Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu desktop verwijderen?  (gelezen 3915 keer)

Ubuntu desktop verwijderen?
« Gepost op: 2008/07/20, 22:32:38 »
Hallo, ik heb net een installatie van 8.o4 gedaan.
Dit is gelukt, maar ik wil nu via Synaptic wat programma's verwijderen die ik toch niet ga gebruiken.
Nu wil ik Evolution e-mail verwijderen en krijg ik op een gegeven moment de melding dat de Ubuntu Desktop mee verwijderd gaat worden.
Kan dit of ben ik straks alles wat bewaard moet blijven weer kwijt.
Ik verwijder Evolution door alle vakjes die in Synaptic groen zijn ( na het zoeken van Evolution)
te selecteren voor volledige verwijdering.

Groet Robin.

Ubuntu desktop verwijderen?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/20, 22:35:50 »
Dat je ubuntu-desktop kwijt speelt, is niet zo'n probleem.  Zoals ik al ergens schreef: het is gewoon een verzamelnaam.  Als je één onderdeeltje verwijdert, is het niet meer compleet, en dus zeggen ze dat het verwijderd is.  Alle andere onderdelen staan er nog wel, en werken zoals bedoeld..
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu desktop verwijderen?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/20, 22:36:07 »
Ik raad het af. Sommige onderdelen van het standaardpakket bij installatie, hebben meerdere functies dan alleen het programma zelf. Je maakt Ubuntu zo wellicht instabiel.

Ubuntu desktop verwijderen?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/20, 22:38:27 »
Hallo, volgens mij kun je de Ubuntu-desktop veilig verwijderen zonder je normale desktop (Gnome bv.) kwijt te raken. Probeer maar eens. Indien er dingen misgaan:
$ sudo apt-get install ubuntu-desktop

Ubuntu desktop verwijderen?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/20, 23:03:12 »
Ik kan het dus niet veilig verwijderen, want ik zie nu alleen maar mijn wallpaper en geen taakbalk.
Probleem is nu dat ik niet weet hoe ik nu de terminal moet opstarten om de desktop opnieuw te installeren.

Groet Robin.

Offline joop905

  • Lid
Ubuntu desktop verwijderen?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/20, 23:07:00 »
Citaat van: robindekker
Ik kan het dus niet veilig verwijderen, want ik zie nu alleen maar mijn wallpaper en geen taakbalk.
Probleem is nu dat ik niet weet hoe ik nu de terminal moet opstarten om de desktop opnieuw te installeren.

Groet Robin.
Druk ALT-F2 en typ

Ubuntu desktop verwijderen?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/20, 23:15:00 »
Als ik ALT F2 intoets gebeurt er niets ?

Offline joop905

  • Lid
Ubuntu desktop verwijderen?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/20, 23:34:41 »
werkt het met Ctrl Alt F1

Ubuntu desktop verwijderen?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/20, 23:55:26 »
Ctrl-Alt-F1 werkte.
Super !
Hartelijk Dank !!

Robin.

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu desktop verwijderen?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/21, 00:28:09 »
Citaat van: arie
Citaat van: robindekker
Als ik ALT F2 intoets gebeurt er niets ?
probeer eens CTRL +  ALT + T
dat werkt bij wel, ik weet alleen niet meer of ik deze combinatie zelf heb ingesteld of dat het een ysteem standaard is
Het lijkt me dat je die zelf hebt ingesteld, bij mij gebeurt er dan elk geval niets.

Ubuntu desktop verwijderen?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/21, 00:30:22 »
Hier gebeurde ook niets.

Offline joop905

  • Lid
Ubuntu desktop verwijderen?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/21, 01:09:12 »
Citaat van: arie
probeer eens CTRL +  ALT + T
dat werkt bij wel, ik weet alleen niet meer of ik deze combinatie zelf heb ingesteld of dat het een ysteem standaard is
die moet van je zelf zijn.

kurosaki_ichigo

  • Gast
Ubuntu desktop verwijderen?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/21, 07:14:16 »
Citaat van: pjotr123
Ik raad het af. Sommige onderdelen van het standaardpakket bij installatie, hebben meerdere functies dan alleen het programma zelf. Je maakt Ubuntu zo wellicht instabiel.
Lijkt wel windows dat ubuntu :P in windows kun je ook niks verwijderen uit het basis systeem ( exploxer bevoorbeeld )

Deevay

  • Gast
Ubuntu desktop verwijderen?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/21, 09:09:57 »
Citaat van: robindekker
Ctrl-Alt-F1 werkte.
Super !
Hartelijk Dank !!

