;)

t0k

  • Gast
Windows software
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/20, 18:54:41 »
Okay, dus ik moet die .deb bestanden kopieren naar CD en dan installeren met Synaptic Package Manager?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Windows software
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/20, 18:59:12 »
Je kan ze gewoon kopieren van de cd naar je desktop en er op dubbelklikken.
Dan opent het programma Gdebi die de bestanden automatisch voor je installeert.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"