Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: groentje wil nieuwe HDD gebruiksklaar maken voor Ubuntu  (gelezen 740 keer)

leosyn

  • Gast
groentje wil nieuwe HDD gebruiksklaar maken voor Ubuntu
« Gepost op: 2007/01/12, 21:53:59 »
Naast de oude 60Gb schijf met XP wil ik een nieuwe 320Gb schijf inrichten met Ubuntu. Doel is om (op termijn) over te stappen naar Ubuntu.
Nu wordt van de oude schijf (met XP) geboot met de nieuwe schijf als slave. Na het inrichten en even wennen wil ik dat omdraaien. (=> exit windows)

Vraag: Hoe bereid ik de nieuwe schijf voor?
(Ben geen ICTer, wel 'n klusser)

bvd voor jullie advies
Eduard

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
groentje wil nieuwe HDD gebruiksklaar maken voor Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/12, 22:11:17 »
Gewoon de CD er in stoppen, en installeren.
Je krijgt dan automatisch een dual boot systeem.
Eigenlijk simpel, dus gewoon de vragen beantwoorden :lol:

Succes en laat weten hoe het gaat en hoe het bevalt !
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

leosyn

  • Gast
groentje wil nieuwe HDD gebruiksklaar maken voor Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/13, 13:57:28 »
Top! Doe ik.
Dankje.
Eduard

Offline Ramana

  • Lid
groentje wil nieuwe HDD gebruiksklaar maken voor Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/13, 14:20:27 »
Ben het met Ron eens: gewoon een dual boot-systeem maken. De volgode van de schijven (master-slave) maakt niet veel uit.
Met de boot-loader die je nu krijgt (Grub) zijn beide systemen te starten. Later kan je de voorkeur veranderen, zodat buntu b.v je hoofdsysteem wordt (bij mij is XP al helemaal verdwenenen). Wel is het nu het moment om een goede partitie-indelint te maken. Hoe ga je die 320Gb indelen (maar je kunt het ook aan Ubuntu overlaten)?

leosyn

  • Gast
groentje wil nieuwe HDD gebruiksklaar maken voor Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/14, 00:19:11 »
Citaat van: Ramana
....... Wel is het nu het moment om een goede partitie-indelint te maken. Hoe ga je die 320Gb indelen (maar je kunt het ook aan Ubuntu overlaten)?
Over LINUXpartitie-indelingen had ik al ´ns iets gelezen (swap- en zo); ik heb ´t aan Ubuntu overgelaten. (Desnoods installeer ik de hele meuk later nog ´ns opnieuw. - Dat deed ik toch al zo´n 2 keer per jaar met XP :=0 )
Ik heb Ubuntu al aan het draaien -met dual-boot- , ben alles aan het uitproberen en zit nu even te stoeien met de geluidsinstellingen en de drivers voor printer(canon)/scanner(trust) kGa het forum maar eens doorspitten. Daar hebben jullie zeker al goede tips staan!