Robin.
Net bij mijn installatie ook eens voor de gein geprobeerd, en dat werkt ook. Ook met F2, F3 en F4 (wat tty2, tty3 en tty4 oplevert ;)

Hoe kom ik echter vanuit die terminal-vensters weer terug in mijn grafische omgeving??  startx geeft aan dat er al een server draait..

Offline joop905

  • Lid
Ubuntu desktop verwijderen?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/21, 09:22:14 »
Citaat van: Deevay
Hoe kom ik echter vanuit die terminal-vensters weer terug in mijn grafische omgeving??  startx geeft aan dat er al een server draait..
Ctrl-Alt-F6

grj.

Ubuntu desktop verwijderen?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/21, 09:25:04 »
Citaat van: Deevay
Hoe kom ik echter vanuit die terminal-vensters weer terug in mijn grafische omgeving??  startx geeft aan dat er al een server draait..
ctrl+alt+f7 als ik mij niet vergis.



Terug naar ubuntu-desktop, deze is zeker veilig te verwijderen, hier is het ook weg. Het is gewoon een meta-package, net zoals als ge gnome hebt en kde wilt gebruiken, installeerd ge kubuntu-desktop, die op zijn beurt alle kde onderdelen installeerd, maar kubuntu-desktop is eigenlijk niks.
Dus als ge na het verwijderen ook uw panele kwijt zijt, hebt ge meer dan ubuntu-desktop verwijderd, altijd goed in de lijst kijken wat er mee verwijderd word. Sommige dele van evolution kunnen inderdaad niet weg, maar het programma zelf wel.

Offline joop905

  • Lid
Ubuntu desktop verwijderen?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/21, 09:28:50 »
Citaat van: joop905
Citaat van: Deevay
Hoe kom ik echter vanuit die terminal-vensters weer terug in mijn grafische omgeving??  startx geeft aan dat er al een server draait..
Ctrl-Alt-F6

grj.
@Nunslaughter ja moet F7 zijn

Offline Tom

  • Lid
Ubuntu desktop verwijderen?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/07/21, 10:26:54 »
Citaat van: robindekker
Hallo, ik heb net een installatie van 8.o4 gedaan.
Dit is gelukt, maar ik wil nu via Synaptic wat programma's verwijderen die ik toch niet ga gebruiken.
Nu wil ik Evolution e-mail verwijderen en krijg ik op een gegeven moment de melding dat de Ubuntu Desktop mee verwijderd gaat worden.
Kan dit of ben ik straks alles wat bewaard moet blijven weer kwijt.
Ik verwijder Evolution door alle vakjes die in Synaptic groen zijn ( na het zoeken van Evolution)
te selecteren voor volledige verwijdering.

Groet Robin.
U kunt alles verwijderen van Evolution , BEHALVE ..Evolution-data-server-commor.
Groeten Tom.


Staat alles in mijn google pages bij verwijderen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Deevay

  • Gast
Ubuntu desktop verwijderen?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/07/21, 22:54:32 »
Thnx voor de antwoorden betreffende het terugkeren naar de grafische omgeving ;)

NLsandman

  • Gast
Ubuntu desktop verwijderen?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/07/21, 23:55:42 »
Hier ook weer wat bij geleerd met die functie toetsen bedankt hiervoor!

Rune

  • Gast
Ubuntu desktop verwijderen?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/07/22, 10:43:19 »
ubuntu-desktop is een meta package. Dwz dat het als het ware een aliasje is voor je complete desktop omgeving.
als je een apt-get install ubuntu-desktop doet, worden er bepaalde packages geinstalleerd. Als je een van die packages verwijderd, is er niets boeiends aan de hand, alleen houdt dat wel in dat het niet de complete set van 'ubuntu-desktop' is, dus word deze verwijderd dat je later je status-quo kunt herstellen door weer een apt-get install ubuntu-desktop te doen.

Omdat ubuntu-desktop een meta package is, dus slechts een alias zonder eigen inhoud, gebeurt er dus helemaal niets als deze verwijderd wordt. Alleen als je hem installeert doet het iets.